Låter som en jäkla bra ide,då kommer ju sekundärluften in i pannan och gaserna kanske hinner förbrännas mer innan dom gå ut i tuberna:) + att man får in den tredje luften teritär.
 
Redigerat:
Hej alla som tar del av min skiss!
Ni som är intreserde om hur min lösning på modifiering fungerar!
När dena har utförts rätt övergår ved o vätgasförbränningen till bred långsamt brinnande låga samt att rökgastemeraturen sjunker och verkningsgraden ökar mycket!

Därför är min utformningen på slutbrännkammare stor nära 2 gånger pannans bredd eller djup, beroende på hur pannans grund konstruktion ser ut.

OBS! gaserna skall ha brunnit färdigt innan de går in i värmeväxlarens rör !!
Här blir det lätt oförbrända gaser som ej får syre fullt ut !!
Ni kan få lågor på flera meter om gashastigheten ökar och då kommer syre att fattas eller måste fler steg med syre sättas till....
Vätgas brinner likt bred gasol som fritt släpps med bred låga färglös rök .
Mvh
Ruben
 
Jag har en lite fundering om man borrar hål i vedluckan ihöjd med tuberna.
Ett hål framför varje tub måste man då svetsa fast en 90° rör vinkel l på insidan av hålet för att undvika/försvåra slutförbränning i tuberna.
Hur kan man skapa mer turbulens framför tuberna så att gasen blandas/förbränns bättre med luften?
Går det att uppnå bättre resultat än de vi har uppnått utan en 2:a förbrännings zon?

Jag börjar mer och mer att fundera på att bygga en rökgasväxlare som en kille på pellets.info gjort han verkar höja sin verkgrad markant med sin.
 
Redigerat:
kricken_ skrev:
Blir det så att din panna bak puffar ur sekundär luften nån gång knekten?
Nej! men därimot om ja öppnar övre luckan efter halva cyceln så kommer det en släng!Får man du röra om lite i veden o stänga så har man dom blå lågorna i hela övre vedutrymmet.Det måste väl tyda på att panna får för lite sekundär ?:)
 
Ja det eller så är primären öppen förmycket så att det blir stor gengas produktion.
 
Min senaste uppkapning av sekundärlufts röret har fått en till positiv verkan.
Jag laddade in mycket små pinnar i pannan idag när jag tände ca 50% trots en våldsam övertändning steg rökgaserna "endast" till 310°C förut så skenade dom iväg väldigt mycket mer vid en sådan övertändning.
Och sedan gick det fortare att få kontroll över brasan igen stängde primären nästan helt då gick förbränningen tillbaka till kontrollerade former igen rätt fort och utan bakslag ur sekundären som var vanligt förut vid detta fenomen.
 
Nu har jag kapat bort hela övre delen av toppen på mitt rör för att få annu mera sekundärluft´s spridning.
Jag har funderat varför mina tuber har varit svarta i nederkant nu vet jag det smiter in rök mellan plåtarna i taket och den röken blir nedkyld och sotar.
Så jag måste ta och punkta plåtarna i taket så att dom blir tätare.
Annars så verkar det vara behövligt med denna extra sekundärluft för nu kan jag sänka primären ytterligare med samma kW ut ur pannan.
Har inte kollat så noga men hittils har inte rgt ökat något.
Tänker jag fel nu om jag ökar draget men sänker primär luften ökar då sekundärluften?
 
Hej Kricken
Du tänker helt rätt !!
Minskas primären ökar också undertrycket på sekundärluften
tills dragbegränsaren öppnar då är undertrycket maxat till sekundär luften.
Kul när det går framåt med Viadrus experimenten.

Oj vad dagarna går snart sommar igen.
Nu förtiden hinner det knapt bli höst, vinter, för att bli vår och sommar igen....

