Tjenare,

Vi har beslutat oss för att köra på ikea på vårat nya kök.
Såg att de nyss lanserat stenskivor, som man kan fälla ner diskho/spishäll i. Vackert! Ser bra ut!
Men hur är era erfarenheter kring ikeas stenskivor? Pris/prestanda? Bättre att ta skivan från något annat ställe?

Mvh

Stefan
 
IKEAs leverantörer av stenskivor är samma som används av de flesta stora köksleverantörer i Sverige och Tysland så kvaliteten är hög.
 
Märk väl vad som står på IKEAs hemsida.
Det översta skiktet på 12 mm består av formgjutet komposit -stenpulver.

Alltså inte sten helt och hållet....
 
Tessan100 skrev:
Märk väl vad som står på IKEAs hemsida.
Det översta skiktet på 12 mm består av formgjutet komposit -stenpulver.

Alltså inte sten helt och hållet....
Är inte det samma på typ kvik?

Hur står sig skivan i pris? Har svårt att jämföra den mot andra leverantörer, då alla inte ger ut pris för kapning, infällning osv på prislistan.
Känns ganska billig tycker jag. "Billig".
 
En bekant har deras svarta, dom är jättenöjda, den är lite mer dämpad än en vanlig stenskiva, alltså det låter mindre när du tappar saker på den. Dom har inte lyckats skada den än trots två småbarn som bakar och kladdar. Enda missen är att den sidan som är mot ett högskåp inte är kantlist på, bänkskivan sticker ut mer än frisidan så det syns 10mm oputsad sten där.
 
pope70 skrev:
IKEAs leverantörer av stenskivor är samma som används av de flesta stora köksleverantörer i Sverige och Tysland så kvaliteten är hög.
Som andra sagt så har ikea inte sten, det är stenmjöl o lim blandat. Den är mer dämpad för det är isolering/plastmaterial i kärnan, stenmjölet liggar bara på "ytan," har för mig ca 1,5-2cm tjockt lager stenmjöl.

Jag tror det är ett bra alternativ till granit om man vill komma undan billigare, minns inte priserna nu men det var vä löverkommligt, värt att jämföra dock med riktig sten innan man slår till.
 
Något som brukar stämma ganska bra är "man får vad man betalar för" eller??
 
continue skrev:
Något som brukar stämma ganska bra är "man får vad man betalar för" eller??
Jo det kan stämma.

Skivan kostar mer per meter på ikea än en massiv skiva på kvik. (båda runt 3000, ikeas något dyrare...)

Så det är ju inte direkt en billig skiva...
 
Kollade lite mer på det.

Kvik blir något dyrare efter alla utskärningar osv. Det som skiljer mest är priset på diskhon... Runt 10.000 som billigast på kvik, mot 2000 på ikea. Sure. Kvalitetsskillnad. Men gör det verkligen så stor skillnad?
 
Våran granne har haft en hel del problem med sina stenskivor från IKEA, vilket gjort att vi bestämt oss för att köpa massiva skivor istället. En av skivorna var sprucken när den kom, en annan var för lång, så dom fick snällt vänta två månader till på nya och diska i duschen ett tag till.

Dom är inte direkt billiga heller, vi kan sköpa massiva skivor till bättre pris. Men å andra sidan har dom nog haft otur, för min mans bror och hans fru hade inga problem med sina och dom är jättenöjda. Tänk bara på att beställa "kant" överallt där det syns, tex övergång mellan bänskåp och överskåp eftersom skivan inte är massiv.
 
Silvan verkar ha bra pris på deras stenskivor. Någon som har erfarenhet av dessa. Positivt eller negativt?
 
nattugglan11 skrev:
Som andra sagt så har ikea inte sten, det är stenmjöl o lim blandat. Den är mer dämpad för det är isolering/plastmaterial i kärnan, stenmjölet liggar bara på "ytan," har för mig ca 1,5-2cm tjockt lager stenmjöl.
Var på Ikea och tittade på den idag... såg inge skoj ut alls, riktigt trist.
Så den gick bort.
 
Nu har vi beställt vår skiva i alla fall.
De skivorna som ligger framme verkar vara rejält sletna. Lystern nästan helt borta. Blev lovad att en ny skiva skulle vara mindre "använd". (De förklarade det med att det var typ miljoners fingrar som känt på den lilla stenbiten som finns".

Skivan gick tillslut på 22.000:-. Då fick vi en liten skiva, en hörnskiva med utsågning för spishäll, en 2½ metersskiva med utsågning och underlimmning av diskho, samt ytterliggare en 1½ metersbit. Kantbit på alla ändar, samt fasning på 5 kanter. Ganska komplex bänkskiva som jag förstod. Hade jag gått till någon annan firma, säg silvan, så är jag rädd att jag hade behövt göra en exakt ritning själv på hur skivan skulle sett ut, för de lär inte ha koll på det. Varav med min otur så hade skvian blivit felkapad eller något :)

På kvikk hade en liknande setup gått på ungefär det dubbla.
Tycker 22.000 känns på gränsen till för dyrt, det dubbla runt 40.000 ÄR för dyrt, så kvik osv går bort för mig. Även om skivan är massiv och allt på tex kvik. (Och man får en fräckare diskho)

Det jag är mest missnöjd med hittils är den långa leveranstiden... Nu blir vi utan kök över jul / nyår pga skivvan, det hade jag inte räknat med...
 
Redigerat:
Ta kontakt med en riktig stensåg istället. Där får ni en homogen skiva i den sten ni gillar bäst. Ni kan även bestämma vilken ytfinish ni vill ha. Och så mycket dyrare blir det inte heller. Så skulle jag gjort.
–Tack för ordet!
 
mallsten skrev:
Ta kontakt med en riktig stensåg istället. Där får ni en homogen skiva i den sten ni gillar bäst. Ni kan även bestämma vilken ytfinish ni vill ha. Och så mycket dyrare blir det inte heller. Så skulle jag gjort.
–Tack för ordet!
Skivan är redan köpt :)
Sambon gillar denna skivan bättre än de lite mer "blingiga" på andra ställen. Hon tycker det kan bli lite väl extremt när det lyser om skvian som en stjärnhimmel om natten. Kan nästan hålla med :)

Det blir säkert kalas med denna från ikea. Återkommer med en första rapport om den om ett par månader :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.