Hej!
Tänkte bara höra vad ni som bygger lösvirkeshus har för förkunskaper.

Jag och min sambo planerar att bygga ett lösvirkeshus, men vi kan INGENTING...ännu. Vågar man? Man lär sig väl under tiden, men frågan är hur slutresultatet blir. Vi vill lejja in så lite hjälp som möjligt för att hålla kostnaderna nere. Men om man är absolut helt oerfaren kring allt vad bygge är, fixar man det? Visserligen med hjälp från föräldrar, som i alla fall fixat att bygga ett garage och en farstukvist typ...

Klarar man av att bygga ett hus om man läser mycket, frågar mycket osv... och inte har någon tidsnöd?

För tillfället är vi inne på ett etagehus i 3 nivåer + loft/övervåning som måste byggas i två etapper. Först en del på 60kvm med loft (25kvm), och sedan en tillbyggnad på ca 67kvm...

 
Är ni bara nyfikna och beredda att lägga ner all er tillgänglig tid för att lära er alla moment så funkar det. Se till att ni frågar sakkunniga om varje moment. En bra konstruktör/kvalitetsansvarig är nog ett krav.
Vi hade inga förkunskaper och är nu inne på vårt andra hus.

mvh
David
 
Finns vilja och tid går det mesta ;)
Men att bygga ett helt hus från grunden utan någon som helst erfarenhet, nja.
Hur ser det ut i bekantskapskretsen?
Betongare, snickare, elektriker, rörmokare o.s.v?
Jag tror det är ett måste att få fackmannamässig hjälp/handledning för ett bra slutresultat.
Mycket kan man göra själv men inte allt....... :D
 
Ni måste ha en eller flera sakkunniga att fråga om och kontrollera vad Ni gör..... mitt tips!

 
Jag menar förstås att du inte ska göra alla moment själv. Dock bör du vara insatt i hur varje moment utförs för att kunna övervaka hantverkarna.
På detta sätt kan du hyra in exempelvis östeuropeiska hantverkare för en billig penning.
Du bör dock vara där ofta och kontrollera att arbetet utförs rätt. För din egen skull.

mvh
David
 
Det är just det, ork, motivation, sambo. Det ÄR väldigt jobbigt att hålla ihop en relation ifall båda inte är helt med på noterna innan man börjar bygga. Båda parter måste vara helt beredda på att ge upp ALLT annat liv i princip, för nått år eller 2..

Ja vet att ja låter skeptisk men detta är den hårda sanningen ;)

 
Jag känner igen mig i föregående talare, en bygger och den andra står för markservicen... Min sambo och jag har nu hållt på i drygt ett år med att bygga vårt hus själva(260 kvm + 110 garage). Vi har dock velat bygga båda två så vi har turats om att ta hand om markservicen.

Här är lite tips och funderingar:

- Vi är inga byggare från grunden, vi jobbar båda med datorer... har endast gjort enklare renoveringar tidigare
- Min far är arkitekt, så han hjälpte oss med ritningar
- Vår granne är i byggbranchen och är vår kvalitetsansvarig. Han har hjälpt oss att "komma igång" med olika projekt och hur man skall göra.
- Extern hjälp har vi haft med följande grejer : El, VVS, Markberedning
- Hjälpsamma släktingar som stöttat oss med diverse byggarbete och inte minst barnvakt (vi har 4 barn).

Vi har flyttat in och har nu endast övervåningen kvar med tapeter och golv. Det är jätteskönt att ha kommit så långt. Det är dock en del kvar, bla plattor i trädgården och diverse småplock. Men det blir nog färdigt nån gång...

Ekonomiskt så har vi nog tjänat en del, men om man ser hur många timmar vi lagt ner så känns det overkligt (vi är nog uppe i 4000 timmar snart...)

Lycka till!

 
Klart ni klarar att bygga själva!

Några råd på vägen.

Gångra den tidsuppskattning du har med cirka 2-3 ggr.

Finns intresset så löser kunnandet sig, skaffa en bra kvalitetsanvarig (måste ha en sådan) som du kan rådfråga i allt, helst någon du känner.

Bilda dig en egen uppfattning av hur du ska lösa problem, ta in goda råd men solla. Yrkesmän inom hantverkar branchen har ofta (jag säger inte alltid) en besserwisserattityd som jag tycker väldigt irriterande.
Fråga 10 snickare om råd och du får 11 svar....

/Lycka till /Thrax
 
thrax skrev:
Bilda dig en egen uppfattning av hur du ska lösa problem, ta in goda råd men solla. Yrkesmän inom hantverkar branchen har ofta (jag säger inte alltid) en besserwisserattityd som jag tycker väldigt irriterande.
Fråga 10 snickare om råd och du får 11 svar....
Sådär är det i de flesta branscher, alla som haft pysslat med båt vet vad jag menar.

Vi kunde inte heller nånting från början. Ingen av oss hade sysslat med bygge - vi hade inte ens bott i villa.
Men friskt vågat..

Det enda man måste ta höjd för är tiden. Kunnandet kommer med lite tålamod och god forskning. Mitt hus hade aldrig blivit byggt utan Internet, så mycket kan jag säga.
Som självbyggare måste man också koncentrera sig på RÄTT SAKER! Väldigt få klarar precis allt.
På väldigt tunga eller väldigt ENFORMIGA(*) jobb tjänar man gott om livskvalitet att ta in hjälp. Många självbyggare köper huset snickarfärdigt - sen får de stå med spackling(*), målning, tapetsering och listning. Alla grejer som syns! OCH som skvallrar att en amatör varit i farten. Är inte dessa moment prydliga så ser hela huset ut som fan. Om fler visste hur lätt det är att t.ex. klämma upp en innervägg, gipsa, skruva råspont eller golvspån, montera kök, fönster och dörrar eller isolera så hade nog fler självbyggen kommit till. Fuktspärr & kakling är inte heller svårt, och något av det roligaste man kan göra på sitt hus.

Sen finns det också delar av bygget som inte får gå fel - elen, VVS och varför inte fallet i badrummen t.ex. Visst kan man göra stora delar av dessa arbeten också - men i samarbete med yrkesman.


Elen törs jag knappt säga hur mycket jag gjort själv på för då kommer elmaffian på forumet farande.;) Jag försvarar mig med ovanstående - allt jag gjort har gjorts under kontroll av behörig yrkesman.

På VVS finns visserligen inget krav på det, men det är så himla jobbigt när det inte funkar eller läcker så vi tog hjälp med det. Jag är inte kompis med kopplingar - antingen blir det inte tätt eller också går det sönder- Frustrerande. :) Vattenslangar till tappvatten och golvvärme har vi dock lagt ut själva.

Det gäller att känna sin begränsning. Och gränsen hittar man bara via erfarenhet. Se till att läropengarna blir så få som möjligt bara...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.