Hur kommer det sig att glansen kan variera med färg från en och samma färgburk?
 
Jag minns inte att jag skrev att glansen skiljer från en och samma färgburk utan att glansen kan skilja.

Men för att svara injonil... Glansen kan vara ojämn och då menar jag naturligtvis inte i en och samma färgburk utan om man har två eller fler färgburkar. Det är ju inte alltid färgen räcker i en burk. 10 liter väggfärg sträcker någonstans mellan 60 -80 kvm per strykning. Låt oss nu jämna av det så att den räcker till 70 kvm per 10 liter och strykning.

Visste inte att man behövde förklara allt på lekskolenivå för att vissa ska förstå.....
 
Ja men det är ju utmärkt! Om man behöver färg i ett rum från flera burkar så blandar man alltså ihop all färg för att förvissa sig om att man får samma glans!

Vi vill ju inte att dåligt underbyggda argument från färgförsäljare ska sprida sig här på forumet! ;)
 
Jens_H skrev:
Skillnaden man kan se är att den inte har lika hög täckning och glansen kan variera lite vilket gör att den ibland kan uppfattas som lite flammig. Att det motiverar 90% högre pris avgör man ju själv. Jag vill i alla fall veta att jag får fullgod täckning och jämn glans om jag fräschar upp hemma. Men källare och förrådsutrymmen är väl inte lika viktigt.
Det du säger är alltså att Beckers vanliga väggfärg är så dålig att den bara duger till källare och förrådsutrymmen?
 
injonil skrev:
Vi vill ju inte att dåligt underbyggda argument från färgförsäljare ska sprida sig här på forumet! ;)
Håller med dej injonil , vi vill ju förstå VARFÖR det ena är bättre/ dyrare än det andra.
gaia
 
morty81 skrev:
Angående fukttestet mot väggen så sitter där redan tapet som suttit där länge, vilket borde borga för att fuktgenomsläppet inte borde vara så svårt?
bakom denna tapet är det puts som är målad med en färg som kritar lite...
Jag skulle inte riskera att måla med en tätt färg över tapeten i en källare . Å andra sidan så blir det ett lätt jobb att ta det hela bort om du misslyckas :). Den gamla kritande färgen under tapeten kan släppa från väggen om det är fuktvandring där. Källarväggar kan vara luriga och man upptäcker fuktvandringen först när man har målat med en tätt färg.
gaia
 
Man får vad man betalar för.


Punkt.
 
5.2 racing skrev:
Man får vad man betalar för.


Punkt.
Det där är ett ganska meningslöst uttalande. Så alla diskussioner om vad man ska köpa för en viss summa pengar i olika sammanhang är onödiga?

Du har bevisligen fel, det finns massor av tester på olika produkter som visar detta. Och alla har vi väl någongång varit med om att köpa något som är bra och billigt medan det finns dyrare alternativ som t o m är sämre?
 
Ja, men inte när det gäller färg.

Men om du vill bli överbevisad så kan du ju åka till Jula, Ö&B, Rusta mm, mm, och köpa din grymmefärg som du tror du får.
Få saker stämmer så väl in som; Man får vad man betalar för, som när det kommer till färg.

Punkt.
 
Släng absolut inte ut 1200:- på Beckers dyraste väggfärg i en källare.
Ju blankare färg desto tätare skikt!

Men för den delen behöver du inte gå och köpa billigast möjliga på ByggMax.

du har fått ett par bra tips här uppe tex Källarplast från Nordsjö, de andra märkena har varianter och de är till för att måla i källare och är billigare.

Sen om dina väggar är lämpliga att måla är omöjligt att avgöra via internet hur proffsiga alla än är men om det fungerar med tapet och den har aldrig blåsat sig eller blivit missfärgad, varför inte en papperstapet utanpå den?
 
5.2 racing skrev:
Ja, men inte när det gäller färg.

Men om du vill bli överbevisad så kan du ju åka till Jula, Ö&B, Rusta mm, mm, och köpa din grymmefärg som du tror du får.
Få saker stämmer så väl in som; Man får vad man betalar för, som när det kommer till färg.

