Swetrot skrev:
Önos Mor Annas är ju något som man förknippar med kvalitet. Läser på etiketten och konstaterar att det var 74% äpplen i det äppelmoset. Inte så illa tänkte jag.

Såg sedan Euroshoppers burk som kostar hälften så mycket och läser på den. Andelen äpplen i deras äppelmos var 92%. Det är knappt så mitt eget äppelmos innehåller så mycket äpplen. Önos fick stå kvar i hyllan...
Jag som trodde att man gör mös av kokta äpplen och lite socker. Vad kan det vara för tillsats som dubblar priset? Ska läsa när jag är i butiken nästa gång :)
gaia
 
gaia skrev:
Ja...Vad kan det vara för tillsats som dubblar priset?...
Fel!
"Vad kan det vara för tillsats som ökar försäljningsmarginalen?" borde vara frågan. Som svar: Något som binder vatten till en äpplemoskonsistens.

;)
 
Det har talats om olika prisklasser och att bra mat måste få kosta. Lild klassas som lågpris och saluhallen som dess motsats. Lite förvånad blev jag när jag började kolla en så enkel (?) vara som bacon. Lithels bacon har tre antioxidationsmedel (E300, 301 och 331) samt ett konserveringsmedel (E250). ICA:s bacon har två antioxidationsmedel (E301 och 331) men tre konserveringsmedel (E250, 252 och 262). Nu lirar ju varken Lithel eller ICA i de högre divisionerna men enligt resonemanget ska de ju vara bättre än Lidl, eller?

Sitter nu med ett paket bacon från Lidl, tillverkat i Tyskland för matkedjan. Ett antioxidationsmedel (E301) och ett konserveringsmedel (E250). Anledningen till att vi handlar på Lidl ibland är för att vi råkade hitta riktiga korvar i somras. Först då blev vi pinsamt medvetna om att Bratwurst är en fisblek korv, inte som våra svenska kopior fulla med färgämnen...
 
joflopp skrev:
Det har talats om olika prisklasser och att bra mat måste få kosta. Lild klassas som lågpris och saluhallen som dess motsats. Anledningen till att vi handlar på Lidl ibland är för att vi råkade hitta riktiga korvar i somras. Först då blev vi pinsamt medvetna om att Bratwurst är en fisblek korv, inte som våra svenska kopior fulla med färgämnen...
Lidl:s tjocka grillkorv innehåller 88% kött, tror inte att Scans gör det. Men sen kan man ju börja undra lite om vad som klassas som köttvara i en korv? Råkade se när Jamie Oliver gjorde nuggets åt dom engelska skolungarna.......... det var ju allt som Inte var kött på den kycklingen, eller finare kallat maskinprocessat kycklingkött..........
 
joflopp skrev:
Nu lirar ju varken Lithel eller ICA i de högre divisionerna men enligt resonemanget ska de ju vara bättre än Lidl, eller?
Det vill jag nog inte hålla med om, utan de spelar väl på ungefär samma fält med liknande prispositioner. Tyvärr berättar ju inte innehållsförteckningen om hur mycket av olika medel man använder, utan bara att de finns där.

Lidl går ju lite på tvärs mot övriga butiker i Sverige. Vissa saker är riktigt bra, som man inte förväntat sig, medans en del annat är pinsamt uselt. Jag har gått på några minor i deras frysdisk, men fyndat en del i charkdisken. Tyvärr så är butiken här i stan till hälften fylld med diverse lågprisläsk och godis, en fjärdedel är diverse verktyg, solstolar, deodoranter och liknande, och så står maten inklämd i ett hörn.
 
Visst får man leta efter de bra sakerna även på Lidl. Finns gott om tillsatsstinna budgetvaror, men kikar man lite så hittar man guldkorn som gör det värt att gå in där igen.

Orientlivs är en annan trevlig butik här i Göteborg där det gäller att navigera rätt. Bra pris på det mesta men som överallt annars får man kika lite på innehållsdeklarationerna.

Frågan är vilken lager man med gott tillsatssamvete kan svalka strupen med när man gjort ett gott dagsverke. Tyska bryggerilagar i all ära men i den första boken menar han att tysk öl för export sällan är densamma som den som stannar i landet.

