Hej
Vi har en gammal skånelänga som, så länge vi bott här (typ 35 år, dev sedan borjan av 70-talet), haft fuktproblem i skarven mellan huvud-huset och en tillbyggnad/altan som gjordes ... tja kankse på 30-talet..

Utanför problemskarven har vi doserat trappan som finns där så att den lutar lite utåt men problemen består. Har tidigare också låtit se över taket (plant plåttak)

Möglet finns på hallväggen och i angränsande sovrum där jag ligger och ibland känner mig irriterad i halsen om rummet stått mycket med dörrarna stängda (det händer ofta eftersom jag sällan är i huset numera)

Jag bifogar bilder på sovrummet och hallen.

I hallen är möglet koncentrerat kring ytterdörren där "skarven" finns i anslutning. Det drar väldigt mycket kalluft från dörren men det har det såklart inte gjort alltid. Husets skötsel är lite eftersatt för tillfället.

I sovrummet är det i hörnet ut mot hallen/skarven. I tröskeln däremellan bor också nån sorts stor platt skalbagge som rotar upp små högar av sand sommartid.

Utanför på taket ser plåtarbetet bra ut, men jag ser att det går ner en flik som nog kan leda ner vatten o regn så att det kankse sipprar ner längs väggen.

Den dosering på trappan som ska få ner regnvatten ut från huset (tidigare var lutningen MOT huset och misstänktes vara orsak till möglet) har börjat vittra lite och jag ser att det är ganska mycket alger eller i alla fall grönaktigt som lyser fram under färgen.

Här finns också ett stuprör nån halvmeter ifrån som ser ut att vara i ok skick men hur det ser ut under jordytan vet jag inte.

I rabatten utanför är det en del hål efter smådjur som tycks bo under huset.

Väggen vätter åt söder.

Nån som orkat läsa såhär långt? :)
Jag kan lägga till en bild från utsidan också om det skulle ge nåt.

Frågan är - är det skadligt?? Vad kan vi göra för att få bort det??

Förresten - det är ofta imma på rutorna i sovrummet. och träet är rötskadat.
Vill tillägga att huset alltid är uppvärmt men väldigt ofta lite i underkant.

Enormt tacksam för lite smarta tankar!
Bästa hälsnignar!
 
  • hallen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag vet inte vad du behöver göra, en hel del antar jag, tänkte bara påpeka att du plötsligt kan bli väldigt krasslig av mögel, , vet av egen erfarenhet sen jag höll på med en gammal övervåning, är fortfarande inte bra, tre år senare, så tänk dig för när du river i grejerna, andningskydd osv, ,,
 
Jag har också en skånelänga med fuktproblem som borde åtgärdats, så jag har full förståelse för läget! Vi bor där mest på sommaren med fönstrena öppna, men om ni bor där året runt så är det definitivt inte bra för hälsan! Det värsta är att man vänjer sig vid lukten. Det är andra som märker att man luktar mögel. Du borde inte sova i mögelrummet.

Det jag tänker när jag läser din beskrivning är att det kan vara flera olika problem, så det bästa är om ni låter någon sakkunnig gå igenom huset.

En sak är att fukten kan komma utifrån med luften. Skåne är fuktigt! Om huset står stängt eller om ni har vissa rum stängda så blir det instängd fukt.

Det kan också vara kondens som ni själva producerar när ni andas, lagar mat och duschar. Finns det några ventiler i rummen? Har ni fläkt i badrummet?

Om huset är lite halvdåligt uppvärmt, med kalla hörnor bakom möbler, så kondenserar fukt på den kalla ytan och det blir mögel. Dom bilder du visar skulle kunna vara ett sådant fenomen. I så fall beror möglet inte på läckage utifrån utan på kondens inifrån. Ni löser problemet genom att flytta bokhyllan, ha högre värme och förbättra ventilationen, t.ex genom fler ventiler och pax-fläkt i badrummet.

En enkel nödlösning är att köpa en billig avfuktare som ni kör när ni märker att det blir kondens på fönstret. Billiga avfuktare funkar bäst när det är kring 20-grader, men eftersom det är bebodda rum så lär det funka. Enligt mig är avfuktaren den bästa investering jag gjort till huset. Får man ner fuktigheten inomhus så känns det mindre så ruggigt.

