Hej!

Mina föräldrar har fått stå ut med mkt besvär då de fick översvämmning i hela undervåningen på huset, allt fick rivas upp, väggar o golv. Nu efter 6månader börjar det bli klart. Mina päron har köpt nytt kök från Marbodal, kostade en förmögenhet. Marbodal har rekomenderat en kakelfirma som tydligen sätter upp kök mm. (för mig är det dock konstigt att en kakelfirma även gör sådant) Enligt mina päron är killen som satt upp köket snickare, men där är vi nu lite osäkra, men strunt samma just nu.

Köket är på plats och så långt är det bra, för mig var det konsigt att samma kille även sätter upp kaklet, trodde plattsättare gjorde detta, men som sagt vi är osäkra på vad han egentligen är. Men troligtvis inte plattsättare då jobbet är uselt. Hela dyra köket känns förstört! Jag var där idag o tittade. Siliconsträngen som går vid laminatköksbänken är tjock, ojämn o ful, strängen går en bra mit på bänken o en bra mit upp på kaklet.

Pä väggarnas kortsidor där det också finns kakel så har han också kletat o kladdat med silicin, även en bra bit ut på den nya dyra tapeten! Även kakelplattorna på kortsidorna har han gjort fel enligt ett proffs vi pratat med idag, översta raden har kan kapat av toppen på för att den skulle hamna i samma linje som överskåpens underkant, man skulle satt okapade plattor på överta raden för att få ett snyggare avslut mot den öppna väggens yta, ev. satt en snygg keramiklist. Nu ligger det där en bred backe av ful kladdig silicon.

Kakelproffset vi snackade med sa att silicin är jävlulens verk, det går knappt att få bort, o ska man äns försöka så måste man se till att allt försvinner, är det något minsta kvar så kommer man få problem att sätta dit nytt.
Han säger också att siliconsträngen skall vara lika bred som fogen mellan kaklet, annars är det fel utfört.

Vad ska mina päron göra nu? Ett kök för 250,000kr!!! Först måste vi ifrågasätta varaför marbodal rekomenderade dessa klåpare, sen måste vi klaga hos firman som utförde jobbet o be dem göra om det, men hur göra om siliconränderna som äter sig fast i allt utan att också skada bängen, väggarna o kaklet.

Vad gör man med fakturan de skickar sen? Vägra betala? Och vad händer då?
 
Man kan alltid bestrida fakturan med hänvisning till de fel som finns i den beställda tjänsten. Ett seriöst inkassoföretag driver inte in en tvistig faktura utan om hantverkaren vill ha betalt så får han lämna in en stämmningsansökan till tingsrätten. Det kan däremot vara viktigt att ta in en sakkkunig eller en besiktningsman tidigt som bekräftar problemet och avgör vad det skulle kosta att avhjälpa problemet/felet så att man inte innehåller en för stor summa.

I bästa fall om det är en seriös kakelfirma så kanske de löser problemet om ni tar en diskussion och påpekar de brister ni anser finns i deras arbete
 
Redigerat:
tack för svar.

är rädd att kostnaden kansek blir för stor för att firman skall acceptera sitt fel. siliconet kanske inte går att ta bort helt från bankskivan, inte heller från tapeten, att betala ny bänk-rörmokaren o elektriker krävs igen samt fixa tapeten kommer kosta.
 
Jag är helt övertygad om att den firma som gjort jobbet vet vilken kvalitet på jobbet dom levererat. Om det sedan beror på att dom är slarviga/amatörer/skojare spelar ingen roll för din del. Dom vill naturligtvis ha betalt så fort som möjligt men ni ska inte betala hela summan innan ni känner att ni är nöjda med slutresultatet oavsett vad det skulle kosta att se till att ni får ett resultat ni är nöjda med
 
ok.
Men vi säger såhär,
Det kanske kanse slutar med att siliconet inte går att göra om korrekt, man kanske skadar bänken när man tar bort det befintliga siliconet, vem betalar kalaset för ny bänk? Ny om tapesering där de kladdat silicon, vem betalar för detta? Det kommer ju sluta med att fiman är skyliga oss pengar, inte att vi ska få bättre pris på deras faktura.


Hur ställer sig man till att marbodal rekomenderat dessa? är de helt fri från ansvar?
 
Släng upp några bilder!

Marbodal kommer garanterat inte att bry sig om någon ersättning för vad kakelkillen gjort. Det var väl inte de som beställde jobbet?
 
Inga problem att ta bort silikon från allt, kan vara lite pill med tapeten, men laminat är nog det enklaste som finns att ta bort silikon ifrån.
 
Marbodal besiktar sina kök om man använder sig av någon av deras rekomenderade hantverkare . Och om dom har ett bra relation till den firma dom rekomenderat så löser firman problemen. Om bänkskivan eller något annat blir skadat så får firman ta det på sig .

Har jobbat på en firma där vi var den firma som fick flest kök ifrån Marbodalförsäljaren .

Men sen är där också toleranser som man får räkna med men det kan Säljaren infomera om.
 
Ni kan ju alltid hota med att deponera beloppet på fakturan på ett konto och säga att dom får ta del av pengarna när felen är åtgärdade. Dom ser ju att pengarna är i antågande och ni ser ju att dom inte kan ta del av dom innan ni säger att allt är grönt.
 
