Bygger nytt badrum med dusch på nygjuten isolerad betong. Ska hela golvet tätas och hur lång tid efter gjutningen kan man isf göra det?

/Jakob
 
Ja, hela golvet ska tätas. Betongen ska brinna minst en månad för krympningens skull, men då ska man använda ett fix som klarar lite mer krympning, klass 3. Normala fix kräver minst tre månader gammal betong.

Dessutom måste betongen ner i max 85% RF. Det är sällan det räcker med en månad för att man ska nå detta, om man inte kör avfuktare eller driver på med värmeslingor.
 
Ok. Det blir elvärme i golvet så då kan jag ju snabba på torkningen helt enkelt!

En fråga till: Hur högt upp på väggarna ska det tätas, det är putsade oisolerade kalkstensväggar?
 
Kommer du inte gjuta in elvärmen i flytspackel? I så fall ska du absolut inte driva på med den. Det är väldigt hög risk för kantresning eller sprickor i spacklet. Ligger slingorna i betongen tycker jag att du ska ge den ett par veckor innan du smyger på värmen, och sedan låter dem hålla plattan på 25-28 grader. Se till att det är god ventilation.

Det är svårt att svara på, det är lite av en bedömningsfråga. Generellt ska hela rummet tätas, men ibland kan man nöja sig med att täta duschhörnan om man befarar fuktvandring utifrån och in. Är det inga särskilda omständigheter i ditt fall så skulle jag täta hela rummet, som vanligt.
 
Jag förstår.
Golvet är inte gjutet ännu, är det bättre att lägga slingorna i betongen direkt och skippa flytspacklet helt enkelt?
 
Nja, egentligen är det kanske bäst om de ligger nära ytan. Har aldrig lagt elslingor direkt i betongen, så jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.