Varje gång jag startar tvättmaskinen eller slår på massor med vatten (öppnar kranarna kraftigt) slår det till någonstans men jag vet inte exakt vart eller vad det är. Jag vet bara att det låter i vattenledningen någonstans.

Kan det ha med tryckvakten att göra?
 
Har du fyllt luft i Hydropress/Hydrofor ??
 
Hur gör man det?
 
Tror mig kunna säga att det inte är någon tryckvakt som bråkar här. Det bör vara i vattenledningarna som det "smäller" på grund av snabba tryckskillnader. Det är bl.a. av den anledningen man utvecklat mjukstängande kranar.
Är det inte så att du får en smäll om du snabbt stängert en engrepsblandare utan mjukstängning? Är vissa vattenledningar dessutom inte riktigt fastsatta med vägg/takfästen så kan de röra på sig vid tryckförändring och då orsaka "smällar".
 
Slamrar det i rören efter du stängt kranen ?
 
Redigerat:
Det är så svårt att svara på frågorna men det "smäller" mest när tvättmaskinen går på. Sedan "smäller" det även när kranen i badrummet (gammal blandare). men jag tror inte det har varit så tidigare, inte lika kraftigt iaf.
 
Det är ledningstrycket som orsakar detta. Har du vatten med egen pump eftersom du frågar om tryckvakt?
 
AndersS skrev:
Det är ledningstrycket som orsakar detta. Har du vatten med egen pump eftersom du frågar om tryckvakt?
Egen pump, som i egen brunn? Nej, det har jag inte.

Rörmockaren bytte en grej på pannan som sitter kopplad på övertrycksröret ut ifrån pannan (längst ner vid golvet). Det är den som ska se till att öppnas om det blir för högt tryck i behållaren. Trodde det var en tryckvakt. Men nu så här i efterhand tror jag inte att det är den som har orsakat "smällarna". Jag har ingen aning om vad det kan vara. :confused:
 
Det låter som du fick säkerhetsventilen utbytt. Se tidigare svar i din tråd på förslag på åtgärd. Och är det inte så att du får din "smäll" när tvättmaskinen stänger vattenpåfyllnad eller när du stänger din blandare, dvs inte när du öppnar för påfyllnad.
 
Det är troligtvis en defekt backventil som låter.
 
AndersS skrev:
Det låter som du fick säkerhetsventilen utbytt. Se tidigare svar i din tråd på förslag på åtgärd. Och är det inte så att du får din "smäll" när tvättmaskinen stänger vattenpåfyllnad eller när du stänger din blandare, dvs inte när du öppnar för påfyllnad.
Ja, det "smäller" när kranen stängs. Vad kan jag göra då det?

Jenzza skrev:
Det är troligtvis en defekt backventil som låter.
Åtgärd?
 
Byte.
 
det kan oxå vara dåligt klamrade rör i vägg el. golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.