Jag funderar på att installera kökspanna och solfångare (vacuumrör) för uppvärmning och varmvatten i mitt nybyggda fritidshus, och håller på för fullt att sätta mig in i alla teknikaliteter med ackumulatortankar, laddomater, tappvattenautomater etc.

En (säkert dum men ändå...) fråga som jag har är varför man måste använda slingor eller plattvärmeväxlare för att ladda tanken från solfångaren. Varför kan man inte bara ladda direkt som från kökspannan, dvs låta vatten/glykol cirkulera mellan tanken och solfångaren? Jag inser förstås att man då måste ha glykol i hela tanken, men finns det några nackdelar med det?

Den ökade kostnaden för glykol måste väl mer än väl kompenseras av att tanken blir extremt enkel, det behövs ju då inga slingor alls om man använder en TVA för varmvatten...

Vad har jag missat?

/fth
 
Ingen?

Frågan vara alltså om det funkar att ladda ackumulatortanken direkt från solfångaren, utan att växla in värmen via kamrör eller plattvärmeväxlare?

/fth
 
En sak är trycket, i en solslinga kan trycket gå upp en bra bit och en tank klarar inte det så värst bra.
Sedan vill jag minnas att glykolen åldras av värmen och skall bytas ut lite då och då. Och har man mycket (en tank full) så blir det ganska dyrt.
 
Nä det kostar nog mer än det smakar.

Dels som sagt trycken.

Dels risken att koka solfångarna som då hänger ihop med trycket.

Sen har du sämre energiöverföringsenhet/värde i glykolblandat vatten mot rent vatten utan glykol.


Hade det varit bra hade alla anläggningar varit sådana redan nu.


Å andra sidan skulle du slippa en växling som tappar lite energi kanske, så det kompenserar upp lite mot glykolens negativa effekt.
 
Redigerat:
Måste det uppstå så högt tryck i solfångaren? Med ett "direktkopplat" system så utgör ju solslingan en mycket mindre andel av den totala volymen... eller har jag missat något igen :) ?

Hur mycket sämre är energiöverföringen med glykol i vattnet? Och har inte det redan en negativ effekt på "solsidan" av ett normalt, växlat, system? Vilken blir egentligen nettoeffekten i ett "direktkopplat" system?

Systemet borde ju kunna bli (extremt) mycket enklare, med färre cirkulationspumpar, expansionskärl, säkerhetsventiler, inga slingor, etc...

/fth
 
Det beror sig naturligt vis på hur stor acktanken är.
 
Glykolpriset. 10 liter färdigblandad går på nästan 500 spänn. Det är specialglykol i solfångare då vanlig kan sönderdelas. Vanlig glykol har heller inte den långlivseffekten som specialglykolen "ska" ha. Allt detta enligt säljaren.

Byter man glykol ofta kan man ju lika gärna köpa en elpatron pga att solvärmen inte lönar sig.

Man behöver ingen värmeväxlare extern om man köper tank med slinga eller helt enkelt monterar sig en slinga. Det är inte omöjligt att göra det även om det är drygt.
 
och du tror inte att folk redan har tänkt och resonerat om detta?
 
fth skrev:
Måste det uppstå så högt tryck i solfångaren? Med ett "direktkopplat" system så utgör ju solslingan en mycket mindre andel av den totala volymen... eller har jag missat något igen :) ?

Hur mycket sämre är energiöverföringen med glykol i vattnet? Och har inte det redan en negativ effekt på "solsidan" av ett normalt, växlat, system? Vilken blir egentligen nettoeffekten i ett "direktkopplat" system?

Systemet borde ju kunna bli (extremt) mycket enklare, med färre cirkulationspumpar, expansionskärl, säkerhetsventiler, inga slingor, etc...

/fth
Säg att cirk. pumpen stannar mitt i sommarvärmen så solfångaren går i kok, ja då går det upp till 9-13 bar/kg, eller vad du har på säkerhetsventilen. Nomalt abetstryck är lätt 2,5-3,4. det senare ligger jag på i min anläggning.
 
För att trycket ska gå upp till 9-13 bar så måste hela vattenvolymen upp till tempen du har i solfångaren..
 
Dr.L skrev:
och du tror inte att folk redan har tänkt och resonerat om detta?
Jo, det tror jag nog, men jag som är ny på området har inte lyckats hitta någon information eller diskussion om detta. Det tas alltid för givet att man skall växla in värmen med slingor eller plattvx, men jag har inte hittat någon förklaring till varför det måste vara så... Det är säkert så att "standardlösningen" är den bästa, men jag skulle helst vilja ha en bättre förklaring än "så har vi alltid gjort"...

/fth
 
Min gissning är som mitt svar ovan. För att få ekonomi i det hela vill man ju helst sätta igång solanläggningen sen "glömma" den i 10 år. Har du vanlig glykol kan den förstöras på kort tid under sommaren då temperaturen i fångaren kan gå över 120 grader.

Bäst är ju egentligen att byta ut vätskan och köra rent vatten på sommaren men vem orkar det? Iofs kunde man ju sätta slingan med ett par kranar och stänga av den när minusgrader närmar sig och då fylla den med glykol.
 
Du kan ju alltid bygga ett självdränerande system med vatten i solfångarkretsen .
Hur det skall byggas vet inte jag men det finns kanske andra här på forumet som vet.
 
En variant skulle ju enligt ovan vara att köra med vanligt vatten i solfångaren, och tömma den under vintermånaderna. Man missar ju ett antal kWh men får ett enkelt system.

Det skulle nog passa vårt användande ganska bra, eftersom vi bara använder fritidshuset på helgerna under större delen av året. Elpatronen i tanken skulle då skydda mot frysning, och på helgerna eldar vi på i kökspannan tills vi har värme och varmvatten. När sommaren kommer fyller vi solfångaren och får varmvattnet den vägen.

Hur skulle ett sånt system kunna se ut? Vilka ändringar av ett "standardsystem" skulle behövas för att kunna direktladda från solfångaren? Behöver man större expansionskärl, andra säkerhetsventiler, etc?

/fth
 
Nej du behöver inget särskilt system. Se bara till att expansionen är enligt de för vedeldning så ska allt fungera bra (10% av volymen eller vad det är).

Det du behöver är ventiler före och efter solfångaren som lätt kan anslutas till tappställe eller vad du nu fyller på med. Räkna inte med att du får ut allt vatten genom att bara tappa om inte du har fall hela vägen mot avtappningen. Glykol skulle nog jag rekommendera här. På sommaren kan du ju egentligen bara öppna kranarna och låta glykolen cirkulera runt med resten, På så sätt har du bara en åverkan per säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.