I de flesta hus liggger en kombinerad tvättstuga och groventré innanför köket. Är det verkligen det ideala? Jag tycker att det känns som en förlegad tanke: När hon ändå lagar mat kan hon ju lika gärna tvätta också, samtidigt...

Används verkligen denna ingång som groventré? Och om den gör det används då huvudingången?

I huset som jag växte upp i ligger tvättstuga/groventré ut mot gatan. Där går alla, så huvudingången används inte. Likadant var det i fyra liknande hus på gatan. I huset som min man växte upp i ligger visserligen tvättstugan närmast parkeringen, men där är det en så dum dörr så den använder man inte utan alla går genom huvudentrén.

Jag skulle vilja ha en groventré som är utbyggd från huset, med massor av garderober och avhängningsplats. Eventuellt med tvättstuga också, men i så fall med en dörr in till den. Alternativet är en rejäl entré i huskroppen som inte är något annat, d v s ingen trappa där, utan garderober eller klädkammare där trappan brukar vara! I det falletl blir ju groventré överflödigt.

Jag vill gärna höra om era upplevda för- och nackdelar med hur ni har det nu, och hur ni skulle vilja ha det om ni fick bestämma fritt!
 
Vi skall ha groventré på motsatta sidan av huvudentré, groventré ligger nära parkering och det blir också den ingång man tar när man kommer från naturområdet, där skall också tvättstugan vara och golvmaterialet (klinker) kommer att flyta ihop med hall/entré (också klinker) så att skiten hålls på en lättstädad yta
 
Det kan ju vara ganska praktiskt att ha bullrade maskiner i en del av huset (diskmaskin, tvättmaskin)
Sen är det ju en bra ide att torkskåp och tvättmaskin i det rum som man går in i med skitiga kläder.
Då hamnar ju lätt groventren i närheten av köket.
 
Jag skulle välja att ha tvättstugan intill groventrén för att därigenom ta in smutsiga och blöta barn/hund. Smidigt att kunna sätta igång en maskin på direkten. Hallen ska vara ren och snygg...
 
Vi har huvudentrén mot gatan och grovköket med tvättstuga och skafferi ligger i anslutning till köket vars entré vetter mot vårt garage. Detta är en bra lösning för oss. Gäster kommer in via huvudentrén och om man arbetar i trädgården kommer man in via grovköket. Det är även smidigt att ha alla hushållsmaskiner i närheten av varandra oavsett om det är hon eller han som tvättar... Det är också skönt att ha alla maskiner som "låter" i samma del av huset (tvättmaskin, centraldamsugare och diskmaskin etc).
Vi har klinker med golvvärme i del av huvudentrén vilket är smidigt på vintrarna om det är slaskigt ute (golvet torkar upp snabbt).
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Efter att ha bott i ett hus med bara en ingång och varit tvungen att hoppa över drivor av skor varje gång man kom hem var det ett krav från min sida med grovingång i det nya huset. Vi har lagt den vägg i vägg med tvättstugan i "garageänden" av huset (=nära till maskin och torkskåp) och inte i anslutning till köket. Denna grovingång är till för barnen och deras kompisar samt hunden och vi har lagt klinkersgolv där samt satt en sugdosa till c-dammsugaren precis innanför entren så allt grus och annat som följer med in sugs snabbt upp. Stora ingången används av övriga besökare.
 
Vanligtvis så brukar ju groventren förläggas nära parkeringen/garaget. I vårt fall blir det vid köket. Vi har en klädkammare i anslutning till groventren dessutom där vi har våra rena kläder.

Ok det är iallafall i vårt perspektiv bra att kunna slänga in smutsiga barnkläder direkt i tvättmaskinen när dom kommer in istället för att som drar in skiten och smutsar ner mer in i huset.

Sen kan man ju fråga sig vem som säger att det alltid är kvinnan som lagar maten ;) I vårt fall så turas vi om.

Ha det gott

www.villasafir.net
 
Väcker liv i en gammal tråd istället för att starta en ny. Vi har tänkt bygga nytt och funderar på groventren. Jobbar som grovarbetare och är sällan ren när jag kommer hem så groventre är ett krav.
Men tvättstuga i samma lilla rum? I anslutning till/i närheten är väl bra men i samma? Hur har ni/hur har ni gjort?
 
KristinaRT
Vi har en groventré med diskbänk, och lättstädat golv samt bra avhängning för kläder. Från groventrén kommer man in till tvättstugan (via dörr som går att stänga) där vi har torkskåp, tvättmaskin och torktumlare. Det är inga jätterum, men när vi hade barnvagn fick den också plats i groventrén. Dessa rum ligger mot garaget/trädgården/parkeringen.

Vi har också en huvudentré som används i andra fall, t.ex. gäster eller barnens kompisar. Även här har vinlättstädat golv, klinker med golvvärme, i hela hallen så man inte drar in smuts, vatten eller liknande i hela huset. Guld värt med golvvärme på vintern när blöta skor är mer regel än undantag (sk Skånsk vinter innebär oftast 2-4 plusgrader och horisontellt regn :) )
 
Låter bra det:) hur stora är rummen (groventr och tvätt).
Det med den skånska vintern säger jag inte emot..(tillbringat 2 år i revinge)
 
KristinaRT
Tvättstugan har lite konstiga mått, ca 1,5 m bred och ca 3,5 m lång (den är byggd genom avdelning av vardagsrumet), grovköket är ca 2 m djup och 1,5 m bred. Inga jätterum alltså, men väldigt funktionella...

Vill infoga att vi har torkskåp, där vi hämger all tvätt som inte tumlas, vill man ha plats att hänga kläder på streck är platsen för liten...
 
Var hänger ni andra tvätt??
Allt som inte tumlas hos oss hängs antingen ute i vindan/ på altanen när det är fint eller i vardagsrummet (resten av året)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.