Hej!

Vi har precis hittat ett hus som vi är VÄLDIGT intresserade av, dock finns det några frågetecken som jag behöver hjälp/råd med att räta ut.

1. OM vi skulle vinna ev. budgivning och t.ex. har som krav att vattnets kvalitet ska kollas innan avtalet är ett faktum. (Kommer i skrivande stund inte på vad det heter när man gör såna här tillägg i ett avtal...sorry). Hur lång tid är det rimligt att vi får för att kolla upp vattnet? Är det vi eller säljarna som ska kolla detta? Helst vill jag ju göra det själv för att veta att det verkligen är rätt vatten som kollas. Är det någon från kommunen som kommer ut och tar provet? Vad kostar det och som sagt, vad är rimlig tidsåtgång för detta?

2. Enl. mäklaren har vattenpumpen gått sönder. Finns det någon som har en aning om vad detta kan handla om i pengar för att fixa/byta? (Säljaren hade tydligen inte råd att åtgärda detta enl mäklaren, det fick mig att fundera på vad det skulle kosta.

3. Har tagit del av besiktningsprotokollet och pratat med besiktningsmannen, dvs jag är väl medveten om att det finns ett antal saker att åtgärda på huset, t.ex. en rutten syll och en bjälke på vinden som är "fuktig". Dock finns det ett stort aber! Huset är från 1700-talet och har torpargrund, men det går i dagsläget inte att inspektera grunden inifrån, det finns alltså ingen lucka eller liknande som möjliggör för besiktningsmannen att krypa in under huset. Som ev. köpare kan jag ju heller inte plötsligt ta upp ett hål i ett hus som inte är mitt bara för att kolla detta. Enl. besiktningmannen kan säljarna begära en utökad besiktning och då ta upp det där hålet själva. Nu tror jag inte att säljarna vill göra detta, de verkar bara vilja bli av med huset då det är ett arv. Nu till min fråga: om det nu inte blir någon inspektion under huset, hur mycket är det rimligt att sänka ett eventuellt bud med? Alltså inte sänka ett lagt bud, utan hur mycket ska jag "räkna av" innan jag lägger bud för den risk jag tar med en outforskad torpargrund?

Hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig!

/F
 
Men, finns det inga ventiler i grunden? Som du kan sticka in armen utrustad med fällkniv + digitalkamera i?
 
Ta ett samtal med kommunen och passa samtidigt på att kolla om avloppsanläggningen är ok.

Ring nån firma som t ex säljer Flygt's pumpar och hör med dem. Du behöver veta hur djupt ner pumpen sitter och sträckan mellan brunn/huset, sen bör de kunna ge dig råd om rätt pump.

Ett hus från 1700-talet lär du kunna hitta både det ena och det andra i så lägg inget överbud. Du lär ha att göra.

/Kent
 
Sara: det finns enbart små rör av tegel där det knappt går att få in en näve. Jag föreslog också besiktningsmannen att man kunde skicka in en kamera för att plåta. Han menade dock att det inte ger så mycket, ibland kan tydligen utseendet luras. Han berättade någon historia om en syll som från "insidan" såg "rutten" ut, men vid närmare koll inte alls var det. Det bästa är ju om man kan få sticka kniven i allt trä! ;) Dessutom finns dessa små rör enbart på baksidan av huset... och det är framsidan som verkar mest ansatt.
 
Kent: jorå, jag är beredd på överraskningar och att slippa ha fritidsproblem de närmsta 15 åren!
Tänker absolut inte lägga ett överbud, kommer inte ens att lägga ett bud nära det de begär. Frågan är bara hur mycket jag ska "dra av" från mitt bud med anledning av att man inte kan se in under huset...

Vet verkligen kommunen om avloppsanläggningen är okej? Det är ju enskilt avlopp och vatten.
 
Ok, då antar jag att man vid något tillfälle satt igen flera ventilationshål (och kanske putsat) en gammal naturstengrund som egentligen var konstruerad för att vara mycket bättre luftad? Detta i sig skulle ju vara en rejäl varningsklocka för mig, men det är förstås ett onödigt påpekande. Å andra sidan kan det ju ha gått hur bra som helst, även om man delvis pajat originalkonstrukionen, det är ju svårt att veta...