Det är mycket möjligt att det dessutom kommer in fukt utifrån, vid tillbyggnaden så som ni bekriver. Lägg ut bilder på hur det ser ut i skarven så kanske någon byggnadsteknisk person kan råda vad ni ska göra.

Vad gäller stuprören så är det en god idé att gräva runtom för att ta reda på vart vattnet går. Kanske det rinner rakt ner i grunden? Bäst att leda vattnet till en stenkista en bit från grunden. Borde inte vara superdyrt att ta dit en grävare som gör jobbet.

Hur ser det för övrigt ut kring grunden? Ligger det rabatter intill husväggen? Inte bra. Hur ser gavelpanelerna ut? Finns det glipor i panelen så sipprar ner i väggen? Hur är ytterväggen målad? Tät färg som stänger inne fukten? Hur ser det ut kring fönstrena? Finns det glipor där fukt kan gå in? Finns det fönsterbleck?

Ja, det är allt jag kommer på för tillfället.
 
Redigerat:
Vilka bra svar. Tusen tack ni båda.
Jag inser att jag nog får flytta ut från det sovrummet direkt. Adderar bild med vy utifrån så fort solen skiner igen.
 
Kom att tänka på några litteraturtips:
* Ewing, Annica. (2003) En liten bok om mögel, Stockholm: Skansen byggnadsvård.
* Barup och Edström. (1983) Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik " SÖSK. (ger en några tips om hur man undviker fuktproblem i skånelängor)
 
Tack Sommartorparn - uppskattar dina tips jättemycket! Väldigt intressanta boktips.

Nu skickar jag här 2 ytterligare bilder, på ytterväggen. jag tror de är hyfsat tydliga.
Möjligen syns det inte så tydligt att tillbygnaden har det där platta plåttaket o ch NOG är lagt på betongplatta, medan resten - huvudhuset - har typsik grund för skånelänga.... krypgrund väl...
och har eternittak som ser helt ut.
Vad jag vet finns det inga problem med fukt på övervåningen.

Nån som ser nåt på bilderna som är värt att tillägga?

Hej o hälsningar! :)
 
  • The_Wall_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • the_corner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ännu mer att tillägga.
Jag tog en titt längs med hela ytterväggen på tillbyggnaden och såg att det är småprickigt uppe vid taklisten runtom i hela rummet.

Dessutom flyttade jag ut en säng från väggen i ett rum i motsatta sidan av huset.
Sängen har stått med änden rätt tajt intill gavel-ytterväggen.
Fasaden där är rätt sliten, putsen lite små-flagnad. På insidan hade det blivit så stort utrymme mellan golv och vägg - en gång för typ 3 år sedan - att det drog kalllt in. Jag tog då bort listen där som inte täckte längre, och bytte ut mot kraftigare list. Kan hända hade jag behövt täta lite emellan också? Bakom sängen var det alltså nu när jag kollade, helt mögel-prickigt och t o m fuktigt, eller åtminstone kallt.
Detta är också ett rum som ofta står stängt.

Vad tror ni... är det här sådant som kan försvinna av sig själv om man börjar tänka på att lufta och använda rummen på annat sätt, eller är det ett stort problem som man snabbt behöver lösas av fack-folk? Kan ett helt hus vara angripet?
Eller är det bara att misskötsel i vårt fall, som ger punktvisa problem som alla kräver olika omvårdnad?
 
Ett helt hus kan vara angripet, bottenbjälklaget kan vara "mögelmos" hela vägen, väggarna likaså,
Om man inte är så hemma på området själv, skulle jag kunna tänka mig att det borde vara läge för en besiktning av hela huset, och åtgärdsplan/alternativ.
Innan man börjar fixa ett hörn i ett sovrum,
Det kan ju vara ett problemhörn bara, men att hitta mer och mer när man börjat är ju inte så skoj....
 
Tovelainen skrev:
Nu har jag ännu mer att tillägga.
Jag tog en titt längs med hela ytterväggen på tillbyggnaden och såg att det är småprickigt uppe vid taklisten runtom i hela rummet.

