Sitter på ett stort renoverings projekt, huset är inte renoverat sedan mitten 50 tror jag. Har framför mig total byte av golv (torpargrund) och murstocken med grundplattan skall förstärkas, rennoveras, byggas till, mm. Huset varit eluppvärmt ett antal år och innan dess så fans det eldstäder i 5 av 6 rum, bara hallen saknade uppvärming. Och i dags läget annvänds bara en kakelung i ett av rummen. Då jag har en hel del job framför mig så funderar jag på en hel del olika möjligheter på uppvärmning av huset i framtiden. Värme pump är väl det jag ser som bästa allternativet, vilken typ är inte bestämt det ligger några år fram också. Då murstocken inte annvänds så blir den kall och detta ger en del negativa effekter (det har ju skivits om för på forumet), nu til frågan/funderingen Om man på något sätt värmer en del av murstocken med "vattenburen" slinga eller element kopplat till värmepumpen på egen kurs så borde man få både värme ner mot torpargrunden och uppåt så fukt och kylan hålls borta till viss del. Har aldrig hört någon nämna detta så nu kollar jag i forumet vad ni tror? Även problemt med fuktig luft i kryp/torpar grunder avhjälps med värmekabel har jag sett/läst, även denna värme borde kunna tas från värmepumpen med egen slinga. Här är väl det förstås något som inte får frysa som måste transportera värmen. Tja vet inte men det låter väl ganska rimligt att effekten borde bli en varmare murstock och kostnaden/investeringen i detta jobbet är väl inget som springer i väg då allt "ligger" i en stor renovring med en hel del stora investeringar.

Mvh Hans O
 
Det självklara är väl ändå att använda murstocken genom att ha en eller ett par eldstäder?
 
Ursäkta om frågan låter provokativ, men hur har du kommit fram till att värmepump är bästa alternativet, med ovanstående situation?
 
se till och renovera kakelugnarna..och elda på...höjer både värmen och värdet på huset..:cool:....

mvh
 
Okej visst kan man ifåga sätta anledningen till hela funderingen/projektet med värme slinga i murstocken. Dock är det frågan om tillvägagångs sättet skulle fungera i verkligheten (att hålla fukten borta innvändigt i murstocken). Anledningen att jag väljer en värmepump (i detta fallet jordvärme eller bergvärme till vatten) är i första hand att den "förhoppningsviss" kräver mindre tillsyn/skötsel än någon annan värme källa. Tex om man är borta en längre tid från huset, säg över en månad. Ingen eldning med fasta bränslen har länge än en veckas drift innan åtgärd som askning mm som måste till (tror jag). Naturligtviss så kommer eldstäder at finnas kvar i huset för både mysfaktor och uppvärmning.

Mvh Hans O
 
Se det såhär ett hus som är byggt för att eldas i ska det eldas i. Värma murstocken med annat än rökgaser är inte att rekommendera. Ett element kan aldrig bli mer än säg 90-95 grader medans rökgaser sällan är under 100 grader. Till detta läggs att värma vatten till högre temperaturer kostar massor med el.

Köp tre kubik ved så klarar ni att hålla den ljummen hela vintern. Kostnad max 1000 spänn.
 
Hej V-G Är borta för mycket för att hålla den varm med hjälp av ved som måste ha daglig passning. Dock så svarar du förstås på min fråga då du skrev att vattenburen värme inte har lika hög temperatur som rökgaserna har.
Men uteblir effekten helt om man inte når över 100 grader? Förstår att en skorsten som det eldas i med drag och över 100 grader varm rök har en ganska stor effekt på hela murstocken vilket värme från ett "element" aldrig når upp till.

Mvh Hans O
 
Du behöver inte elda dagligen det räcker med varannan eller var tredje dag. Murstocken håller värmen.

Om det fungerar med element eller ej vill jag inte gissa men borde det ge ett merdrag gissningsvis. Dock kanske en fläkt kunde göra samma sak jag vet inte?
 
Det är inte idé att montera ett insatsrör. Kanske t.o.m. ett isolerat sådant.
Att värma murstocken bara för fuktsituationen låter väldigt dyrt ur såväl ekonomisk- som miljösynpunkt.
 
Är det öppen planlösning.?...Annars kan väl ll vp sköta värmen när ni är borta....Och när du kommer hem efter en månad....dra igång k-ungnarna.....
Men finns pengar och vilja så visst är det vattenburna systemet oslagbart .. vilket du än väljer;)

Mcvh
 
Några svar

Till V-G, Är tyvärr borta mer an 3 dagar och mera väldigt ofta , och mycket faller med det sas.

Till GoForit, Tanken på det har funnits förstås. Och då du nämner det här (påstående) så blir alltså inte murstocken utsatt för fukt med ett isolertat instas rör? Säger sig i.o.f själv att kondensen inte "når" murstocken vid detta alternativet.

Till PX-21 Så småning kommer det att bli en öppen plan lösning (ganska öppet nu med) och ett vattenburet system är det det systemet som till talar mig bäst. Just för att det finns många allternativ till komplement för att värma vattnet.

För övrigt så undrar jag om en kall murstock alltid blir fuktig innvänigt? Är det kondens eller fuktig luft utifrån som är boven? Det kanke är så lätt att man kan lösa problemt med något mekansikt spjäll. Skall som det bör tacka för svaren jag fått i ämnet hitills.

Mvh Hans O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.