Vi skall köpa hus - en helt vanlig villa från 1970. I besiktningsprotokollet från Anticimex står det "Mikrobiell påväxt finns allmänt på yttertakets insida åt öster".

"Då brister finns i yttertaken samt att missfärgningar finns på yttertakets insida på vinden runt expansionskärlets gamla genomföring rekommenderas att kontakt tas med en behörig fackman för kontroll/åtgärder"

Bristerna på själva hustaket skall vara att en nockpanna är trasig och att rostangrepp finns på plåtdetaljer runt skorstenen. Taklucka och tak/väggvinklar skall dessutom tätas så fuktig luft inte kommer upp på vinden från bostaden och ventilationen i själva bostaden skall ses över.

Är detta bara småsaker eller är det allvarliga fel? Och hur mycket skall vi räkna med att kostar att fixa det i bästa fall - och i sämsta fall?
/ikhve
 
ikhve skrev:
Bristerna på själva hustaket skall vara att en nockpanna är trasig och att rostangrepp finns på plåtdetaljer runt skorstenen. Taklucka och tak/väggvinklar skall dessutom tätas så fuktig luft inte kommer upp på vinden från bostaden och ventilationen i själva bostaden skall ses över.

/ikhve
nyfiken hur hade ni tänkt täta "taklucka och tak/väggvinklar"?

"runt expansionskärlets gamla genomföring"
Där ska ni också försöka täta..

Allt detta behöver inte bli så dyrt.. lite plast.. ökad ventelation.. Framför allt i badrum. Kan det finnas ett badrum i Östra sidan om huset?
 
Det är inte så illa då? Bra.

På östra sidan av huset finns (i det ombyggda garaget) en bastu, en "öppen" dusch för rullstol, tvättmaskin, tvättlinor, frys, bergvärmen och så några garderober/skåp. Utrymmet används också som groventré och har två utgångar samt dörr till köket. Jag såg inga fläktar/ventiler där.

Upptäcker medan jag skriver detta att det kanske inte är en "helt vanlig villa" iaf :-/ Det vanliga badrummet och gästtoan ligger närmare mitten av huset men också i den östra delen av huset och har fläktar installerade.

Expansionskärlets gamla genomföring såg jag inte alls faktiskt, bra att du påpekade att vi måste täta det också. Och så är det _vindsluckan_ som skall tätas dvs luckan mellan övervåningen och vinden, där ligger det bara en lös skiva nu. Vi vill sätta in en riktigt lucka med trappa. Hur man tätar tak/väggvinklar har jag däremot ingen aning om - och som du säkert redan har gissat, så måste vi anlita någon för att göra själva arbetet. Hade varit bra att undvika den utgiften förstås men vi har äntligen insett att vi är inte är så praktiska av oss, mao skulle en uppskattning/vild gissning om kostnaden hjälpa oss mycket. Kan 10 000kr räcka för att fixa detta?
/ikhve
 
"Då brister finns i yttertaken samt att missfärgningar finns på yttertakets insida på vinden runt expansionskärlets gamla genomföring rekommenderas att kontakt tas med en behörig fackman för kontroll/åtgärder"

Bristerna på själva hustaket skall vara att en nockpanna är trasig och att rostangrepp finns på plåtdetaljer runt skorstenen. Taklucka och tak/väggvinklar skall dessutom tätas så fuktig luft inte kommer upp på vinden från bostaden och ventilationen i själva bostaden skall ses över.
Ungefär detsamma konstaterade min egen besiktningsman innan jag sålde huset. Jag lät en byggfixare (ok helt seriös ;)) göra en del för under 10.000 (att jag sedan lät en stor del av taket läggas om för 40.000 är en annan sak ;)). Plåtarna runt skorsten och exp-kärlet byttes ut och målades. Isoleringen av takluckan överlät jag till köparen. Det är väldigt vanligt att denna isolering inte är tillräcklig - men det är ett jobb du kan göra själv.
 
ikhve skrev:
Det är inte så illa då? Bra.

På östra sidan av huset finns (i det ombyggda garaget) en bastu, en "öppen" dusch för rullstol, tvättmaskin, tvättlinor, frys, bergvärmen och så några garderober/skåp. Utrymmet används också som groventré och har två utgångar samt dörr till köket. Jag såg inga fläktar/ventiler där.

Upptäcker medan jag skriver detta att det kanske inte är en "helt vanlig villa" iaf :-/ Det vanliga badrummet och gästtoan ligger närmare mitten av huset men också i den östra delen av huset och har fläktar installerade.

Expansionskärlets gamla genomföring såg jag inte alls faktiskt, bra att du påpekade att vi måste täta det också. Och så är det _vindsluckan_ som skall tätas dvs luckan mellan övervåningen och vinden, där ligger det bara en lös skiva nu. Vi vill sätta in en riktigt lucka med trappa. Hur man tätar tak/väggvinklar har jag däremot ingen aning om - och som du säkert redan har gissat, så måste vi anlita någon för att göra själva arbetet. Hade varit bra att undvika den utgiften förstås men vi har äntligen insett att vi är inte är så praktiska av oss, mao skulle en uppskattning/vild gissning om kostnaden hjälpa oss mycket. Kan 10 000kr räcka för att fixa detta?
/ikhve

Det vanligaste vid fuktproblem på vinden är att fuktig innomhus luft (varm) kommer upp på vinden & möter den kalla (vinter) utomhusluften.. Det Bästa man kan göra är att ventelara bort den fuktiga innomhusluften.. Detta genom att ha Från luft fläktar i badrum..

Jag skulle tro att ni klarar er under 10.000:- precis som Jonna skriver..
Skiva i stället för lucka.. nja.. det är inte så bra..

