Hej
Bor i Malmö och vill skaffa fiber till mitt radhus, ringt telia o dem säger att jag måste i nån brf lr nån förening, alltså dem inte gör det för privat personer. Har också kontaktat mitt energi bolag E.on och dem installerar inte fiber just nu. Har också kontaktat malmös stadsnät perspektivbredband och dem gör inte det häller pga kostnad... vill verkligen skaffa fiber till mitt hus, är det någon som har tips på vem jag kan vända mig till lr vad jag kan göra? Bor kanske typ max 10 radhus tillsammans i mitt område även OM jag kan få ihop alla blir d bara 10 och det är inte ens säkert alla vill. Jag vet att det finns MKB precis mitt emot mig fast jag mejlat dem och dem vill heller inte gräva ngt...

tittat runt på nätet och det verkar som alla villa-ägare och radhus kan skaffa fiber till en kostnad på ca 5 k tex i lund, krstd, göteborg, sthlm, ljugby, umeå, osv... men det verkar vara omöjligt i malmö...
 
Hej,

Nu generaliserar du hårt när du räknar upp en massa städer där det kostar 5' för en anslutning, det finns inget område där ngn sponsar dig med fiber utan alla får betala sina egna kostnader.

Om ett nytt område etableras så installerar idag Telia fiber iställer för koppar och området får då ett fast pris på en anslutning, men fortfarande så räknar telia naturligtvis hem investeringen utslaget på alla fastigheter i området.

Alternativt så går man ihop i ett område och tar in offerter för vad det skulle kosta att ansluta er, alla bolag borde väl svara er med ett pris även om man kanske kan räkna bort telia/skanova som är det enda bolag som jag känner till som man får tjata sig till att handla av...:confused:

Nu kanske ni ligger så pass illa till att det blir en lång grävning och bolagen därmed förutsätter att ni inte vill betala vad det kostar och struntar därför att svara, men naturligtvis så finns det bolag som gräver om ngn betalar. Stå på dig och säg att ni är villiga att betala en del så borde du få några offerter för att få ett hum om kostnaden.

Tänk dock på att många bolag inte handlar med privatpersoner, ex det bolag jag jobbar för, så är du seriöst intresserad och ni inte har ex en samfällighet redan så starta en förening tillsammans med dina grannar och ta sedan in offerter via den.
 
jo kanske generaliserade rätt hårt där, var bara lite upprörd att det verkar vara så lätt för ändrar städer och fixa fiber till villor och så svårt i malmö.

Jag har testat och frågat om det går och gräva om vi var fler, olyckligtvis så är vi bara 7-8 radhus som sitter här och detta är ingen villa område vilket gör det ännu svårare, vi är omringade av MBK's fastighet. dem säger vi skall typ vara 50 innan det kan blir av.

Jag är dock väldigt seriös om att skaffa fiber, hur startar man en samfällighet då?
 
el_richard skrev:
[länk]

kolla med dom.

Dom vet nog vart du skall vända dig.

eller

www.ownit.se
tack för tipset, men verkar som bara bygger i sthlm, och ownit verkar itne fixa till privat personer heller... men jag iaf mejlat dem fast detta ser verkligen inte ljust ut:(
 
Om du bara är villig att betala vad det kostar så lovar jag att Telia drar hem fiber till dig. Men räkna med att kostnaden är allt från 10 k upp till flera hundratusen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.