Jag kommer att bygga ett 125m2 hus med garage på västkusten. Solfångare på garagetak + vedpanna i garage och kort kulvert(~5m) till hus med golvvärme.

Om man kollar runt lite så kan man köpa kompletta anläggningar från t. ex. Euronorm i Kalmarsom säkert är bra men till ett högre pris än t. ex. Sfinx i Halland.

Solfångare + Acctank inkl. styrning ~ 70TSEK från Euronorm.
Motsvarande från Sfinx ~ 50TSEK.

Hur skulle ni gjort, är det bättre att lägga till lite och få något som fungerar bättre under lång tid eller är det ungefär samma sak i exemplen ovan?

Det är ju som med det mesta när det gäller hus, hellre något dyrare som ger mindre problem och fungerar bättre.
 
Hej.

Euronom har riktigt fina grejer.

Men det är överbetalt och ej effektivast på marknaden.

Jag hade gått på Sfinxens. Men det kräver att du är lite insatt eller den som ska installera det. Svårt är det inte, men det kräver en viss baskunskap om teknik o medier.
 
Kanon, jag får väl lära mig mer.

En fråga om taklutning. Vet att det finns flera länkar på detta ämne men vill i första hand höra din åsikt Anders.
Vill ha 27 graders taklutning på garaget som ska byggas eftersom jag kommer att ha det det på huset men det är ju inte speciellt bra för solpanelerna. En del säger att det är bara att överdimensionera(= fler solpaneler) för att kompensera den låga vinkeln mot solen på vår och höst.
Vill helst inte ha ställningar på taket eftersom jag anser att det är fult. Finns förstås en möjlighet att bygga garaget med t. ex. 38 graders taklutning men det blir inte snyggt mot huset och det är brantare att gå på...
Vad skulle ni göra?
 
Jag har lite samma situation, med ungefär samma taklutning. Jag passade ställning för att slippa bygglovet (Kungsbacka Kommun). Baserat på att min 300l tank nästan kokade i somras kan jag inte ha fler paneler utan att ha större volym. Jag har en 30-rörs modul från Sfinx. Fler paneler=större tank, men det kanske du redan tänkt eftersom du skall ha den till golvvärme också.
 
Det kommer inte att vara något direkt problem med volymen tror jag. Planerar att kombinera med vedeldning och 2x750l tankar. Panelerna kommer att vara rakt mot söder.

Frågan är om man istället kan öka från 60 till 90 rör och därmed kompensera för dålig taklutning. Fungerar det verkligen på vår & höst?

Måste ändå söka byggnadslov eftersom det är nybyggnad men jag tror inte ställning eller hur det ser ut är något problem eftersom det ligger ute på "landet"(Orust kommun). Det är mer hur det ser ut estetiskt.
 
thojak skrev:
Kanon, jag får väl lära mig mer.

En fråga om taklutning. Vet att det finns flera länkar på detta ämne men vill i första hand höra din åsikt Anders.
Vill ha 27 graders taklutning på garaget som ska byggas eftersom jag kommer att ha det det på huset men det är ju inte speciellt bra för solpanelerna. En del säger att det är bara att överdimensionera(= fler solpaneler) för att kompensera den låga vinkeln mot solen på vår och höst.
Vill helst inte ha ställningar på taket eftersom jag anser att det är fult. Finns förstås en möjlighet att bygga garaget med t. ex. 38 graders taklutning men det blir inte snyggt mot huset och det är brantare att gå på...
Vad skulle ni göra?
Du ska ju ha minst 45 grader och kanske lite mer på solpanelerna, så det blir en del fel. Sen handlar det ju om du har taket i rätt söderläge och vad som står ivägen för solen.

Så allt detta måste räknas från 100%-ig effekt. Jag tror du måste kompensera upp rätt mycket om det ska vara 100%-igt effektivt för året runt bruk. Ska du däremot bara köra varmvatten senvår,sommar,förhöst går det nog bättre.