Läge att börja lista öl som inte innehåller annat än humle, malt, jäst och vatten? :)
 
joflopp skrev:
Det har talats om olika prisklasser och att bra mat måste få kosta. Lild klassas som lågpris och saluhallen som dess motsats. Lite förvånad blev jag när jag började kolla en så enkel (?) vara som bacon. Lithels bacon har tre antioxidationsmedel (E300, 301 och 331) samt ett konserveringsmedel (E250). ICA:s bacon har två antioxidationsmedel (E301 och 331) men tre konserveringsmedel (E250, 252 och 262). Nu lirar ju varken Lithel eller ICA i de högre divisionerna men enligt resonemanget ska de ju vara bättre än Lidl, eller?

Sitter nu med ett paket bacon från Lidl, tillverkat i Tyskland för matkedjan. Ett antioxidationsmedel (E301) och ett konserveringsmedel (E250). Anledningen till att vi handlar på Lidl ibland är för att vi råkade hitta riktiga korvar i somras. Först då blev vi pinsamt medvetna om att Bratwurst är en fisblek korv, inte som våra svenska kopior fulla med färgämnen...
Om vi börjar me E300 E301 och E331 så är det samma sak fast i olika former. troligen är det så att dom garderar sig dvs. använder det ena och skriver alla på förpackningen. Det är för övring vanlig citronsyra eller salter därav.

E250 E252 och E260 är också liknande medel. Nitrit tex. är så gott som ett måste i charkvaror då man annars kan drabbas av botulism från Clostridium botulinum. Man må må dåligt av Legionella eller Salmonella men av botulism dör man eller får svåra skador och men för livet så nitrit är ett måste. Du vill troligtvis inte heller äta charkvaraor utan nitrit eftersom de får samma färg som modellera. Dödsgrå.

Men när vi ändå är inne på Bacon så kan jag ju avslöja hur det tillverkas av "stora" aktörer med fabrik i tex. Polen.

Fläsket körs från sverige på morgonen och väl på fabriken så saltas det. Därefter hängs det på spett på en bana som doppar varje sida i ett bad. Nu får sidan vila i ca 20 min varefter man kör in det i en ugn där doppet omvandlas till "rökfäg" på ytan av sidan. Sidan hettas upp till ca 60 grader i kärntemperatur och sedan chockkyls det ner till ca -0,7 varpå det formas av stora plastblock till hela fyrkanter och går genom en skivmaskin, delas upp i 250g förpackningar som stoppas i låda och skickas tillbaka till sverige.

Så svensk köttråvara men förpackad i polen och Bacon som defakto skall vara rökt sidfläsk har inte ens sett röken, än mindre tagit smak av det för det fixar smakförstärkarna.

Support your local butcher =)
 
79:an skrev:
Lidl:s tjocka grillkorv innehåller 88% kött, tror inte att Scans gör det. Men sen kan man ju börja undra lite om vad som klassas som köttvara i en korv? Råkade se när Jamie Oliver gjorde nuggets åt dom engelska skolungarna.......... det var ju allt som Inte var kött på den kycklingen, eller finare kallat maskinprocessat kycklingkött..........
Köttråvara är i stort sett allt under huden utom ben och inälvor. och om man använder svål så får man upp proteinhalten och kan då stoppa i mer fett utan att höjja fetthalten eftersom fett och protein kan deklareras som kött. Fiffigt va?

Gå gärna in på livsmedelsverkets hemsida och försök hitta någon vettig information om detta. Någon vettig information alls för den delen. Sedan skickar ni upprörda mail till Livsmedelsverket där ni ber dom göra informationen lättillgänglig för lekmän.
 
De flesta "basturökta" enrisrökta osv är bara "sprayade" med smak. Finns tom att köpa färdig essens i USA, inte sett det i sverige än men.
 
Jag har just tillsatt E 300 i min hemgjorda äppelmos.
E 300 = askorbinsyra = C-vitamin.

Jag håller i princip med om att det finns många onyttiga och onödiga tillsatser i färdiga matvaror, men i den här debatten glömmer man att flera av de E=numrerade tillsatserna är helt ofarliga, till och med nyttiga och behövs för att maten ska hålla sig fräsch.

Och vad gäller korven.... Inte kan man begära att finaste muskelvävnaden går till korv. Det är klart att slamsorna ska tas tillvara! Förr tog man tillvara alla delar av ett slaktdjur, inkusive inälvor och ben. Nuförtiden vill folk bara äta biffar, filéer och entrecoter. Hur stor procent av ett slaktdjur består av dom delarna? Ska resten kastas, tycker ni?
 
