Hej,

Jag håller på att planera vårt nya kök och har lite funderingar på två "problem":

1) Spis placerad i hörn

Jag håller att fundera på en hörnlösning till spisen (se bifogad bild) för att utnyttja utrymmet i hörnet, där murstocken sitter. Är en hörnlösning bra ? Räcker 30 cm bänken på höger sida (dörröppningen till matsalen begränsar ju lite...) ?

Fungerar det med en takhängd fläkt tror ni?
Jag har kollat på hörnmonterade fläktkåpor lite, men det kostar dom *mycket* och sen är dom så åbäkiga (väggmåtten är minst 100 x 100 cm !) så jag är rädd att ett sådant monster "tar upp hela rummet". Utbudet är ganska magert och jag vill undvika att behöva specialbeställa/bygga själv...

2) Bänkskåp mot fönster.

För att maximera bänkytan och förvaringsmöjligheterna hade jag tänkt att låta bänkskåp gå längs hela väggen där fönstret är. Jag misstänker att detta måste vara en av de vanligaste lösningarna då man renoverar gamla hus, så det vore intressant att höra hur andra har löst det :)

Då fönsterbrädans höjd är 75 cm hade jag tänkt att bygga ett "elementskydd" under fönstret (15 cm djup) med en perforerad fönsterbräda samt ställa ut bänkskåpen så dessa går i liv med framkanten av skyddet - då blir den en luftspalt på 15 cm mellan bänkskåpen och väggen. Sedan låter jag bänkskivan täcka spalten ända in till väggen och så sågar jag ett urtag för fönsterbrädan och snickrar ihop en låda runt den och monterar slutligen ventilationsgaller i framkanten av socklarna framför elementet.

Skulle en sådan här lösning fungera ?

Tacksam för svar, synpunkter och tips!

/Tommy
 
  • kitchen.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte ställa spis i hörnan och i stället montera den rakt i den långa bänken med en liten avställningsyta på 30-40cm mot väggen . Då blir det enklare att välja kåpan ;). Det syns av skissen att ni har ambitioner att utnyttja varenda cm till förvaring :). När ni tänker efter så kanske klarar ni er med skåpsutrymme även om den minskar något? Jag skulle låta bli att bygga in radiatorn och ha bara en bänk med fri plats under - för en skrivplats, symaskinplats, en hund/katt eller annat som inte hämmar luften att passera runt. Med tanke att matsalen finns bredvid så kanske skulle det inte vara så dumt att ha en enkel sitsplats med utsikt för en kopp morgonkaffe?
gaia
 
Hejsan! Jag har ingen aning om hur en lösning liknande den du föreslår funkar i praktiken men jag förstår din tanke med att maximera antalet underskåp. Man kan verkligen inte ha för mycket förvaring i köket! Dessutom tycker jag att placeringen av spisen i hörnet är vettig. Den där ytan mellan diskho och spis är ju den mest använda när man lagar man så jag skulle absolut inte sätta spisen på samma bänk som diskhon för då står ni där med ett kök med stora men svåranvända bänkytor.

Nej, jag tycker ni har planerat både snyggt men framför allt fuktionellt med ett användarvänligt kök. 30 cm på ena sidan spisen klarar ni er på i och med att det finns en betydligt större yta på andra sidan. Du kan jui nte ställa största grytan där men småkastruller finns det ändå plats för.

Ett par av våra vänner har en hörnfläkt från Futurum i borstat stål och glas. Den är snygg! Kanske är den stor också men det har jag faktiskt inte tänkt på. Den ger ett luftigt intryck i alla fall, kanske tack vare att den till stor del är av glas.
 
Jag tycker också det ser bra ut, hörnspisen speciellt ;) förutom det där med elementet. Men om du har kvar bänkskivan utan underskåp under fönstret blir det ju ingen förvaring i hörnet om du inte sätter in ett skåp som du måste krypa under bänken för att komma in i...
Det finns ju konvektorelement (stavning?) att sätta i golvsockeln i ett kök, men jag vet inte exakt hur det funkar och vad det kostar.
Har du möjlighet att åka till IKEA och få råd av deras köksavdelning?

 
Tack för alla svar såhär långt, jag skall ta fram tumstock och planeringsverktyg och göra ett nytt försök.

Vi kommer att riva ned allt till plankväggar och reglar, riva upp golv och tak, dra om VVS och el, så det finns ganska många frihetsgrader, det enda jag inte har tänkt ge mig på är placering av fönster, dörröppningar och murstock :)
Man skulle kunna tänka sig golvvärme som ett komplement till det "inbyggda elementet".

Vi är fortfarande inne på att ha en snedställd spis i hörnet, men att vi murar upp en falsk vägg bakom spisen för att kunna sätta upp en väggmonterad fläktkåpa.

Jag återkommer med en ny ritning och fler frågor

/Tommy och Malin
 
Så här blir våran Hörnlösning..
 
  • Hrnlsning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska också göra en sån hörnlösning som Rodgeman. Fördelarna är att man kan ha vägghängd fläkt (speciellt bra för mig eftersom sotaren rekommenderade att vi drar ut imkanalen genom väggen) och att ytan inne i hörnet kommer upp så att den blir lättare att nå och utnyttja när det står kastruller på hällen.
 
Kan tillägga att sista skåpet vid fönstret är en integrerad Diskmaskin..
 
Hej igen,

Här kommer version 2 av köket, jag har passat på att byta den fristående spisen mot en glaskeramikhäll + en inbyggnadsugn. Jag funderar på att ha en stenskiva i hörnet för att få en lite mer stryk/värme-tålig arbetsyta... Ingen aning vad det kostar dock :)

Diskbänken är flyttad till fönstret. Jag har även bytt ut dubbelhon i porslin mot en enkelho. Helst skulle jag vilja ha en 60 cm bred porslinsho synlig framkant (ej nedsänkt) - tacksam för tips.

Vi har minskat lite på förvaringen på väggarna, men försökt bibehålla lådor till förvaring av grytor, kastruller, skafferivaror. Vitrinförvaringen blir för "fin"-porslin och glas, eftersom den kommer att vara belyst.

Rodgeman,
Tjusigt!
Vi har funderat lite över en nisch också. Smart att höja upp den...
Vad har du använt för ritprogram ?

/Tommy


 
  • kitchen_2_0.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusigt!
Vi har funderat lite över en nisch också. Smart att höja upp den...
Vad har du använt för ritprogram ?

/Tommy
Ska jag erkänna så är det inte jag själv.. Det är Home som gjort det.. Det är ett Sentens kök gjort på Marbodal.. Så jag vet inte ritprogrammet.. Men med Köket kommer en väldigt fin itning på Hur jag ska bygga den.. innom ett par veckor hoppas jag.. Köket står omonterat i Garaget än.. Golvet och väggarna är inte klara än.. Och bilden på Hörnlösningen är bara halva Köksavdelningen..
 
Rodgeman skrev:
Så här blir våran Hörnlösning..
Snyggt!! Vårt hörn blir likadant fast nu ser jag ju att vi MÅSTE ha en nisch också. Tack för tipset! Har du fler smarta och snygga lösningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.