Ska byta ut bägge ytterdörrarna i huset, lutar åt dörrar med Assa 8765 i. Men vad för låscylindrar ska/bör jag skaffa? Vill ju inte köpa något bladmåttslås...
 
Om du syftar på den senaste turbulensen runt Assas hakregellås, så var det inte cylindrarna, utan låshuset som kan manipuleras med bladmått. Och det gäller enligt vissa även många låshus med rak regel.
 
Inte hört nåt om 8765. Men hur som helst, vad är det för grejer jag behöver och var handlar jag det? Låscylindrar, trycken, nåt mer? Finns det möjlighet att vara tvungen att ha nyckel på insidan på ett 8765?
 
Det är väl den runda låscylindern du ska ha (till skillnad från den ovala typen). Du kan ha vred eller låscylinder på insidan. Men ett bättre val är väl Assa 2000 av den gamla typen så kan du ha vred på insidan men ändå "bortasäkert".
 
Du menar att jag då måste byta ut hela låskistan till Assa 2000?
 
Ja.
 
f91jsw skrev:
Ja.
Vart får man tag på dem numera då?
 
Vad är det för fel på ovala låscylindrar då?
Som jag har fattat det är det just innervredet på Assa 2000, och inte hakregeln, som gör att den är enkel att få upp.
Assa 8765 låshus har jag, det är mycket bra och kräver att man vrider om nyckeln 360°. Det går fint att ha båda sorternas cylindrar i Assa 8765.
Oavsett vilket huvudlås man skaffar tycker jag man ska ha ett separat niotillhållarlås.
 
filuhr skrev:
........Som jag har fattat det är det just innervredet på Assa 2000, och inte hakregeln, som gör att den är enkel att få upp..............
Det är faktiskt helt å hållet fel uppfattat :) Det är hakregeln som är den svaga punkten på Evolåsen...


Så länge man inte har ett krav på sig gällande låsning så kan du mer eller mindre ha vad du vill, eftersom försäkringskraven i grunden säger "Dörren skall vara låst"
Men jag kan inte rekommendera en oval cylinder då denna är mycket lätt att få upp med en rörtång.
En runt cylinder sitter för det första monterad med totalt sett 4 st härdade M5 skruv. inte lila lätt att ta rörtången på..
 
Assa 8765 går att öppna på i princip samma sätt som 2000/2002 evo låskistorna.
Jag har bara provat på en "vänsterhängd" men de var långt ifrån svårt med rätt bladmått.
 
frohike skrev:
Det är faktiskt helt å hållet fel uppfattat :) Det är hakregeln som är den svaga punkten på Evolåsen...
Nja, Jag upplever innervredet som den svagaste punkten.
Åtminstone på uppgraderade nya kistan och på dörrar med det fina plåtblecket monterat. Kistorna är ju vändbara, detta gör ju att hålet för handvredet är åtkomligt både innifrån och utifrån.
Inifrån borrar man enligt instruktionen på förpackningen och monterar plåten som håller handvredet.
Är man tjuv borrar man enligt instruktionen på förpackningen fast utifrån och vrider om med en skruvmejsel eller en äkta Assa handvred om man är finsmakare. Tar 10 sekunder att forcera en modern dörr av träspån med en batteriborrmaskin för 99 kr från Rusta.
Cylindrarna är borrskyddade i super-duper material, fyra härdade skruv håller den runda cylindern så rörtången inte ska funka och låsregeln tål flera tons tryck. Men av produktionstekniska och distributionsmässiga skäl är kistan vändbar och busenkel att forcera enligt mall på varenda förpackning. Assa sparar en slant men jag tvingas köpa borrskydd á 350 kr/dörr när jag redan gett 2200 kr för låspaketet......
 
D
Men är inte vredet spärrat när låset är "bortasäkrat"? Tjuven får alltså stå och borra i dörren medan folk är hemma?
 
Jo, när folk är hemma funkar det tämligen ljudlöst ock kvickt, det är just det som är min oro.
Vad som händer när ingen är hemma bryr jag mig inte lika mycket om som vad som kan hända när vi sover.
För mig är tjuvens "utbrott" med tv:n och datorn i famnen ett litet orosmoment jämfört med intrång nattetid när vi ex sover.....
Jag har aldrig någonsin aktiverat "bortasäker" funktionen, har inte lust att fippla med en plastplutt med en ettåring på armen och vinden blåsandes och dragandes i dörren.
 
Att borrskyddet kom till beror inte på "problemet" du ser. Vilket inte är ett problem eftersom när du åker hemifrån skall Bortasäkert vara aktiverat. annars har man lagt ut några tusenlappar på en funktion man inte vill ha. köp en 8765 eller vad som med dubbel rund cylinder.

Borrskyddet kom till förra gången man reviderade Certifieringen pga ett antal borrade lås i sthlm-trakten. Inte för att säga för mycket men man använde inte den teknik du anser fungera

Dessutom, varför skall jag lägga ner en massa pengar på en borrmaskin när jag går runt huset och bryter upp den dörr som är värdelösare än värdelösas, altandörren Den som 19 av 20 personer missar.

Cylindrarna är inte borrskyddade men super-duper material. Finns ett antal strategiska härdade stift, annars är alla cylindrar i mässing.

sen är du inte tvingad att köpa borrskydd. Alla lås som har släppts efter evoserien säljs per auto med borrskydd. Sitter det en fixsanjolett som det gör i 99% av fallen så räcker det med att gå till classe i sjön å sno sig en lite krafigare skruvmejsel.

Dessutom hjälper en härdad plåt föga om man använder rätt borr, så vad du än försöker argumentera med så summan är, köp dig ett bankvalv utan ingång om du skall va 100% säker .
Eftersom jag öppnar en säkerhetsdörr mk3 tämligen osynligt på under 5 min, sålänge jag får ha rätt verktyg.
 
Redigerat:
  • Gilla
joob
  • Laddar…
Grejen är ju att detta är ett mycket kvickt och enkelt sätt att öppna låset på till en mycket ringa kostnad.
Instruktionen "borrmallen " står dessutom på kartongen till låset och borret ligger i kartongen.
Det som stör mig är att det är så otroligt onödigt på ett "säkerhetslås" att sänka säkerheten på det viset.
Har jag betalt 2200 kr per set så känns det irriterande att behöva lägga ytterligare 350 spänn per dörr för borrskydd.
Visst är set så att ett diamantborr ex går igenom ett borrskydd lätt, men det tar f-n inte 10 sekunder som ex med kvistborret som medföljer Assa kartongen.
Vi har inga altandörrar, vi har tre ytterdörrar totalt och en mycket hög sockel pga kraftig sutteräng. För mig är detta min osäkraste punkt och det stör mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.