:) Flyttar in i ett 60-talshus där orginalköket är kvar. Tänker blåsa ut och sätta in nytt.
Har en del tankar runt detta:
1. Ikea eller Kvik ? för och nackdelar?
2. Tänker sätta spishällen som en hörnbänk mot en yttervägg. Fläkten sitter
idag ca 2,5 meter in i rummet. Frågan är om man ska dra anslutningen
till det befintliga utsuget och lägga det ovanpå skåpen (70 höga). Alternativet
är att gå upp i hörnet genom taket och lägga anslutningen på golvet i klädkammaren
som finns ovanför fram till det nuvarande röret.
3. Golvet är nästa fundering, idag ligger det en plast/linoleummatta. Den ska bort och
jag har tanke på att lägga plastgolv eller laminat. Huset har vattenburen värme,
tänker lägga golvvärme och frågan är om jag ska lägga vattenburet eller el
och till sist ska jag spara element eller räcker det med golvvärme.

Det var lite av alla tankar som sysselsätter mej nu. Är det nån som vill vara med och
bolla tankarna, tack i så fall.

Göran..
 
När det gäller ventilationen, så handlar det mycket om hur du bäst löser det med så få krökar som möjligt. Om röret totalt mellan köket och utbläset på taket har mer än 1 krök så bör du ha inspektionsluckor vid varje krök, för rengöring/rensning.

Dessutom så minskas flödet kraftigt av krökar.

Vad gäller golvvärme så skulle jag absolut välja vattenburet om det går rent tekniskt i ditt golv. Titta ex. på Wirsbos hemsida eler Roth (nås enklast via sigro.se). Där finns beskrivningar på förläggning i olika golvkonstruktioner.

Väljer du vattenburet så har du störe flexibilitet, du kanske vill ha en bergvärmepump eller annan uppovärmning av huste senare. Dessutom så har ju vattenburet en viss max. temperatur som inte överskrids även om golvet ex. täcks med en matta eller ett nytt köksskåp. Väljer du elgolvärme så riskerar du överhettning om du ex. lägger på en köksmatta. Slingorna får absolut inte ligga under ett skåp, måste ha fri golvyta.

Om du kan bevara någon rdaiator utan att det stör planlösningen så tror jag att det är bra, den kan då få stå för den sista finregleringen av värmen, bolvärme är trög i regleringen.

Vi har (snart) byggt om vårt kök, vi lade golvärme på ca 17kvm av 30, det övriga golvet bevarade vi (det var vår gamla tambur med marmorgolv). Det är bara drygt 10kvm som är fria, resten står det skåp på. Vi har sett till att ha 2 vattenradiatorer ytterligare i köket, Dessa är dimensionerade att kunna lämna ca 900w vardera, hittils denna varma vinter har radiatorerna i stort sett aldrig behövt vara igång, golvärmen har räckt.

Vårt hus är från 1930, och saknar i stort sett helt isolering i väggarna.
 
Hej
Tack för dina synpunkter. Jag e bara rädd att det vattenburna systemet bygger för högt med tanke på dörrtröstlar och så :-/ . Men å andra sidan lutar det åt ett
laminatgolv å det bygger ju inte så högt.

Beträffande ventilationen så blir det ju 2 st 45-gradare oberoende vart jag lägger
röret och ska jag då ha inspektionsmöjligheter så får det väl bli i golvet på klädkammaren på övervåningen. Jag har sett bilder på detta forum där man isolerat
röret, lagt det tvärs över köket och sen slagit på nytt innertak. Känns för mej lite
osäkert men det kanske e OK. :-/ .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.