Jag skulle nog i alla fall utrusta mig med en fällkniv, lägga mig raklång och köra in armen så långt det går (för jag antar att hålen är såpass vida att armen går in i alla fall?) och hugga i alla golvbjälkar jag kom åt. Sen skulle jag fota, och sen skulle jag kanske lukta i hålen också. Sen skulle jag summera intrycken, sova på saken och gå på magkänslan. Besiktningen når man ju liksom bara halvvägs med när det gäller gamla hus, mycket måste man ju bilda sig en egen uppfattning om ändå. Fast det är klart, hade jag en chans att försöka pressa ner priset ytterligare för att det är svårt att inspektera golvet skulle jag nog göra det (även om jag trodde att golvet egentligen var ok).

Det är ju mycket som spelar in - hur gärna vill du ha huset? Kan du göra jobbet själv om det behöver repareras både golvbjälkar och trossbotten? Hur ligger ursprungspriset, är det redan lågt kanske det är svårt att få det sänkt ytterligare? Är det en massa moderna installationer eller är det en enkel gammal konstruktion med breda golvbrädor som är lätta att lyfta på så att man kommer åt bjälkar och trossbotten, eller är det inbyggt under golvvärme, klinkers o.s.v? Och hur tror du säljarna reagerar? Är de så angelägna att göra en snabb affär att de kan godta ett lägre bud? Finns det andra spekulanter?

Jag tror kanske inte du blev så mycket klokare av detta.
 
Sara_B har gett fina svar!

Ett gammalt hus har ju sin charm men även sina jobbiga sidor. Jag brukar dock tänka som så att har huset stått i både 2 och 3-hundra år så står det säkert pall en stund till.

Gamla timmerhus tål mer än man tror och går nästan alltid att reparera även om skadorna är stora. Sen vad priset är beror ju på var i landet det ligger.

Jag ska i helgen iväg för att titta på ett 1700-talshus åt några här från Byggahus. Det huset är orört sen åtminstone 50 år tillbaka i tiden eftersom det stått tomt. Men det jag sett hittills utifrån ger mig sköna vibrationer. Huset ser för "censur" ut utifrån men börjar man titta bakom den fula gamla panelfasaden gömmer sig en kärnfrisk stomme...och taket är enligt uppgift tätt. Fantasin far iväg över hur fint det kan bli.

Vi var förra helgen och tittade på ett annat hus i Norrtäljetrakten. Visst var det charmigt och så men totalt misshandlat med putsad fasad, paneler och igengjuten grund som skadat bottenvarven och två varv till på hela huset. Totalt upprötat.

Där hade det bott folk tills för några år sen....

Är det en enkel golvkonstruktion, be att få ta upp golvet och kolla av stommen den vägen. Det är lätt att göra själv och inte svårt att lägga tillbaka.
 
Mikael_L
frufridell skrev:
2. Enl. mäklaren har vattenpumpen gått sönder. Finns det någon som har en aning om vad detta kan handla om i pengar för att fixa/byta? (Säljaren hade tydligen inte råd att åtgärda detta enl mäklaren, det fick mig att fundera på vad det skulle kosta.
Skulle det endast vara vattenpump ni åker på så har ni kommit otroligt billigt undan efter att köpt ett 300 år gammalt hus!
Jag skulle iaf inte lägga allt för mycket energi på denna, OK ta reda på vad en ny kostar då, men huvudsaken är att ni kollar av huset noggrant.
Med lite otur kan det ligga mycket obehagliga och dyra överraskningar här och där.

Att säljaren inte anser sig ha råd att fixa vattenpumpen ger mig aningens dåliga vibbar.
Alltså, har han inte råd att sköta och underhålla sitt hus? Vilka andra saker finns det då, som inte är åtgärdade ...
Det behöver inte vara någon ko på isen, men var uppmärksam!
 
Mikael_L
Säljs huset med friskrivningsklausul? (Om det är ett arv...)

Då är det normalt att det är (mycket?) billigare än andra likvärdiga hus.
 
Det blir ju i praktiken med friskr. klausul så fort det är ett dödsbo som säljer. Dödsboet skiftas, sedan finns det ingen att ställa krav mot för dolda fel.

Dolda fel i ett 300 år gammalt hus kan man nog för övrigt glömma ialla fall.
 
Helt O:T. Grattis hempularen till 8000 inlägg som du har i detta nu...inte illa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.