Hej kära allvetare.
Vi håller på med ett projektarbete där vi ska ta fram ett ekologiskt avloppsystem till ett påhitta hus.
Vi har valt ett påhittat permanentboende på 200kvm. Som har en boyta på 120kvm och en källare på 80kvm(Fyra stycken sovrum, 1 allrum och kök, 1 badrum med toalett, bastu och dusch/toalett)


Markplan: 2sovrum, allrum, kök och badrum/toalett.


Övervåning: 2sovrum, hall/kontor, förråd och kallvind.


Källare: Tvättstuga, bastu, dusch/toalett, matkällare, pannrum och plats för minireningsverk/avloppsanläggningar.

Tomtyta: 1200kvm, sluttande tomt vid vattnet.

Vi ska som sagt ta fram det bästa ekologiska systemet för huset och ska jämföra de olika systemen ur möjlömässiga, ekonomiska och utrymmesmässiga aspekter.
Det bästa systemet vi har hittat än så länge är aquatron 4x100 där avfallet separeras och förmultnar.
Är det någon som har erfarenhet av linkande system och kan ge synvinklar utöver de tekniska specifikationerna man får på hemsidan.

Tack på förhand // Theodor, Daniel och Adam
 
Separera mera! :

Om ni ska skissa på ett miljövänligt system där man återanvänder så mycket som möjligt tror jag att nyckeln är att separera. Separera fekalier för dig, urin för sig och BDT för sig. Sedan blir det lättare att ta tillvara på de olika produkterna.

Kolla även med Universeum i Göteborg där de återanvänder vattnet som de förbrukar. De kan säkert komma med intressanta uppslag om hur de har löst det.
 
Problemet med Aquatronen är att du blandar fekalier och urin i toaletten. Urinen innehåller kväve och fosfor men är sterilt när det lämnar kroppen. När det blandas med fekalierna kommer det med smittämnen som bakterier och virus i det. Vid separation i Aquatronen har du då redan "smittat" avloppsvattnet.
Du har inte heller möjlighet att återvinna fosforn eller kvävet i urinen.
Jag har kollat på Bioptechs kretsloppsbrunn där återvinningen är möjlig och som ska ge badvattenkvalite i utloppsvattnet.
 
Tack för ett utmärkt svar. Det är sådan information man inte får på hemsidor m.m.
 
Tänk på att för att det ska vara ett vettigt system måste det gå att sköta för den enskilde. Finns många idiotiskt komplicerade tekniska system som inte har tillräcklig robusthet för att klara sig i längden.

Jag håller med joflopp - separera så mycket som möjligt - fekalier, urin och BDT-vatten var och en för sig. Avloppsguiden.se har en bra pdf om innehållen och problemen med de olika fraktionerna. Urin innehåller t.ex. den mesta närsalter, medan fekalier är farligast ur smittsskyddssynpunkt men inte jättenäringsrikt. BDT-vatten innehåller mest syretärande ämnen och det blir också störst mängder BDT-vatten. AVloppsguiden har också mer opartisk information om olika lösningars för- och nackdelar än vad ni hittar på respektive tillverkares hemsidor (där just deras egen lösning förstås är den absolut bästa).

En aspekt som jag skulle ägna särskild uppmärksamhet, utöver separation, är vattenförbrukningen. Vilka system gör av med minst vatten? Måste man ha WC? Kan man klara sig med en torr toalettlösning? Om inte, kan man få till en lösning med sorterande vakuumtoalett? Snålspolande? osv
 
Jag tycker ni ska titta på Splitboxen också, www.splitvision.se
Där har ni även energianvändningen till huset.
 
joflopp skrev:
Kolla även med Universeum i Göteborg där de återanvänder vattnet som de förbrukar. De kan säkert komma med intressanta uppslag om hur de har löst det.
Observerade sist jag var där att de tagit bort de urinsorterande toastolarna och ersatt dem med vanliga. Funderar på om de kom fram till att det inte funkar på offentliga toaletter och har sänkt ambitionsnivån?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.