Dessutom flyttade jag ut en säng från väggen i ett rum i motsatta sidan av huset.
Sängen har stått med änden rätt tajt intill gavel-ytterväggen.
Fasaden där är rätt sliten, putsen lite små-flagnad. På insidan hade det blivit så stort utrymme mellan golv och vägg - en gång för typ 3 år sedan - att det drog kalllt in. Jag tog då bort listen där som inte täckte längre, och bytte ut mot kraftigare list. Kan hända hade jag behövt täta lite emellan också? Bakom sängen var det alltså nu när jag kollade, helt mögel-prickigt och t o m fuktigt, eller åtminstone kallt.
Detta är också ett rum som ofta står stängt.

Vad tror ni... är det här sådant som kan försvinna av sig själv om man börjar tänka på att lufta och använda rummen på annat sätt, eller är det ett stort problem som man snabbt behöver lösas av fack-folk? Kan ett helt hus vara angripet?
Eller är det bara att misskötsel i vårt fall, som ger punktvisa problem som alla kräver olika omvårdnad?
Detta verkar vara typiska kondensproblem som uppstår i instängda utrymmen där fuktig luft möter kalla ytor. Läs Skansens skrift om mögel! Detta mögel sitter ytligt och går i allmänhet att torka bort med fuktad wettex-duk o lite diskmedel. I värre fall kan man behöva ta bort ytbeläggningen som tapet och spånskivor, eller vad det kan vara under. För att undvika att möglet kommer igen är luftavfuktare, värme och ventilation lösningen, samt att vid renovering använda material som kan andas.

Jag brukar när jag vinterstänger huset se till att alla dörrar mellan rummen är öppna, att det är öppet upp till vinden, att alla möbler står en bit ut från väggen och att alla skåp och lådor är gläntade. Ett år fick jag tvätta hela taket i och alla möblerna på¨alla sidorna (även under) och alla textiler för det var mögelludd i prickar överallt. Det hade varit en mild och fuktig vinter och så hade det plötsligt blivit väldigt varmt i ett par veckor medan huset var stängt. Missen var att dörren ut till farstun och vindsluckan hade varit stängd så fukten hade ingenstans att ta vägen. Alltså, regel nummer ett i denna slags hus: Inga stängda utrymmen!
 
Puh, det där lät skönt för mina öron just nu. Det låter som att det skulle kunna lösas kanske t o m bara genom att sköta huset bättre i vardagen och tänka på vad man gör.

Men diskussionen här plus att jag nu också upptäckt mer mögel, gör att jag nog ändå överväger att be någon kunig komma och kolla.

Är det nån som har tips på mögel-proffs i Ystad-trakten?

Tack igen för fin-fina svar :)
 
Tovelainen skrev:
Tack Sommartorparn - uppskattar dina tips jättemycket! Väldigt intressanta boktips.

Nu skickar jag här 2 ytterligare bilder, på ytterväggen. jag tror de är hyfsat tydliga.
Möjligen syns det inte så tydligt att tillbygnaden har det där platta plåttaket o ch NOG är lagt på betongplatta, medan resten - huvudhuset - har typsik grund för skånelänga.... krypgrund väl...
och har eternittak som ser helt ut.
Vad jag vet finns det inga problem med fukt på övervåningen.

Nån som ser nåt på bilderna som är värt att tillägga?

Hej o hälsningar! :)
Jag tror ni är på rätt spår när ni misstänker stupröret. Undersök genast vart vattnet tar vägen!

Rabatt vid husväggen är inte heller bra. Ni vattnar ju rakt ner i grunden. Under årens lopp har matjorden lagrats på och ofta ligger då jorden för högt upp mot grunden. Att gräva dränering runt ett sådant gammalt hus kan vara vanskligt och leda till sättningar, men det är en god idé att ta bort växter och sänka jordnivån och lägga grus eller sten i stället närmast grunden.

Bra att ni har fixat till lutningen bredvid cementtrappen.

Hur ser avrinningen ut från tillbyggnadens tak?

Hur är väggen målad? Många skånelängor har renoverats med för tät puts och för tät färg, så om det finns fukt i väggen (t.ex. via grunden) så kan den inte luftas ut. Ser ut som den typen av problem. En vägg med kalkputs och kalkfär kan torka upp på ett annat sätt.

De fuktproblem vid fönstret du nämner har möjlighen inte med detta att göra utan kan bero på bristande underhåll av fönstret. Finns det glipor så att fukt rinner in mellan puts och trä? Är fönsterkarmen rutten?

