Ni som har infällda spotlights i tak; kök, badrum hall mm, vad har ni för färg på dessa? Vita, borstat stål eller kromat?... Vad är snyggast? Vårt kök blir vitt och i hela huset har vi vitoljade ekgolv. Väggarna i hela huset kommer att vara ljusa med fondväggar i cappucino, grått och grå/brunt.
 
Hej

Jag har själv borstat stål och tycker att det är snyggast.
Alternativt i krom men vita skulle jag ej välja.

MVH

/PJ
 
hej

vi har valt vita blir hur snyggt som helst bara ljuspunkter i taket blir mer som en helhet tycker vi grannen hos oss har valt i borstat aluminium i vår mening så lyser detta väldigt mkt mot det vita taket

men smaken är ju som .....
 
Byggmyran skrev:
Vårt kök blir vitt och i hela huset har vi vitoljade ekgolv. Väggarna i hela huset kommer att vara ljusa med fondväggar i cappucino, grått och grå/brunt.
Tycker valet beror mer på vilken typ av innertak man har samt vilken färgton taket har, än på övriga färger i rummet, men det är min personliga smak.
Vi har paneltak som är målat med panellack som är bruten med "max"mängd vitt pigment, alltså rejält "vitt" men ändå inte helt täckande och vi valde, efter visst funderande, mattkrom då det passade bra med vitvaror i köket osv. och de vita var "för vita" till takets färgton, MEN hade jag haft  tex. kritvitt, täckmålat gipstak så vete katten om jag inte hade valt vita ändå ;)

//Christina.
 
Snyggast blir att stunta i spottar, är alldeles otroligt trött på dessa fula lampor... Tur att man inte har byggt in sådana i sina tak!

Tänk så många hål ni får sätta igen när ni tröttnat. Men som andra redan har sagt, smaken är delad. Men detta är min åsikt..

Ska ni nu ändå ha dem så välj det som syns minst.
 
:surprised:

Jag måste säga att det kan vara mycket fult med för många spottar. Jag har dessa i köket som har lite modern känsla i sig och jag kommer ha det i mitt badrum, men ingen annanstans. I sovrummet hänger en asiatisk lampa, i hall och vardagsrummet hänger det danska grejer, 1 st IQ-light och 1 st Norm03 ;D

Mycket fint enligt mig, opartiskt domare....

/ PJ
 
common skrev:
Snyggast blir att stunta i spottar, är alldeles otroligt trött på dessa fula lampor... Tur att man inte har byggt in sådana i sina tak!
Ja, det är som sagt en smaksak och jag håller med om att själva armaturen inte behöver vara särskilt synlig, utan tvärtom, gärna så "osynlig" som möjligt :D för det är ju sannerligen inte armaturen som sådan som är själva huvudsaken, utan istället de belysningseffekter/variationer man kan åstadkomma med denna typ av armatur och dessa effekter/variationer ju är totalt omöjliga att uppnå med traditionell "taklampa" ;)

//Christina.
 
Alla tak där spottarna ska vara, är vitmålade gipstak .
I köket blir det fyra på rad längst den vägg man ser först och där vi har en rostfri kåpa mellan två fönster, diskbänk, diskmaskin mm. (Denna vägg är 4,90 m bred.)
I mitten av köket har vi en stor köksö och över den kommer vi att ha en hängande armatur som består av 5 st cylinderformade, frostade glaslampor. I de båda fönstrena på vardera sidan av kåpan kommer det också hänga samma slags armatur (men endast 1st.)

I hallen ska vi också ha 4st. spottar på rad - den är ganska långsmal (bredd: 1,90m , längd: 3 m)
Likadant blir det i badrummet (samma mått).
Är lite rädd att vita spottar kommer att se plastiga ut!
Ska man ha riktbara spottar eller fasta, förresten?...
 
Hej igen

jag har också vitmålad gips i köket.

Välj riktbara spottar, det är helt klart värt den lilla extra kostnaden eftersom du då kan anpassa belysningen bättre till dina förutsättningar.

/ PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.