Hej
jag har grävt ur två rum i källaren. I det ena står det fritt vatten 38 centimeter från den tänkta golvnivån. Är det ok?

Dräneringen är gjord för ett halvår sedan.
 
  • IMG_4290.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycho Brahe skrev:
Hej
jag har grävt ur två rum i källaren. I det ena står det fritt vatten 38 centimeter från den tänkta golvnivån. Är det ok?

Dräneringen är gjord för ett halvår sedan.
HUr djupt ligger dräneringen?
 
Om jag det visste.

Jag har skickat ett mejl till killarna som gjorde dräneringen, för att få deras uppfattning om det hela.

Men om dräneringen fungerar och vatten förs undan så kommer ju inte vattnet inomhus att stiga mer, eller?

Den kan ju vara grundvattnet som kommit i dagen, eller?

Vattenspegeln är ju ca två meter under markytan.
 
Det är säkert grundvatten.
Jag funderade bara på om vattennivån ligger på samma höjd som dräneringsledningen. Gör den det så verkar iaf denna fungera. Annars kan du ha råkat ut för ngt.

Kan du se underkant på grundmuren/sulan?
Hur ligger den i förhållande till vattenytan?
 
Jag har ett liknande problem som du har som jag tänkte starta en annan tråd för om ett tag. Lite kort info om detta se längre ner...

Hur har det gått för dig?
Hur har du tänkt att lägga ditt golv, makadam+cellplast+betong antar jag men hur tjocka lager?

Jag har ett litet rum (ca 14 m2) i min källare under mitt garage där jag tänkte gjuta ett betongolv. Idag ligger det ca 200-300 mm sand ovanpå lera som jag tänkte ta bort.
När jag gräver ett hål så fylls detta med vatten och jag har ca 280 mm till ovandelen av mitt tänkta betonggolv från vattenytan i dessa hål. Jag är rätt säker på att det är grundvatten.

Först tänkte jag köra (som jag har läst i andra trådar att man rekommenderar):
100 mm makadam + 2*100 mm cellplast + 100 mm betong
men detta funkar ju inte tror jag (eller?) eftersom cellplasten då hamnar i grundvatten-nivån.
Jag skall bara ha detta uttrymme som förråd och det finns friskluftsintag samt mekanisk utsug installerat i taket (pga att jag tidigare hade problem med mark-radon från detta utrymme som spred sig in i huset).
Det jag funderar över är lämpliga tjocklekar på makadam+cellplast+betong till detta utrymme och om man kan köra exempelvis endast:
100mm makadam + 100mm cellplast + 80mm betong
och ändå få ett hyfsat resultat.
 
Jag pratade med killen som gjort min dränering. Han rekommenderade isodrän som isolering under plattan. Mot leran kommer jag att lägga en fiberduk därefter makadam för att jämna av ytan och komma upp ovanför dräneringen (=inget vatten mot isoleringen). sedan lägger jag så mycket isolering som får plats. Minst 8 cm betong ska jag använda
 
100 mm makadam är ju inte nödvändigt. Det ska du i det här fallet enbart använda för att avjämna marken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.