Har ett gammalt Bahco aggregat från 70 talet där själva termostatdelen sitter separat.
När man har den igång så smäller det ganska ofta till i den. Låter som ett kraftigt relä slår till och från. Igår slog det till så flera gånger efter varann, så det lät nästan som automateld.

Vad kan problemet vara och är det farligt?

Vet nån om Bahco fortfarade finns på bastu marknaden? Dvs finns det nån att kontakta.

mvh
//AE
 
Våran termostat började krångla så förut och det vart värre och värre till slut fick vi byta ut den. Det var sensorn som slår på och av agget som krånglade.
 
Lyfter upp den här tråden igen. Har själv en Bahco-bastu och den uppför sig som beskrivs här. Behöver råd om var man hittar reservdelar och hur ni gjorde. Hör gärna av er!
 
Har aldrig mekat i en så bastu men det låter som om termostaten är glapp vilket får en kontaktor att klappra. Undersök/byt termostat, forsätter du köra så bränns kontaktorn. Kan vara glapp nånannanstans också.
 
Är helt borta på detta, är termostaten månne vridreglaget på manöverpanelen som sitter utanför bastun och kontaktorn en låda som ser ut som en trafo?
Förstår att det inte är lätt att svara på om man inte vet hur det ser ut, men jag vill veta lite mer innan jag ringer en elektriker. Har ingen el-kontakt (hihi) så jag vill inte bli allt för mycket blåst...
 
Vet att det är en gammal tråd, men hur gick det med bastun? Vi har en likadan som också smattrar och låter. Va det nåt att laga eller bara att byta ut?
 
R
Mia_1986 Mia_1986 skrev:
Vet att det är en gammal tråd, men hur gick det med bastun? Vi har en likadan som också smattrar och låter. Va det nåt att laga eller bara att byta ut?
Fabrikat ,modell på aggregatet , var smäller det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.