Redigerat:
Jag gillar korv men vill inte se hur det tillverkas ;)

Många som jobbar på Marabou äter inte chokladen då de "vet" lite hur det tillverkas. Har ett bageri i närheten av där jag bor och en kompis jobbar där och han säger att fräscht är det inte alltid med mjölbaggar osv.

Lite skit rensar magen säger jag och sen lider jag inte av det jag inte vet.

Benen blir ju till gelatin vad jag vet och äter man godis (iaf sega råttor osv) så tuggar man kadaver :D

Klart man ska ta till vara på det hela ju mer desto bättre. Fast jag slipper helst kotunga & kalvhjärta på tallriken om jag ska vara ärlig.

Tyvärr slängs minst 10% av all mat i sverige direkt i affären och säkert minst lika mycket i hemmet.

I vår familj försöker vi laga den mat vi ska äta och inte få rester som "ansamlas" i kylen för att sen kastas. Vi slänger ytterst lite mat några få procent. Om alla gjorde likadant skulle mycket energi & kossor sparas. På gott och ont tycker jag "billig köttfärs" är ett bra sätt att bli av med gammalt kött.
 
v-g skrev:
De flesta "basturökta" enrisrökta osv är bara "sprayade" med smak. Finns tom att köpa färdig essens i USA, inte sett det i sverige än men.
Jodu. http://www.redarrowusa.com/redarrow.html

Där har du världens störrsta producent av rökessencer och rökvätskor osv.

Dom säljer till typ 90% av sveriges charkföretag. Se på Scan. Dom har inte rökt en korv sedan 1973 eller vad det nu va dom sade. Sen kallar dom sina rökessencer "äkta" rök eftersom det är rök på flaska som kondenserar på korven i rökskåpet istället för rök i dimma som kommer från flis i rökgeneratorn brevid.

Vad det gäller basturökt så är det en collagenfilm som läggs på utanpå skinkan vid tillverkningen. Den läggs mellan skinkan och nätet alternativt så är det en tarm som har färdiga ådringar på insidan som vid värmebahandling fastnar på "skinkans" utsida.

Äkta vara eller inte. Vad skall man säga. Den matkultur som en gång fanns har gått förlorad i processindustrin. Det finns ju ´dock på lokala planet bra varor att få tag på. Massor av tips på aktavara.org och sedan finns det massor av gummor som sitter och gör saft och sylt ute i stugorna runt om i landet. Samma med grönsaker. Går att köpa kanongrejer direkt av bönderna eller på marknader.

Bara att man får leta och ge sig in på matlagning från grunden.

jag gjorde insatsen att göra stekt falukorv med stekt potatis och stuvad vitkål i går. Till detta en knäckemacka med Sivans prästost som lagrats i 36mån och ett glas mjölk. Blir inte mycket bättre än så.
 
Beppo:Fasen också hadehoppats på 5 halvt alkoliserade finnar som satt med varsin skinka i knät i bastun i timtal ;)

Nu när du säger det så vill jag minnas att jag sett en film hur de tillverkar denna essens med hjälp av olika sorters flis som sen tappades på flaska. Undrar om det inte var på "så funkar det" på Discovery.

Skämmigt i vilket fall att inte erkänna sin lathet för att röka på riktigt sätt kan ju för fasen vilken bonde som helst göra med lite hjälp av några tegelstenar.

Rökt sik är grejjer det men falukorv går inte av för hackor det heller, riktig korvstroganoff är mumma!
 
Man bränner flis i skitstoa anläggningar och sedan leds röken ner i vatten så att röken fastnar i vattnet eller vad man skall säga. Därefter reduceras vattnet så det koncentreras och blir rök på flaska. Som sedan späds med vatten och sprayas in i rökanläggningar världen över. Så det är ju rök fast ändå inte eller vad man skall säga.

Att röka något är inte så enkelt som man tror. Fisk ja. Korv och kött inte lika enkelt. Det är en hel liten vetenska kan jag säga.

Rökessencer är något helt annat. Det har man i korvsmet och skinka som an sedan kokar för att få folk att tro att det är rökt. Det är inte ens konstgjord rök. Det är konstgjord röksmak bara. Som jordgubb fast rök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.