Gjorde förra våren om en grusplan till gräs. Krattade bort löst grus (men jorden är ändå mycket småstenig), öste på ett lager harpad matjord, och körde med jordfräs. Hade tydligen för lite jord (under är det ganska lerigt) och resultatet är lite magert :-/. Gräset är kort och tuvigt, och växer inte upp på höjden ordentligt. Hur kan jag fixa detta i efterhand? Kan jag ösa på med toppdress och gödning? Lägga på ett nytt lager jord och så på nytt? Att gräva upp eländet igen känns inte som någon kul idé...
 
Mera jord eller en jord/mull blandning är den spontana kommentaren. Du bör ha ca 15 cm god jord för gräset att växa i. När du når upp till det så kan det sen vara dags att fundera på jordförbättring.

Att jordförbättra ett tunnt lager räcker inte så länge utan det lakas ut snabbt
 
Tack för ditt svar, Mats! Tror du alltså tt man kan ösa på ett lager jord, utan att gräva bort befintligt gräs först? Detta gör väl att det gräs jag sått kvävs, och jag kan lugnt så nytt?
 
Jag skulle prova att låta gräset växa sig lite längre och sen fylla med några cm jord/mull. Skulle tippa att 5 cm kan vara lugnt. På så sätt överlever gräset och växer igenom din toppning. Behövs det mer så vänta någon månad och fyll på igen.
 
Tack igen! Låter som en bra plan - så får det bli!
 
Toppdressa några cm som mats_o säger och kör med gallervält vid varje gång så kommer du ha grannskapets grannaste gräsmatta nästa år. I år kommer det nog vara mest toppdress på tomten men det kanske det får vara värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.