Det fins enl. mig bara en sak att göra:

Ta in en oberoende besiktningsman!

Det är inte speciellt dyrt och värt varenda krona.
Det blir inget tjafs om vad som är rätt eller fel och man slipper riskera att låta sig övertalas av väl inövade förklaringar/bortförklaringar om vad som är rätt eller fel eller varför hantverkaren gjort si eller så!
En besiktningsman kan även "värdera" felaktigheter som inte går att åtgärda vilket är bra eftersom man självklart inte vill betala fullt pris om man som beställare accepterar vissa skavanker.

Gör sedan klart för firman att ni inte accepterar något slarv eller fusk så det är lika bra att göra rätt på en gång.

Kanske låter lite "hårt" men det är enda sättet att slippa tjafs. Håll inne var enda krona tills ni är helt nöjda.
 
Silicon är inte ovanligt, många kunder har skrikit rakt ut när dom sett en kakellist , och har hellre velat ha mjukfog,
Att den inte ska vara tjockare än fogen mellan plattorna är inte helt riktigt heller, avslutar man med mjukfog mot vägg, så kan den ju inte vara tunnare än plattan,
Är plattan 10mm tjock + lite fix, säg 3mm, så hamnar man med mjukfogen åtminstone, 5-8mm upp på vägg,
Detsamma mot bänkskiva, säg att du har tre mm fog mellan plattorna, så blir det ynkligt mellan kakel/bänkskiva,
Däremot så är jag motståndare till att hålla på och palta på fri hand, man eftersträvar ju så rakt och tunt som möjligt,
Men släng upp några bilder, så är det enklare att bedöma läget, även en riktig misärfog kan ibland räddas,
Det enda som brukar vara ett bekymmer, är där man smetat för långt upp på tapeten ,men att byta en våd behöver heller inte vara så märkvärdigt..
 
Mäster skrev:
Silicon är inte ovanligt, många kunder har skrikit rakt ut när dom sett en kakellist , och har hellre velat ha mjukfog,
Att den inte ska vara tjockare än fogen mellan plattorna är inte helt riktigt heller, avslutar man med mjukfog mot vägg, så kan den ju inte vara tunnare än plattan,
Är plattan 10mm tjock + lite fix, säg 3mm, så hamnar man med mjukfogen åtminstone, 5-8mm upp på vägg,
Detsamma mot bänkskiva, säg att du har tre mm fog mellan plattorna, så blir det ynkligt mellan kakel/bänkskiva,
Däremot så är jag motståndare till att hålla på och palta på fri hand, man eftersträvar ju så rakt och tunt som möjligt,
Men släng upp några bilder, så är det enklare att bedöma läget, även en riktig misärfog kan ibland räddas,
Det enda som brukar vara ett bekymmer, är där man smetat för långt upp på tapeten ,men att byta en våd behöver heller inte vara så märkvärdigt..
Men vill ju gärna bli tillfrågad om hur man vill ha ett avslut på en kakelrad, sågad, hel, sågad med kakellist eller silicon. Som privatperson som är det omöjligt att veta allt, men skall kunna förlita sig på att hantverkaren vet vad denne gör, o kommer det upp vanliga "fårgor" som en kund kan tänkas vilja vara med o bestamma så är det bara för hantverkaren att ställa frågan, hur svårt kan det va.

Ja, siliconranden just där du beskriver är såklart tjockare än kaklets fog, men själv tycker jag silicon just där är jättefult, kakellist är det ända rätta helt klart, eller en hel platta som inte är skuren. Är bänken rätt/vågrätt monterad så skall man sätta kakelplattan 2 eller 3mm från bänken om man skall ha 2 eller 3mm fog mellan plattorna.

Bilder kan jag säkert fixa men lita på mig när jag säger att det ser för taskigt ut, jag har sinne för detta och såg direkt hur taskigt gjort det var, jag gjorde själv en tipptopp kakling i mitt eget kök, tog 3 kvällar man fan så snyggt den blev ;.) 2mm fog överallt och spikrakt. Mina päron tycker inte heller det e snyggt med fog som en 4åring har kletat dit, silicon 6-7cm upp på tapeten är inte heller snyggt. Hur fan lyckas man med det? på 2 ställen är det så.

Tapeten var snordyr, men en våd kanske finns kvar.

Det hela löser sig förhoppningsvis nästa vecka då vi vet mer. Att nämna att han också repat metallkanten på induktionshällen ligger nära till hands. Hur fanken lyckas man göra det? När man monterar en spishäll i en träbänk som hammrar man väl inte ner glashällen med mejsel på kanten? Fy fan, har bara en väldigt bra erfarenhet av hantverkare, det va när jag hade polacken här, sjukt proffsig o sjukt snabb.
 
Hoppsan 6-7 CM upp på tapeten lät ju inte så roligt, det lär han få svårt att snacka sig ur, ,
Tapet får han väl stå för själv, det ska väl rimligen ni inte stå för, fast finns det inte en obruten rulle kvar, så kan det ju bli lite bekymmer med rätt färgbad, fast det är ju inte ert bekymmer det heller,
Jag tycker inte det ska vara så svårt att få dit dom/honom och korrigera sina missar,
Jag vet inte hur andra gör, men vi skickar inte slutfaktura innan vi är överens med kund om att arbetet är färdigt, och enligt överenskommelse,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.