Vi klurar på om det är realistiskt att kunna bygga ett lösvirkes på ca 150-170 kvm för 1 miljon, helst mindre?

Vi har tänkt göra det mesta själva, alltifrån grund till måleri och slutförande.

Vi bor i norrlands inland så tomten går väl loss på en 70 000 kanske.

Vad tror ni? Omöjligt?
 
Hur löser ni elinstallationerna och uppvärmningssystem?

Bryt ner er kalkyl och visa delsummor så man får en hum om hur ni räknat.

Jag är rätt skeptisk till att producera för 6000:- /kvm även om det i en del fall är möjligt.

/Kent
 
Det handlar ju väldigt mycket om materialval och så vidare.. Som sagt, om ni bryter ner delkostnaderna och visar hur ni räknat så kanske man kan kommentera summorna.
 
Grunden kostar ju en del som är svårt att komma undan.

Men en kompis byggde prefab (skidstahus) för under miljonen. Dock kostade nog tomten där inte mycket och huset är inte mycket över 100m², Han köpte bara stommen och inredde själv samt gjöt grunden.
 
Tänker ni köpa material till "normala" priser kommer ni inte att lyckas. Inte heller om ni tänker hyra in hantverkare till delar av arbetet.

Om ni lyckas få tag på material extremt billigt, dvs att ni köper begagnat material eller har några känningar så ni får det för under inköpspris, hela tiden bygger på det billigaste sättet samt att ni gör precis allt jobb själv, ja då finns det möjlighet att komma ganska nära en miljon.
 
Mikael_L
Jag tror att det helt klart är möjligt. (Hoppas iaf då det är vår plan också!)

Men, det finns några men...

För att lyckas så får ni:
Inte leja en endaste hantverkartimme, eller nästan ingen iaf.
Vara stenhårda med att endast ha billiga (ste) ytskikt överallt.
Hålla ner priset på köket rejält, maximalt ett IKEA-kök + en enklare och billigare serie av vitvaror. (begagnat kök kan ju ev vara en ide).
Hålla ner priset på fönster, dvs inga svindyra 2+1 glas kulturfönster med allmogespröjs.
Öht gärna ganska få fönster.

Såå, gör ni allt själva förutom schakt och el, men helst ska ni ha en elektriker i släkten, och tänker budget på det övriga så tror jag det kan gå. (men kör inte budget på väggtjocklekar, isolering och värmesystem, det sparar ni såpass lite på att det bara är dumt).

Sen kan det även spricka pga av höga anslutningsavgifter för VA alt dyr anläggning av enskilt dito, att grundläggningen drar iväg med sprängning, pålning och sånt eller något annat som plötsligt blir tokdyrt.
 
Jag bygger lösvirkes, 208 kvm, under miljonen. Allt görs själv, utom el, men en hel del rör har jag fått lägga i plattan själv. Detta blir inget "snikhus". t ex blev den där svarta graniten till köket blev inköpt nu, Hornbach hade en drive på hela pallar =47 kvm= 360:-/kvm. Öppen spis från nunnauuna har också handlats till rätt pris.
Men när det gäller reglar, gips och annat byggmaterial, funkar det inte alls med de lokala brädgårdarna. T ex 1 skiva utegips kostar nästan dubbelt, mot var Hornbach tar. 220X45 reglar kostar 39:- metern lokalt, kostar 32 hos Byggmax och Hornbach, för att nämna några exempel. Nu tar mitt hus lång tid att bygga, så under tiden dyker det upp erbjudanden, som t ex 30% på dörrar och fönster. Att vara utlämnad till den lokale bygghandlaren, skulle få mitt bygge att kosta några hundra tusen till.
Fattar egenligen inte hur man kan ta 136:- för en paket spik (3-or) när man får en hel låda för en hundring hos Överskottet.
å andra sidan får man vara insatt i byggbranchen, om man vill gå i land med en kåk för små pengar