Punkt.
Det må så vara att det ofta är så att billig färg är dålig och bra färg är dyr, men det finns alltid undantag. Man kan inte heller alltid vara säker på att något är bra för att det är dyrt, så även inom färg vågar jag påstå!

Jag är hittills mycket nöjd med färgen från Byggmax. Jag har använt deras oljebaserade utefärg till knutbrädor, foder, vindskivor etc. Jag har använt både deras billigare och dyrare takfärg i min nybyggda verkstad. Den dyrare innehåller mer pigment och är lättare att få att täcka, ingen skillnad i övrigt. Väggfärg blev en lite dyrare färg med gland 20, också den med mycket gott resultat.

Innan jag valde 'billig färg från Byggmax' läste jag en hel del om vad andra hade för erfarenheter och jag fick då uppfattningen att färgen var betydligt bättre än vad prislappen indikerade.

Har jag fel? Vore intressant att höra, jag är inte målare och har relativt lite erfarenhet.

Dessutom kan man alltid använda 'fel' prylar till ändamålet. Det var inte en konsthall som skulle målas utan några rum i källare och garage om jag minns rätt. Är då färg för 100:-/l rätt val?
 
Redigerat:
Dessutom kan man alltid använda 'fel' prylar till ändamålet. Det var inte en konsthall som skulle målas utan några rum i källare och garage om jag minns rätt. Är då färg för 1000:-/l rätt val?
Nej. Man behöver givetvis inte köpa den dyra färgen jämt. Men fortfarande så är billigare färger, i 99% av fallen, sämre än dom dyra.
Frågan från början var iofs vilken färg som är finast av dom dåliga, så jag skall nog inte skriva mer här då min uppfattning är att alla billiga färger är dåliga.
 
tanken kring det hela är ju att ta bort den gamla tapeten och måla underliggande puts.
Men kan ju egentligen tapetsera vilket som, men måla känns ok då risken finns att man blir tvungen att måla om i hänsyn till skador m.m.
tack för en övrigt bra diskution!!:)
 
Eftersom detta är ett öppet forum så säger jag ju vad jag tycker ska användas. Det säger jag ju som privatperson och inte som färgsäljare. Jag vet precis vad man får när det gäller färgs kvalitet och pris. Det som jag försöker förmedla till er är min kunskap jag sitter på. Jag försöker inte vilseleda er på något sätt.

Om färgen är billig så har tillverkaren dragit ner på någon kostnad. Vad är då den kostnaden? Jo, det är ju bindemedlet. Ersättare till bindemedlet blir ju då vatten.
Färgen blir då "slabbigare" att stryka ut. Tror väl att alla här rör om i färgburken för att den ska blandas ordentligt. Men ju mer vatten det är i burken desto oftare får man röra i den för att inte allt bindemedel och pigment hamnar i botten av burken. Har man inte gjort det finns risken att glansen och täckningen kan vara ojämn i en och samma burk. Det är ju inte så roligt.
Nu kan jag säga att det inte alltid är så att man ser skillnad på glans och täckning i samma burk, men man kan göra det. ju billigare färg desto mer vatten... Resultatet ojämnare kvalitet.
För att mäta glans på en färg gör man ett strykprov på en glasskiva vilken man sen mäter av vilken glans det är. Den ser skillnaden även om inte ögat gör det. Ett enkelt test man kan göra är att lysa med en stark lampa snett mot väggen för att få sk "släpljus". Då ser man hur glansen reflekteras från väggen och man ser också om färgen inte reflekteras lika från väggen.

Ska man måla med en billig färg se då till att konsistensen är samma hela burken igenom och att den inte är skiktad. En skiktad färg skiljer i glansvärde och blir flammig. Köper man obruten färg i butik är färgen ofta skiktad. Det problemet löser man lättast genom att röra i burken eller ännu bättre använda en lågvarvig borrmaskin med en färgvisp för att säkerställa konsistensen på färgen.

Det var allt för mig i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.