Mvh
Ruben
 
Det var nog en bra sak att öka draget men minska primären nu så har jag samma färg på turbulatorerna i hela tublängden plus att sotet vart mycket ljusare.
Det är mycket testande som skall till tydligen innan det blir riktigt bra men som tur är så har det hittils blivit bättre och bättre.
 
hejsan alla viadrus ägare-är själv (o)lycklig:rolleyes: ägare till denna panna sen ca 3 veckor.eldar som en galning i ca 6timmar och tankarna ligger på högst 65-40:confused:så jag följer denna tråd med spänning:D så att man kan få lite tips:)
 
vedklyven skrev:
hejsan alla viadrus ägare-är själv (o)lycklig:rolleyes: ägare till denna panna sen ca 3 veckor.eldar som en galning i ca 6timmar och tankarna ligger på högst 65-40:confused:så jag följer denna tråd med spänning:D så att man kan få lite tips:)
Hejsan!!
Lugn vi skall hjälpa dig.
1. Vilken modell har du?
2. Hur stora ack tankar har du?
3. Hur stort hus har du ?
4. Vet du ungefär hur mycket värme ditt hus förbrukar per dygn runt nollan?
5. Vad har du för ved?
6. Hur gör du när du tänder i pannan?
7. Har du laddomat21 eller motsvaraden laddkoppel?

Många frågor men dom underlättar för oss om du vill ha hjälp..
Mvh Kricken
 
var precis och la på mitt 3 inkast .började från 38-20någonting nu ligger jag på 64-38 verkar som den har svårt att acca:confused: detta på 4 timmars eldning-de kanske e normalt för jag e rätt ny med acc-tankar-hade en gammal kombi panna från tidigt 60-tal innan:D fy faan vilket åbäke haha rök o jävlades....nu ser man knappt att de ryker:) så på den punkten e ja nöjd- 2tankar 1300 lit.+750lit-viadrus v8d -laddomat21-28mm rördragning mellan. Hus180 kv. stående spontat 7cmtjockt virke,luftspalt med panel-INGEN isolering:eek: över huvudtaget byggt 20-tal-med en helvetes massa fönster överallt-2 glas på övervåningen- 1 glasfönster på nerevåningen: tänder gör jag under (har testat ett antal gånger uppe på veden,men de tar en så jäkla lång tid för att få upp pannan i temp) veden är någon typ av spillvirke av väggregel 55x14x4,5cm bitar-shuntar ut ca 45grader konstant till element-ligger då på mellan 18-20 grader inne.
 
Du har alltså rätt hög förbrukning till huset det är en av anledningarna till att det tar så lång tid att få upp temp i tankarna.
Jag vet att det tar längre tid att få upp tempen på pannan om du tänder uppepå men du får ut väldigt mycket mer energi ur veden.
Nu har du ju kanske inte den mest energi rika veden men det skall ändå fungera bra.
Rosetten (sekundärluft) på ved luckan skall alltid stå helt öppen och om röken slår tillbaka så har du förmycket primärluft (nedre luckan) sänk då den till det sluta att slå tillbaka.
Om du tänder under veden så kan det bli problem att ha sekundärluften öppen för då är det lätt att det vill bli bakslag där.
När du laddar pannan så lägg aldrig in mer ved än till kanten på ved inkastet och tänd uppe på låt sedan detta ilägg brinna tills det är bara glödkvar.
När det är bara glödkvar har du två alternativ antingen så lägger du in endast 3-4vedträn åt gången eller så låter du det slockna helt och börjar om proceduren enligt mig så är det effektivaste sättet det senare.
Sen så kan nya anläggningar vara lite knepiga till all luft är bort eldad.
2fulla ilägg på 4timmar då måste du ha en rökgas temp som är våldsamt hög för att bränna så mycket ved på så kort tid är omöjligt vid normal rökgastemp.
Du kan tillverka turbulatorer av takplåt som du stoppar in i rökgången i toppen på pannan för att sänka rökgastempen och därmed öka effektiviteten.
Har du dragbegränsare?
Har du en rökgastermometer?
 
Redigerat:
Här kommer bilder på en turbulator om du inte vet vad det är.
Gör dessa om du inte redan har sådana så att dom räcker hela tublängden och så höga som det går.
 
  • turbulator 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • turbulator 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
japp-har redan likadana-av tak plåt-lika långa som kanalerna.termometern e beställd.kör med helt öpen sekundär och inget inryk eller puffar-ingen dragbegränsare(om det e en sån som monteras uppe på skorstenen????)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.