Har fått problem med bajslukt på toaletten. Och nej, den är kliniskt rengjord :p. I rummet finns toalett, tvättfat och en golvbrunn, och vad jag kan se så är i varje fall golvbrunnens vattenlås fyllt.

Åker man bort några dagar så försvinner lukten för att sedan återkomma när man börjar använda toaletten igen...
 
Kolla packningen mellan toastolen och avloppsröret.
 
Nu har jag tejpat plastpåsar över skarv mellan toa och golv samt över alla golvbrunnar, men lukten är fortfarande kvar, det luktar någon blandning mellan sump och bajs... :rolleyes:
 
basshunter skrev:
Nu har jag tejpat plastpåsar över skarv mellan toa och golv
Det är inte mellan toa och golv men som i Immobils råd , i toans utlopp till avloppsrör. Eller har du toan med avlopp dold under toastolen?
Avloppslukten brukar komma genom skarvar som finns efter vattenlöset lika i toan som i vasken. Om det fex luktar runt vasken och du tejpar hela vasken så kommer det inte att hjälpa. Läckan finns i rördelen som sitter någonstans efter vattenlåset och oftast vid golvet där vaskens avloppsrör kopplas ihop med ett rör som sticker ur golv eller vägg. Finns oftast en gummikrage ( snyggt övertäckt med en plastkopa?) som ska hålla tätt men kan ha blivit gammal ... samma vid toan...
Svårt att se var det är otätt, bäst att bytta till nytt krage när den gamla är stel och sliten.
gaia
 
Ok då vet jag.

Problemet med lukt kommer endast när man använder vatten, t ex duschar.
 
Och det är inte mycket tvålrester hår-hudavlagringar i golvbrunnen ...=Ett mindre stop....som löses upp varje gång det duschas?.....eller så sitter stoppet längre ner.....är duschen och toan på samma stam?

Mvh
 
Nej det är en golvbrunn som används en gång i veckan bara (vid golvsvabbning).

Om felet sitter bakom vattenlåset i en golvbrunn - hur kommer jag åt den delen?
 
Kanske brunnen torkar ut ?...det verkar som felet är där =inget vatten kanske ?ihop kopplad med toa eller nåt....Se till att alltid ha vatten där.....Är det stopp ?Ta bort den lilla pluggen och tryck ned en slang och spola( Rensband om så behövs


Mvh
 
Hej,
Det är ett duschavlopp som inte används som dusch, men det är vatten i vattenlåset och vi använder det en gång i veckan så det är inte stopp...hmm :confused:
 
Hårbortagningsmedel luktar för j*vligt - sumpgas/vätesulfid/gammal prutt...

Kolla om frun är slät och len så har du hittat problemet - sedan är det bara att rensa vattenlåset hon använde...
 
Har nu kunnat konstatera att det är denna golvbrunn som luktar. Den används en gång i veckan när vi städar, annars inte. Vatten finns i vattenlåset.

Pulade in en platspåse i röret och då upphörde lukten, men så kan man ju inte ha det, hur sjutton gör jag :confused:
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova häll några hinkar varmt vatten och se om brunnen sväljer det bra..
Häll sen lite toarent som luktar gött...Och se sen om lukten återkommer =Tar över

Mvh
 
Sväljer bra gör den, men ska testa toarent. Tack för tipset.
 
galento
Sitter det inte en packning eller o-ring som tätar runt "locket" ?? Eftersom det blev bra när du testade med påsen.
 
uttorkat eller saknat o-ring ?
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.