Vad gäller grundens konstruktion så är gamla skånehus i allmänhet inte byggda med torpargrund utan man har lagt golvbjälkarna direkt på marken på en bädd av sand. Det finns alltså inget kapillärbrytande skikt och inget luftat utrymme som vid torpargrund. Det betyder att markfukten stiger rakt upp genom golvet. Detta fungerar bra så länge man har brädgolv. Lägger man täta golv som linoleum och plast så fungerar det mindre bra, utan golvet kan ruttna. Förr i tiden när man eldade regelbundet i spisen så värmde skorstensstocken även marken under golven. Markfukten som steg upp genom golven ventilerades ut genom skorstenenen när man eldade. Då orsakade fukten inga stora problem. Står huset delvis obebott ändras förutsättningarna och det blir problem med mögel och röta.

Många gräver ut sina gamla skånelängor helt och hållet och gjuter platta i grunden. Byggnadsvårdare avråder från detta eftersom fukten då kan pressas ut i väggarna. De rekommenderar i stället makadam och isolering av lecakulor. Det är mycket möjligt att de problem ni har i anslutning mellan den nya och den gamla byggnaden beror på att fukten under plattan tar vägen in i den gamla grunden i stället.

Ja, det är några funderingar.........
Bäst ta dit någon som kan dessa saker! Kan tyvärr inte tipsa dig om vart du ska vända dig.
 
Redigerat:
Redigerat:
Hej
Grannfrun mittemot har just grävt upp sin avrinning från stuprören. Av en slump märkte hon att de rör som gick från hennes stuprör var av sämre kvalitet. Hon berättade om cementrör på 50-talet som fanns i 2 sorter. En som antagligen var lite billigare vittrade sönder med tiden och det var den sort hon har.
De pulvriserades faktiskt i handen när hon försökte lyfta rören. Hon hade tur som upptäckte det innan nåt runnit in i huset.
Där bodde tidigare sonen, som var den som lade rören från början, till dem som hade vårt hus före oss!
Man kankse kan anta att det är värt att kolla upp från-rinningen från vårt stuprör också av den orsaken :)

Avrinningen från plana taket på tillbygnaden vet jag egentligen inte om den funkar eller nånsin funkat. När jag var liten var det mycket yrkesfolk o kollade där så jag tror de fick rätt på det.
Men det är raka, platta koppar-skivor som svetsats eller skarvats ihop så att det blir en liten ås i skarven typ med 70 cm:s avstånd.
Det buktar och låter när man går på det, ungefär som att det buktar upp, ner, här och var. Undertill finns nåt stabilt, jag vet inte av vad för material. Kanske betong?

Det finns styprör längs med det platta takets ena sida. (Gavel-sidan)
Under den, alltså längs med hela den andra väggen på tillbyggnaden finns gubevars OCKSÅ en rabatt....
och stupröret går också ner i rabatten och vidare ner i jag vet inte vad.

Angående färg. I tidernas begynnelse alltså på 70-talet så minns jag att min pappa o jag kalkade huset. Sen gick vi över till, jag tror det var Muresco.
Har du nån färg att föreslå som är bra på skånelängor?
Det är verkligen dags för fasad-skötsel i vår. Måste skrapa loss massor av löst.

Grunden vill jag minnas inte ligger direkt på nånting. Tror den är utgrävd och att man kan krypa runt där. Åtminstone en bit in under.

Tack för alla dina goda tankar!
Ska se om jag hittar nån fack-kunnig som kan kolla på alltsammans. Har fattat att det inte behöver kosta skjortan, genom att läsa runt på dessa sidor.
 
Angående färg.
Jag vet inte om det går att byta till någon bättre färgtyp. Kalkning är det bästa för gamla fuktiga hus, men jag tror inte man kan gå tillbaks till kalk om man har börjat med murecso. Desto viktigare att se till att fukt inte kommer in i väggen!

Lycka till med att lösa problemen!
 
Som redan sagts: kolla stupröret. Med lite tur är det enkelt. Lyft av röret om det finns nån skarv max en halvmeter upp på väggen och ta bort biten ner mot marken och där röret sen slutar sätter man en hängränna som får leda bort vattnet från huset tills vidare. Det kan vara orsaken till hela problemet.

Sen är det väl läge att se till att komma ner i grunden på huset och kika om det är som det står i inlägg #13, att det går att komma ner där och kika. Det behövs ingen expert för att göra en första bedömning där. Skicket på golvbjälklagen kommer att tala om ett och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.