Därför kan det bli för olönsamt att dimmensionera upp. Men man kan ju göra det för skoj skull eller miljön.


Har du golvärme så har du 100% chans att få ut mest ur panelerna. Om du gör det smart o med rätt dimmensionering på panelerna så behöver du knappt elda över huvud taget. Har du tillgång till ved okej. Annars så hade jag lagt pengarna från pannan på en värmepump o solpaneler i stället. För då kan du dricka whisky i solnedgången och titta på havet, i stället för att elda samt fixa ved.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16888.0



Här har du min anläggning, inte snygg. Men jäkligt effektiv i "falty towers" som vi bor nu. Hade jag byggt nytt idag, vet jag precis hur jag skulle ha det i energianläggningen.

Och jag behöver inte lägga 1/2-timme om året på anläggningen nu. Då kan jag jobba eller göra annat i stället om du förstår hur jag menar.
 
Redigerat:
Tack, du har gjort en riktig kanon tjänst genom att dokumentera på detta sätt för oss mindre vetande!:D

Principen måste ju vara samma även om jag kommer att ha vedeldning istället för din värmepump.

Fortsätt gärna så så följer jag med intresse hur det fungerar!

/Thommy
 
thojak skrev:
Tack, du har gjort en riktig kanon tjänst genom att dokumentera på detta sätt för oss mindre vetande!:D

Principen måste ju vara samma även om jag kommer att ha vedeldning istället för din värmepump.

Fortsätt gärna så så följer jag med intresse hur det fungerar!

/Thommy


Du har helt rätt.
 
Jag har tänkt om och mer eller mindre beslutat att vänta med vedeldningen och istället köra med sol & värmepump, dvs. samma koncept som du Anders har installerat.
Anledningarna är:
  • Behöver bygga hus istället för att hugga ved
  • Veden ska vara torr
  • Tar säkert 3 år innan jag har torr ved

Alltså bättre att göra plats och planera för ved men från början köra med sol & värmepump.

Om du tänker dig att du har ett nytt hus med golvvärme på 125m2 + en del av garage som du ska värma upp + varmvatten, vilken lösning och vilka grejer skulle du satsa på?

/Thommy
 
Om du tänker dig att du har ett nytt hus med golvvärme på 125m2 + en del av garage som du ska värma upp + varmvatten, vilken lösning och vilka grejer skulle du satsa på?
Har samma fundering, men vi ska bygga 180-200m2 i två plan på västkusten.
 
thojak skrev:
Jag har tänkt om och mer eller mindre beslutat att vänta med vedeldningen och istället köra med sol & värmepump, dvs. samma koncept som du Anders har installerat.
Anledningarna är:
  • Behöver bygga hus istället för att hugga ved
  • Veden ska vara torr
  • Tar säkert 3 år innan jag har torr ved

Alltså bättre att göra plats och planera för ved men från början köra med sol & värmepump.

Om du tänker dig att du har ett nytt hus med golvvärme på 125m2 + en del av garage som du ska värma upp + varmvatten, vilken lösning och vilka grejer skulle du satsa på?

/Thommy

Vad som jag tjänar mest på i dag är tiden. Det var en bieffekt som jag hade i bakhuvudet, men inte var primära målet. Nu när allt sköter sig själv, kan man välja att lägga tid med familjen/kamrater eller tid på arbetet te.x. .

Ni som bor på västkusten måste ju ha förutsättningar för solfångare. Var på Öckerö i somras och jag tyckte det var konstigt att inte fler körde på sol. Men ni kanske har mycket mulet väder också?.

Öland, Gotland är det som gäller annars, samt kustbandet. 1800-2000 soltimmar per år X kWh per panel - förlust. Det är bara att räkna.
 
Redigerat:
F
thojak skrev:
Kanon, jag får väl lära mig mer.

