Köpte nytillverkade sektionsradiatorer, men termostaterna som rörmokaren vill sätta på ser verkligen gräsliga ut. Har sökt på nätet, men hittar inga andra än vita stora fula. Någon som vet var det finns snyggare?
 
Här hittade jag när jag kollade termostater förut.
Danfoss Designtermostat RAX
men om dom passar har jag ingen aning om.

Jag kommer sätta slottsvred på mitt nybeställda triplex element men det är ju ingen termostat.
 
Jo jag såg dom där designertermostaterna, men slottsvred är det jag vill ha oxå, men såg att dom kostade 800 kr styck eller något, lite väl saftigt pris tycker jag.
 
Det var lite dyrt ja, jag behöver inte köpa, har ett par över :)

Elementet däremot kostar 5 250:- :eek:
 
W
Jag körde slottsvred på alla när jag bytte radiatorer i huset. Var de enda jag hittade som var OK. Har bergvärme så termostater är igentligne rätt överflödiga då de endå helst ska stå på max och styras från pumpen.
 
Jag har inte riktigt fattat vad som är termostat och inte, behöver kanske ingen sådan på elementena om jag kopplar rumstermostat till schunten, men vad heter ett vred som inte är termostat då? Så jag vet vad jag skall söka efter? Någon som vet var man kan hitta gamla slottsvred?
 
Jo, det var deras dyra slottsvred jag hittade, nu verkar det som om jag har spårat upp åtminstone ett par gamla i mässing, men jag tycker det är konstigt att dom inte finns hos byggnadsvårdsföretag. Om jag inte hittar tillräckligt många så skall jag sätta på handrattar så länge och så byta ut efterhand jag hittar mässingsgrunkor. Tack för hjälpen alla.
 
Det borde gå att få till en termostat som ser (nästan) ut som ett slottsvred, kanske en ny nischprodukt?
 
Jo, såg dom olika engelska rattarna, men priserna blir ju samma som slottsvred. Jag har satt rörmokaren i arbete med att leta efter alternativ. Jobbig är man både för sig själv och andra när man är så petig... Samma gäller dörrar (går inte med billiga spegeldörrar, fel proportioner...) dörrhandtag, lister, foder runt förnstrena osv, tänk vad lätt det hade varit om man var nöjd med det första bästa som fyllde sin funktion. Tror att jag skall ta en dag och åka runt till olika återbruk, dom verkar ha både det ena och det andra som man inte ens visste att man behöver.
 
Melkerberg skrev:
Jag har inte riktigt fattat vad som är termostat och inte, behöver kanske ingen sådan på elementena om jag kopplar rumstermostat till schunten, men vad heter ett vred som inte är termostat då? Så jag vet vad jag skall söka efter? Någon som vet var man kan hitta gamla slottsvred?
En termostat stryper ju värmen till elementen när det är tillräckligt varmt i rummet men har man en separat rumstermostat i samma rum behöver man inte några termostater på elementen. har man inte det och annan uppvärmning (kakelugn/öppen spis/söderläge på våren) i rummet kan det vara bra med termostat på elementen.
 
Borde inte de som säljer radiatorerna saluföra termostater med?
Den här leverantören tycks ha en termostatalternativ i nickel som alt. till vanligt mässingsvred:
http://www.vvs.just.nu/

Jag har dock inte funnit någon bild på dessa termostater...
 
Återupplivar denna gamla tråd. Jag skulle vilja veta om någon har hittat en regulator som liknar MMA's slottsventil men med termostatfunktion? Som -MH- skrev, detta skulle vara en bra (kanske?) nischprodukt. Vi har gamla ventil idag som jag renoverat, fungerar bra. Men vi skulle vilja styra temperaturen lite noggrannare i vissa rum.

/Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.