I samband med renoveringen av badrummet, har jag märkt att ventilationen i badrummet funkar allt annat än bra. Den är fläktlös, och förlitar sig därför på självdrag.
Man skulle ju kunna tro att man fick bra självdrag ut när det är runt 0:an ute, och äckelvarmt inne i badrummet, men icke - istället har vi kallras in hela tiden. Så i samband med att jag sänker taket, skulle jag vilja koppla in en badrumsfläkt med kallrasskydd. Som en extra liten twist ska vi dessutom sänka taket så vi får ett par-tre cm luftspalt så vi kan montera in spottar (ja, det är lugnt, de jag har beställt behöver bara ca 8mm luftspalt enligt speccarna).

För att ytterligare ev. komplicera saken, så verkar det som att badrummet på ovanvåningen är kopplad på samma ventilationstrumma som badrummet på nedanvåningen (som jag renoverar). Om jag kopplar in en fläkt på nedanvåningen, kommer den fuktiga luften från badrummet där nere att flyga ut i badrummet där uppe? Eller kan den rent av kanske hjälpa till att ge ett korrekt drag ut även på ovanvåningen om man sätter på fläkten där nere?

Vilken fläkt tycker ni är lämplig att köpa?
Hur gör man för att förlänga ventilationstrumman några cm, och ändå få det tätt och bra?

Elen är inget ni behöver oroa er för. Den löser sig. Utan det är själva ventilationsbiten jag är osäker på.
 
Vart mynnar ventilationskanalen ut? I skorsten? Eget utlopp på taket?
 
Kollade upp det nu, och till min stora glädje så hade jag fel. De har två helt separata luftkanaler, som mynnar ut i vers en "skorsten" på taket :D

Så då återstår egentligen bara frågan hur man förlänger luftkanalen ner genom det sänkta taket när sänkningen bara blir omkring 4-5 cm totalt sett. Eller det löser sig själv om man bara sätter dit en fläkt (tänkte, om fläkten har någon bit rör som man sticker in eller liknande)?
 
En sak jag dock kom att tänka på - om man räknar bort spisfläkten, så har vi bara 3 ventiler ut - en i varje badrum, och ett i grovköket. Finns inget annat sätt för luft att ta sig in eller ut i huset (ja, så länge vi itne öppnar ett förnster eller en av ytterdörrarna).
Om jag sätter fläktar med kallrasskydd både i badrummet uppe och nere, så borde ju 2/3 av alla källor till friskluft effektivt pluggas igen. Det låter inte helt hälsosamt...
 
Genom badrummets/kökets "utventiler" ska du inte få IN någon luft!Någonstans i huset måste det finnas friskluftsventiler(eller fönsterventiler)eller gamla dragiga fönster...
 
"Kallraset" kan mycket vär bero på att du just inte har något annat tillflöde. Jag stängde två tilluftsventiler (i köket och i sovrummet i vår lägenhet) nu när det blev vinter, och ett par sekunder senare säger min sambo från badrummet:
-Fy vad kalt det blev, det blåser!
(Då var förvisso köksfläkten igång. En köksfläkt som blåser ut kan lätt dra ut 500 kubikmeter i timmen. Det tömmer ett 100 kvm stort hus på 30 minuter.)

I flerbostadshus gör man cart 9:e år en OVK (Obligatorisk ventillationskontroll). Jag vet inte om det finns något liknande för hus.

Mvh,
Andreas
 
Vad är kanalen konstruerad av? Spirorör? I så fall finns det ju skarvar som borde kunna ge den lilla förlängning du söker. Alternativt finns det ju också flexibla, utdragbara ventilationsslangar.
 
bigsnucke skrev:
Genom badrummets/kökets "utventiler" ska du inte få IN någon luft!Någonstans i huset måste det finnas friskluftsventiler(eller fönsterventiler)eller gamla dragiga fönster...
Jo du, det skulle man ju kunna tro. Det är en villa från -78, med 3-glas-fönster överallt. Jag har letat och letat, men antingen så har de gömt ventilerna på något väldigt bra sätt, eller så finns där finns verkligen bara de tre ventilerna plus spisfläkten i hela huset. Lägg på det en kamin i mitten av huset som går hela dagarna under vintern, så börjar det här huset kännas mer och mer som lite av en dödsfälla...
När vi köpte huset kunde jag inte förstå varför de gamla ägarna hade tagit bort slangen mellan torkskåpet och ventilationskanalen i grovköket. Men nu tror jag att jag har klurat ut anledningen - om man kopplar torkskåpet till grovkökets ventilation, och stänger båda dörrarna till toaletterna, har man inte en enda kanal som släpper in färskluft i hela huset...
Tror jag har lyckats klura ut hur uppvärmingskostnaden kan ligga på under 8 000 / år trots direktverkande el (om man inte eldar) i ett 1,5-plans hus på 149 kvadrat mitt i en köldhåla i mörkaste Småland...


Själva förlängningen är förresten löst nu. Jag behövde både förlänga och omvandla 16cm-röret till 10cm rör.
Så jag köpte en stål-tratt med tätning runt om på Bauhaus som man kunde trycka in i ett 16cm rör, som omvandlade det till innermåttet på ett 10cm rör. Sedan kopplade jag bara på en liten 10cm rörstump, förde upp tratten i trumman, och därefter kunde fläkten monteras utan problem.

Eller tja, jag stötte på ett problem - nämligen att jag behövde kunna trycka in tratten betydligt längre än den var gjord för. Tanken var att man skulle trycka in tratten några cm, och sedan var där utbuktande en stålkant runt om som hindrade en från att trycka in den längre, vilket innebar att tratten stack ner en 15 cm nedanför taket, och så kunde jag ju inte ha det, eftersom vi bara ska sänka taket en 3-4 cm. Så den där kanten togs effektivt bort m.h.a. en hammare och städ...
Därefter kunde jag köra upp tratten så långt jag ville. Detta fick ju dock nackdelen att tratten kunde vinklas inne i trumman. Men det löste jag genom att sätta dit en liten täckbricka med 10cm hål längst nere för att stabilisera det hela.
 
Redigerat:
Troligen bytt från orginal 2-glas fönster (med inbyggt drag) till nya 3-glas lågenergi, utan att åtgärda tilluften..
 
Man kan ju fundera på om det ska sättas någon fresh ventil...
 
Men det är ändå en bra idé att montera en paxfläkt i badrummet men kallrasskydd ska inte behövas om kanalen går ut i skorstenen. Du sabbar de det lilla självdrag du har eller kommer att få när du inte har lika stort undertryck i huset.
 
puu skrev:
[...] Grundegel, frånluft i alla våta utrummen och tilluft i alla rum man vistas i.
[länk]
håller med "puu"´s grundregel, men jag rekommendera inte att dra ut fukten via en (murad) skorstenen, då det finns risk för fuktskador. förr i tiden med otäta hus å fönster var självdrag det enda alternativet, men idag bor vi i täta hus med forcerad ventilation.

vår skorsten har 4 gångar; 2 igensatta, 1 öppen för rökgas från vedspis, och 1 för självdrag från matkällaren (som även har ett tilluft i husgrunden).

köksfläkten går direkt genom köksvägg.

badrummet har en fuktstyrd PAX-fläkt som direkt genom badrumsväggen.

tilluftsdon i alla övriga rum (utom hall). räcker oftast inte med små fönsterventiler.

alldelens riktigt, en köksfläkt på fullt ös kan ge undertryck i bostaden särskilt i dagens täta hus med 3-glasfönster.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.