En fråga om taklutning. Vet att det finns flera länkar på detta ämne men vill i första hand höra din åsikt Anders.
Vill ha 27 graders taklutning på garaget som ska byggas eftersom jag kommer att ha det det på huset men det är ju inte speciellt bra för solpanelerna. En del säger att det är bara att överdimensionera(= fler solpaneler) för att kompensera den låga vinkeln mot solen på vår och höst.
Vill helst inte ha ställningar på taket eftersom jag anser att det är fult. Finns förstås en möjlighet att bygga garaget med t. ex. 38 graders taklutning men det blir inte snyggt mot huset och det är brantare att gå på...
Vad skulle ni göra?
Hur skulle det vara att sätta rören lodrät på en gavel istället (om det blir åt rätt vädersträck)?Vet inte vad som är optimal vinkel för vintermonterad solpanel men då solpanel är en av dom primära värmekällorna så känns det som om "vintervinkel" är att föredra då det ändå verkar vara överkapacitet på sommaren.
 
thojak skrev:
Det kommer inte att vara något direkt problem med volymen tror jag. Planerar att kombinera med vedeldning och 2x750l tankar. Panelerna kommer att vara rakt mot söder.

Frågan är om man istället kan öka från 60 till 90 rör och därmed kompensera för dålig taklutning. Fungerar det verkligen på vår & höst?

Måste ändå söka byggnadslov eftersom det är nybyggnad men jag tror inte ställning eller hur det ser ut är något problem eftersom det ligger ute på "landet"(Orust kommun). Det är mer hur det ser ut estetiskt.
Hmmm du borde satsa på större acktanksvolym o använda endast en tank som du isolerar roiktigt ordentligt, Frågan är om inte pengarna du ska lögga på solfångarna är bättre att lägga på bra panna/acktank..

En kompis isolerade sina tankar med 285 mm i sidorna o 500 mm i topp samt 45 mm under (3200 l + 500 l med dubbla slingor) i hus bygt -56 på 155 m2 + källare, När medeltempen låg på +3° eldade han var 6:e dag.. :)
Han eldade då tankarna låg på ca 35° i topp o 25° mitten/botten, Dom va 80-84° så han började ta ut värme..

Är det ett 1 plans hus med garage i samma nivå kan du gott köpa en beg oljetank (t.ex 3 m3) o en 500/750 l tank med slingor som du tar vv från, Trycklöst system...
Kan du knåpa ihop det själv så kommer det att kosta under 70 000:- totalt, Kompisens kostade knappt 65000 för panna, Tank, Shuntstyrning, Cirk.pump, Laddomat, Rör, Avstängningsventiler, Isolering mm mm

Sorry såg längre ner i tråden att veden va utesluten, Hmmm vad menar du med 3 år innan du har torr ved??
Den torkar ju på en sommar men du kanske menar att det tar nått år innan du har tid med att få fram veden..

Du kanske spar 2 m3 ved med solfångare el max 1000 kWh el/år men troligen mindre än så med vp+sol
 
Redigerat:
2an skrev:
Är det ett 1 plans hus med garage i samma nivå kan du gott köpa en beg oljetank (t.ex 3 m3) o en 500/750 l tank med slingor som du tar vv från, Trycklöst system...
Kan du knåpa ihop det själv så kommer det att kosta under 70 000:- totalt, Kompisens kostade knappt 65000 för panna, Tank, Shuntstyrning, Cirk.pump, Laddomat, Rör, Avstängningsventiler, Isolering mm mm
Hej. Menar du att ta en gammal rektangulär oljetank som accabatteri?.
 
fsn skrev:
Hur skulle det vara att sätta rören lodrät på en gavel istället (om det blir åt rätt vädersträck)?Vet inte vad som är optimal vinkel för vintermonterad solpanel men då solpanel är en av dom primära värmekällorna så känns det som om "vintervinkel" är att föredra då det ändå verkar vara överkapacitet på sommaren.
Det där fungerar riktigt bra, o man slipper rimfrost o snö.

Problemet som sagt är väl vädersträck på väggen och begränsningen av solens möjlighet att komma åt panelerna. Hyfsat snyggt kan det vara också om man lägger ner lite energi på monteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.