Jag har satt in en dragbegränsare efter att ha läst om fördelar med en sådan.

Tidigare så hade vi en sotningslucka lite på glänt för att få lämpligt drag. Detta var något som killen som installerade pelletsbrännaren fixade till.

Nu har jag satt in en dragbegränsare som är satt på ca 11 Pa. Det eventuella problemet nu är att jag tycker att det blir mer stilleståndsförluster. Ganska snabbt sjunker panntemperaturen ner till 30-40 grader. Kan det vara så att nu när dragbegränsaren för det mesta är stängd, utom när det blåser ordentligt och när brännaren går, så drar det luft via brännaren in förbi VVB i pannan och därmed kyler denna? Tidigare när vi hade luckan på glänt hela tiden, så gick draget genom luckan och VVB blev opåverkad?

Kanske man kan sätta dragbegränsaren något på glänt som det var med sotningsluckan i så fall?
 
Hej Mikael

Liten förklaring om hur dragbegränsaren fungerar,
Låg skorstens temperatur = lågt drag, hög skorstens temperatur högre drag ökar temperaturen ökar draget tills draget går över dragbegränsarens inställning här öppnar dragbegränsaren och börjar arbeta för att inte tillåta draget ökar över inställt värde.

När dragbegränsaren är stängd betyder det att draget i skorstenen är lågt alltså under luckans öppningsvikt = det Pa i undertryck skorstenen har.
Tips stäng utgående varmvatten även till elementen
klocka tiden på temperatur fallet tex på 10°C före och efter stängningen
samma prov i båda testerna !

Jag tror att dina förluster ligger i värmeuttaget och genom pannans isolering.
Du kan även stänga pelletseldningen för att göra följande prov med att täta rökgången med tex isolering gullfiber eller eller annat mjukt matrial somkan täta rökgången, OBS glöm inte att avlägsna tätningen före du startar eldningen igen !!

Mvh
Ruben
 
Redigerat:
Tack för tipsen! Det är en panna från 1977, så den är väl inte jämförbar med dagens pannor i fråga om isolering. Jag tror inte att det är mer stilleståndsförluster med dragbegränsare än vad det var utan. Det blir lite olika med förlusterna beroende på hur det blåser också och då kan jag ha lurat mig själv att det skiljer med och utan dragbegränsare bara för att jag råkade kolla pannan när det blåste.

Spelar inte så stor roll att det blir lite förluster heller, uttaget från tankarna gör att brännaren ofta startar då panntemperaturen bara hunnit sjunka 10-20 grader nu på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.