Hej!

Finns det någon generell regel på när man bör byta tak på ett hus? Då menar jag inte enskilda takpannor utan hela taket?

Det finns inga trasiga takpannor på det aktuella huset och de få som funnits genom åren har bytts omedelbart. Det finns ingen fukt och har ej heller funnits tidigare.

Finns det alltså någon generell "livslängd" på ett vanligt tak på en vanlig villa i Mellersta Sverige?

Tack på förhand!

Mvh

//Stefan
 
Hej, och välkommen..

Nej, det är nog svårt att säga att det finns någon generell livslängd. Vad det är för typ av takpannor (betong/tegel) påverkar ju bland annat.

Det som styrde vårt byte av tak för två år sedan, som då var 38 år gammalt, var infon från försäkringsbolaget om att villaförsäkringen normalt inte täcker några skador som uppstår på grund av ett läckande tak..
 
Här var taket 60 år gammalt när jag la ny papp och pannor. Takpappen lär vara av lite bättre kvalitet nu så jag räknar med att det håller minst lika länge.
 
hej samma här,-46 är det byggt,alltså 42 år,takpappen var orginal men pannorna byttes -89,bytte hela taket med papp o läkt nu för 2 veckor sedan,råsponten var kärnfrisk men tyckte det var dax efter 42 år,då pannorna var fulla med mossa mm.
 
Jag har ett tak som legat sedan 1937 och det enda jag gör med det är att byta trasiga pannor och lägga tilrätta dom som stormarna har rubbat, taket är brutet och på ett hörn lyfter pannorna när det stormar. Pannorna är i gott skick, dåligt brända pannor har vittrat och blivit utbytta efter 30-50 år och de som håller håller 100 år till, det som inte håller så länge är pappen under och den är än så länge tillräckligt bra.
 
glenn30 skrev:
hej samma här,-46 är det byggt,alltså 42 år,takpappen var orginal men pannorna byttes -89,bytte hela taket med papp o läkt nu för 2 veckor sedan,råsponten var kärnfrisk men tyckte det var dax efter 42 år,då pannorna var fulla med mossa mm.
?
-46 plus 42 år.. Det blir väl 1988?
62 år menar du väl, och det är helt klart i längsta laget för både tegel och pappen..
Man brukar väl prata om ca 30 års livslängd för betongtegel och papp, men betydligt mer för själva teglet om det är "äkta" tegel.
 
  • Gilla
kungjohan och 1 till
  • Laddar…
Välj att underhålla det gamla lerteglet, ev med omläggning av undertak och kompletering, såna tak är levande och blir bara vackrare med åren!

Riktigt tegel håller mer än hundra år med god skötsel, betong bara 20-40 år

Det är ofta frågan om undertakets och läktens skick, välbrända pannor håller i generationer, man har nästan alltid varit nogrannare med undertaken på bostadshus än på uthus.
 
När det gäller betongpannor stämmer det bra med 30-35år, när det gäller hus från 60-70-tal, sedan vet jag inte om man lyckats förbättra pannor och papp så de nya klarar 10-15år ytterligare. För tegeltak och pappbyte gäller detsamma som för betong men att pannorna kan läggas tillbaka åtminstone vid ett byte.
Äldre tak hade dessutom tunnare läkt som gjorde att de snabbare blev täckt med skräp under, så läktar man om idag så används normalt större dimensioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.