Jag antar att det har varit en Oljepanna i huset tidigare & man har bytt till Bergvärme för några år sedan..?

Om det stämmer så har man nog ingen ventelation kvar.. Detta pga man troligen använde självdrag där Oljepannan var motorn i det hela (varmskorsten).

Så se till att ni får bra ventelation innomhus så ska det största problemen vara lösta.. Vinden bör ni inte ventelera mera.. Utan det är Bo ytan.. Från luft i Kök & badrum.. Till luft i Sovrum & vardagsrum..

Om det finns fläktar i bara det ena badrummet så kan den suga fuktigluft från det andra badrummet ut i huset.. vilket är fel.. iallafall bör det undvikas..

Om ni inte är händiga.. så får ni bli det.. ;) Var med hantverkaren o titta hur han gör.. ställ en massa frågor.. dom kan en massa trix som man inte skulle komma på själv.. Ställ frågor här på forumet.. ni är inte först på någonting som ni kommer att göra.. alltid finns det någon annan som har gjort det.. Det är faktiskt kanon..
 
Skönt att höra att ni är två som tror det går att fixa det för under 10.000! Tack skall ni ha.

Bergvärmen blev installerad 98 (måste lära oss hur en sådan fungerar också) och jag vet inte vad som fanns tidigare. Huset hade golvvärme helt från början så oljepanna är väl troligt. Likaså att ventilationen var självdrag och att bergvärmen rubbar det, det känns som en vettig förklaring.
Finns det något sätt att återställa självdraget? Eller måste man alltid ha fläktar för att få "en motor" i ventilationen? I vardagsrummet (åt väster) finns en braskamin med egen skorsten, kan den ha medverkad till den försämrade ventilationen? Eller är det motsatsen; den är orsaken till att det inte finns några skador på den sidan av huset?

Kan man tvätta/få bort "den mikrobiella växten" på insidan av taket på något sätt?

Tur att jag hittade detta forumet - det är så mycket man måste lära sig. Men händiga blir vi nog aldrig, - det verkar som om vi får fullt upp bara med att förstå vad vi skall få andra att åtgärda! :)
/ikhve
 
Återställa självdraget är nog kört... :-/ Självdrag är ju inte den bästa ventelationen heller.. n får sattsa på mekanisk från luft i stället.. Där använder man som du säger fläktar i stället..

Dyra varejanten så drar man en massa ventelations rör, kopplar på en fläkt som sedan snurrar året runt..

Billia sättet är kanske inte lika bra.. men det duger nog.. Är att sätta fläktar i Badrum (ex PAX-fläktar) samt kanske fundera på att ha köksfläkten på lägsta jämt..

Braskaminen bör inte ha med den försämrade ventelationen..

Har ni någon skorsten, förutom den för braskaminen.. Den som Oljepannan var ansluten till (om den nu har funnits en sådan..) I den brukar det finnas Ventelations kanaler (lungorna i självdraget)...

Vilket år byggdes huset? Golvvärme är ganska modernt. Huset kan ju inte vara allt för gammalt eller så är Golvvärmen ganska nytt ..
 
Det finns en skorsten till på huset, jag tycker det verkar som om den är över det vanliga badet. Mera troligt är väl att den går ner till det som tidigare var grovköket? Denna delen av huset är nu en del av det ombyggda köket. Det är på samma del av taket som "den mikrobiella växten" är. Kan det vara orsaken till fukten? Dvs att de vid ombyggnaden av köket på något sätt har "stängt av" skorstenen och därmed ventilationen? Eller att det är något annat fel där? Det finns ett eget "rör" på taket som jag gissar har med köksfläkten att göra.

Huset byggdes i 1970 och hade golvvärme från början. Det var säkert ett av de första som hade det. Det får mig att hoppas att huset i det minsta är av hög 70-talsstandard :-/

/ikhve
 
låter som om det är i från köket som det kommer fukt i från och sedan upp på vinden.. Inte så ovanligt..

hos mig & många andra har man köksfläkten ansluten till skorstenen.. kanske var det så förr i tiden hos dig men sedan har man byggt om och dragit ett eget rör för fläkten (troligtvis det bästa).. Är det röret isolerat på vinden? det ska det vara.. alla rör på vinden ska vara isolerade.. (inte el rör då)..

Enklast är att sätta på köksfläkten gå upp på taket o kolla vart det kommer luft i från.. skorstenen eller det andra röret..

Självdraget fungerar som så att Oljepannan/ved/Pellets osv.. Värmer upp skorstenen. Skorstenen har ventelations kanaler, Varmluft stiger, = ventelations kanalerna suger in luft.. = självdrag. Kallskorsten = noll ventelation.

Så några fläktar kommer säkert att lösa era problem..

Mögglet "mikrobiella" väntar ni på att det torkar.. sen ska det gå att borsta bort det & sedan använda ett medel.. som jag tyvvär inte kommer ihåg vad det heter.. man stryker på det i allfall..
 
kanske var det så förr i tiden hos dig men sedan har man byggt om och dragit ett eget rör för fläkten (troligtvis det bästa).. Är det röret isolerat på vinden? det ska det vara.. alla rör på vinden ska vara isolerade.. (inte el rör då)..
Bingo! ;D
I besiktningsprotokollen står att på vinden är "ventilationsrör oisolerade" - tänk att det skall vara så svårt att förstå innebörden av vad man läser... suck

Ett stort tack till dig för all hjälp! Nu ser vi med tillförsikt på husköpet. Vi får börja med att isolera ventilationsrören på vinden och vindsluckan, använda de fläktar som redan finns i huset och så hålla koll på det hela framöver. Jag hittade info om medel mot mögel i en annan tråd så det får bli nästa steg (om allt går som vi hoppas då!).

Tack igen!
/ikhve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.