Hejsan

Har sökt på forumet men inte hittat mycket info om detta "fantastiska" slipverktyg.

De påstår att det ska bli i princip dammfri slipning, låter sjukt fantastiskt !

Jag bokstavligen hatar slipdammet när man slipar spacklade gipsväggar. Trots försiktighet, snålspackling i tunna lager och frenetiskt inplastande av allt och ingenting, sprider sig slipdammet över hela dj***a huset !

Har idag beställt en komplett Deco Sander sats, samt en handslipkloss med slang och ett gäng Abranet papper. Så nu får jag göra utvärderingen själv. Pris för allt ca 2900:- ink moms. ( Om det blir dammfritt är det guld värt )

Återkommer med testinfo nästa vecka då den anländer. Väntar med spänning :)

http://www.mirka.se/decosander_tillbehör

Mvh Tobbe
 
Verkar som en bra produkt
Abranet är som slippapper mycket bra eller rättare sagt bäst.

Finns bara en nackdel och det är att det sliter på kardborren på plattan som man fäster pappret på. Men efter en stund ute på marknaden och en massa klagan från kunder så tog mirka fram en tunt mellan lägg mellan slippappret och din maskin.

Problemet kanske gäller maskiner som snurrar fortare och högre friktion än handslipning.

Mvh Pär H
 
CCPusher skrev:
Men för det priset kan man ju lika gärna köpa en snål-flex från flügger, [länk] sidan 88..
Eller?
Vet du av vilket märke den är? Den samsas med Makita och Metabo i katalogen, men just giraffen är "märkeslös". Om det är något annat än skrotet från Kina som Jula säljer kan det vara intressant att kolla lite närmare på den...

Vet du vad den kostar? Har du rentav någon erfarenhet av den?
 
Visst har Flügger sålt en snål-giraff men den som listas på sidan 88 är misstänkt lik en Flex WS-702. Eftersom den dessutom delar sida med en dröse Metabo-prylar tror jag det är äkta vara. Kan det vara att de inte listar snål-giraffen i katalogen?
 
Abranet, hållare och damsugare använder en av mina underleverantörer när han slipar ovanför huvudet. Enligt honom är det i princip ett dammfritt arbete.
Fungerar alltså mycket bra, men pappret kostar ju en slant.
 
Fanns det något pris på giraffslipen hos flügger? Jag kan inte se det.
 
Jag ska springa över till flügger och kolla vid tillfälle.
 
Giraffen på sid 88 måste vara en Flex. Annars har dom kopierat väldigt hårt.
 
Abranet är nog antagligen det bästa som hänt slipmedelsvärlden sen, ja jag vet int vad. Fungerar grymt bra...
 
Flugger har en svart lågpris-giraff har jag sett i nån butik. (antagligen samma som Julas) Jag har för mig att dom tog 1995:- för den.
Den i katalogen måste vara en Flex, har en sån hemma nu och den ser exakt likadan ut.
 
Har testat handslipklossen idag, fungerar kanon bra. Sugförmågan är såpass att den fastnar på väggen om man lämnar den. Inget synligt slipdamm som ramlar ner längs väggen och mycket bra slipresultat.

Enda negativa är att slangarna till både Deco Sandern och handklossen är anpassade för Mirkas egna dammsugare. Adaptern som medföljer måste modifieras ( kapas av ) för att passa i min Kärscher 2234PT. Men det får man väl ta.

Verkar extremt lovade, har spacklat färdigt idag, så imorgon blir det att testa Deco Sandern.

Mvh Tobbe
 
Kan du inte filma? Har gått i två dagar nu med den lilla giraffen. Efter ett tag är den rätt tung. I tak är den jävl--t tung. När dammsugaren är full, är den rentutav jobbig att använda. På en rullställning är den värdelös.
När allt stämmer är giraffen ovärdelig. Men som sagt; den är tung.
 
Giraffen har ju även nackdelen att den är svår att komma till med i vinklar och vrår -- där kan jag tänka mig att Deco Sandern är guld värd! Som vanligt är det väl så att ju bättre man är på att spackla desto mindre slipjobb =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.