Hej, om allt går vägen kommer jag få skämtet till ytterdörr bytt under vecka 48 till en säkerhetsdörr, ingen aning om vilket märke eller modell men förmodligen nåt ur det billigare sortimentet.
Är ofta övertryck i trapphuset och luften trycks då in i min lägenhet via brevlådan vilket inte är fullt så trevligt.

Vågar man hoppas på att brevlådan på en säkerhetsdörr är lufttät?

Mvh Tjaboo
 
Normala säkerhetsdörrar typ Daloc, svenska skydd mfl är täta.. Dom har allt för oftast en bra nivå med ljuddämpningen. Min daloc S43 är ivafall riktigt tät.
 
Låter gott:)
 
tjaboo skrev:
Vågar man hoppas på att brevlådan på en säkerhetsdörr är lufttät?
Finns det ens brevlåda i en säkerhetsdörr, försvinner inte lite av poängen om man gör ett stort hål i dörren? :confused:
 
Redigerat:
tjaboo skrev:
Är ofta övertryck i trapphuset och luften trycks då in i min lägenhet via brevlådan vilket inte är fullt så trevligt.
Lite off-topic, är du säker på att det är övertryck i trapphuset och inte undertryck i lägenheten?

Dvs, det saknas ordentilg tilluft i lägenheten?


Mvh/Abbe
 
foppa72 skrev:
Finns det ens brevlåda i en säkerhetsdörr, försvinner inte lite av poängen om man gör ett stort hål i dörren? :confused:
Vilken poäng försvinner menar du? Dörren är likväl certifierad enlig SS-ENV 1627. Å hur skall man annars få posten?
 
frohike skrev:
Vilken poäng försvinner menar du? Dörren är likväl certifierad enlig SS-ENV 1627. Å hur skall man annars få posten?
Ja, via en teleportationsportal utanför dörren kanske? :D

Jag har sett lägenheter med säkerhetsdörrar med postlådor nere i porten, annan variant jag sett är med en postlåda av traditionellt villasnitt som hänger vid sidan av dörren. Fast när jag tänker på det så har jag även sett säkerhetsdörrar med postlådor i dörren... well jag var mest nyfiken på hur det förhåller sig. Men om det är certifierat så är det förstås ok.
 
abbe_ skrev:
Lite off-topic, är du säker på att det är övertryck i trapphuset och inte undertryck i lägenheten?

Dvs, det saknas ordentilg tilluft i lägenheten?
Lägenheten är avlång, kök på ena sidan fastigheten och v-rum på motsvarande sida.
I kök och v-rum har jag friskluftsventiler som går rätt igenom ytterväggen och de är mer eller mindre öppna dygnet runt, året runt.
Ventilen i köket är alltid helt öppen(hack 3) men den i v-rum brukar under vintern stängas till lite(hack 1), blåser lite väl mycket kalluft annars mot soffan.

foppa72 skrev:
Finns det ens brevlåda i en säkerhetsdörr, försvinner inte lite av poängen om man gör ett stort hål i dörren? :confused:
Borde bero på konstruktionen av brevlådan.
 
brevinkastets livstid är nog tidsbegränsat. Posten avvecklar leveranser till dörren och byter till samlingslådor på nedersta våningar i höghus. Du kanske snart behöver ej någon brevinkast? Undersök detta närmare... under tiden går det kanske att göra brevluckan något tyngre så den tättar bättre?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Gör man brevlådans lycka tyngre så kan brevbäraren sätta sig på tvären.. 700 gram tror jag att max öppningkraft fick vara.

Posten vill avveckla, men sista ordet är inte sakt dessutom ser det inte ut att bli så allvarligt som det vill göra gällandes av från exempelvis forum för fastighetsboxar som tjänar på detta.
något man har sakt är att man kan inte tvinga på boxar om det är omöjligt att montera pga brandsäkerhet och utrymmning, Äldre med rörelsehinder är fråntagna tvånget. Tidningsutdelarna vill ha brevinkast och ställer sig inte bakom kravet. finns fortfarande 3 år innan det skall va klart många frågetecken som inte är lösta.
 
gaia skrev:
...
Om inget går åt ***** så kommer dörren nästa vecka så brevlåda är ett krav, enda sättet att få nuvarande tätt är att tejpa över den.
Gammel å skev.




frohike skrev:
något man har sakt är att man kan inte tvinga på boxar om det är omöjligt att montera pga brandsäkerhet och utrymmning,
Vette *** hur det är tänkt med boxar där jag bor, gammelt landshövdingehus från 40-talet så finns överhuvudtaget inget utrymme över för sånt, är bra trångt att gå med sopsäcken till tvättstugan.
Är väl inget som kan monteras utomhus?
 
Redigerat:
Nej det är det som är problemet.. Förslaget eller tvånget från PTS är inte genomtänkt. Och har på senare tid kommit massa undantag.. Suck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.