Vi står inför problemet med att bygga fönsterbänkar.
Vi har flyttat ut våra fönster pga tilläggsisolering och djupet är ca14cm.

Vi har tänkt gipsa smygarna och bara måla in dom med väggen så att det blir en skarp kant men inget foder.

Vi har på nästan alla ställen två 90cm fönster brevid varandra med ca 25cm vägg emellan och idag så har vi en fönsterbräda som löper under båda fönstrena och även emellan.

Dom nya fönsterbänkarna skulle jag vilja var platsbyggda i fönstrena men djupare än 14 cm, jag skulle nog vilja att dom kom ut ca 12 cm utanför fönstret mest för att det ska bli som det är idag att det löper en bit emellan (tycker att det är fint att kunna ställa något på den lilla hyllbiten emellan fönstrena.

Nu till min fråga, skulle det se tokigt ut om bänkarna är ca 25cm djupa och att dom sticker ut ca 12 cm från väggen + att vi inte har några fönsterfoder?

(frågan ligger även under Inredning)
 
Allt handlar ju om smak och tycke..
Visst fungerar det.

(mer tveksam på avsaknaden av foder i så fall..)
 
Hemmakatten
Vi har inga foder runt våra fönster, utan precis som Kika skriver gips och skarpa hörn och målat med väggfärgen. I våra hörn har vi en hörnlist i metall, överspacklad och inmålad för att förhindra att hörnen går sönder. Det är jättesnyggt.

MEN, jag tycker inte att det passar om man vill ha en fönsterbräda som sticker ut utanför fönsternischen. Då blir det snyggast att ha foder. Annars blir det en ful blanding av två olika stilar.
 
Jag har byggt 25 cm fönsterbänkar av stavlimmad furuskiva. Mina smygar är 13,5 cm.
Jag har ingen list runt fönstren men satt 15 mm tjockt planhyvlat i smygarna.

Jag kan slänga upp några bilder om du vill men hinner inte förrän efter helgen.
 
Jag har själv den lösningen, men med salningar av MDF och med väggtapeten som vikts in. Fönsterbänkar även de av MDF men målade, 25 cm djupa varav utsticket är 6 cm. Jag tycker att det är en snygg och praktisk lösning.
 
GoForlt: Ja, så enkelt det hade varit om alla tyckte lika, liksom lättare att fråga och få det svar man vill ha ;). Mest är det kombinationen som jag är tveksam till.

Hemmakatten: Skulle gärna vilja se bild om du har. Det är precis så som vi ska göra, dom metallhörnen är ju jättebra, har såna på flera känsliga ställen. Det är precis blandningen av stilar som jag är tveksam till. Hoppas på att kunna få till bänkarna i en "modernare stil". Smygen är för liten för att ställa något i samtidigt som att med fönsterbänkar utanför så blir det för långt från fönstret. Ev. blommor syns liksom inte...

Linnex: Jag skulle ABSOLUT vilja se bild om du har. Det låter ju som att vi har ungefär samma mått. Skillnaden verkar ju bara vara gips/ planhyvlat.

Bror: Med så djupa smygar är det ju jättefint med ett litet utstick. Skillnaden hos är att vi har ganska grunda smygar men stort utstick...


Tack för att alla åsikter hittils!
 
Tagit med mobilen så kvalitén är....

Och antingen ligger jag eller före eller efter min tid med brunt ;). Går även att måla vitt.
 
  • DSC00153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.