Får tillägga, att i mitt prisexempel ingår inte tomt eller garage. Om man vänder på räkneexemplet, så brukar byggkostnaden vara 50% av huspriset, så 1 mille innebär, 2 miljoner vid slutpris. Gör man nu allt själv, så "tjänar man en mille" eller hur+
IMG_0707.jpg
 
Redigerat:
vet inte vad som hände med sidan, gå inte att redigera, lägger en bild till här
IMG_0700.jpg
 
Golvvärmen har blivit lite billigare än jag räknat med, 800 meter rör, fördelare samt ventiler och allt som hör till= 22.000:-. Pannan kommer att bli en NIBE fighter 360P, Rinkaby tar ca 38.000 för en sådan, så den har jag tänkt handla, men så hittade jag en annan säljare som släpper den för 33.000, så det får räknas som ett klipp:
 
Du som tänker så ekonomiskt saturnus, ska du verkligen ta en Nibe 360 till så många kvadrat. Huset ser fint ut. Har själv byggt ett lösvirkes hus men köpt in alla timmar av hanverkare så det blev en aning :D dyrare än ditt. För mig handlar det om att jag inte är kapabel att bygga ett hus samt att jag ville få det snabbt gjort och med fullgod kvalitet.
Visar en bild från slutskedet av vårt bygge

Men för att återgå till frågan så måste ni verkligen göra allt själva och ha stenkoll på budgeten, pruta på allt. Tänk bara på att inte tumma på kvaliteten det ångrar man garanterat efteråt. Jag vill åtminstonde bo bra eftersom man "bor" så mycket.
 
  • Picture 044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
visa ord bumpaberra, och ett trevligt hus har Du. Med risk för att göra avsteg från huvudfrågan, har jag valt NIBE med frånluften, hade en tidigare variant i mitt tidigare hus, som fungerade perfekt. Huset är i Skåne, det blev en stor täljstensugn för att säkra värmebehovet under vintern. Huset är med öppen planlösning och långt (22m) ett ypperligt tillfälle för ett luft/luft aggregat. Kanske inte rätt att räkna huset i kvm utan kbm i stället..........
 
Redigerat:
Bland det dyraste ovan grund är nog att köpa alla fönster&dörrar carport ..förutom då allt interiört som kök + vitvaror.

Men fördelen när man bygger själv är att man kan ta allt eftersom ekonomin tilllåter. Det valet har man inte om man köper nyckelfärdigt hus.
 
Vi räknar med att hamna runt 2,1-2,2 för ett nyfunkis i etage på ca 140kvm. Då kostar tomten 600k och svärfar har kontakter inom i stort sett alt förutom VVS. Elen (svärfar har egen firma), innerväggar, sätta kök, lägga golv samt målning gör vi själva. Då ingår iofs en carport med förråd. 1 miljon låter väldigt lite.

Nu har vi funderat på det är en onödig investering med berg/jord-värme då det förmodligen räcker med någon form av luftpump samt att eventuellt snickra egna block på helgerna så det kanske går att komma ner till 2 mille men det är ändå 1,4 mille då.
 
A
Vi har lagt ca 1,9 för vårt hus, till det kommer sedan tomten och allt lull lull som hör till. Vi har extremt många fönster och vi har genomgående valt hög kvalitet på vår inredning, men visst kan man komma billigt undan om man bygger själv. Räkna med att det tar tid bara....
 
Hej igen och tack för alla svar.
Vi har inte benat upp alla kostnader än eftersom vi bara ligger i funderarfasen än så länge, om det är värt det eller inte.

Vi har ett rikt kontaktnät och har både målare, byggare, grund, el och rör i släkten eller bekantskapskretsen så där räknar vi väl med att komma lite billigare undan.

Som sagt så är ju tomtkostnaden inte så hög här uppe så tomten är väl den minsta delen i hela projektet.

Låt säga att man bygger och lånar för ca 1,5 miljon..vad landar månadskostnaden på då? Några av er kanske bor i lägenheter/hus som kostat det och har lite hum om kostnaderna? Här uppe kostar ett standardhus ca 6-800 000 så det är ju inte direkt tvärdyrt att bo här:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.