Har en ca. 5 meter av något ligusterliknande som börjar dö här och var och bli lite tråkig.
Vil ersätta den med en tujahäck. Planen är att i vår klippa ner häcken så lågt som möjligt, lägga på ett lager kompostjord, gräva ner tujaplantorna på lämpligt avstånd och täcka med markduk och täckbark. Markduken för att hindra nya ligusterskott och lite för övrigt ogräs.
Måste väl kvitta att gamla häckstubbarna är kvar, dom höjer väl bara mullhalten när dom ruttnar.
ÄR DET OK??
Bästa sorten? En smal häck som skall bli ca.1,5m hög
 
Har du ingen god granne med traktor? Annars en snygg häckplanta buske Svart aronia

Mvh
 
Försök rensa ut stubbar och rötter mekaniskt. Som PX-21 tipsar underlättas jobbet med traktor.

En smal snygg häck är avenbok. Den blir dock högre än 1,5 meter.
 
Visst har billy_baver rätt - ta bort stubbarna och rötter innan du planterar nästa häck.

För övrigt kan avenboken hållas på "vilken höjd som helst" - jag har själv satt avenbokshäck i en gatuhörna där höjden inte får vara mer än 80 cm - jag kompenserar detta med att hålla dem relativt breda. På annan plats i trädgården har jag en två m hög avenbokshäck som hålls mycket smal.

Annars kan boken vara ett snyggt alternativ - där sitter löven kvar en stor del av vintern och ger också lite insynsskydd. Kan även denna hållas mycket smal. Om du nu kan tänka om avseende thujan ;)
 
Inte svart aronia!! Grannen har det och om man inte plockar bären så är huset och omgivningen blåprickig efter ett tag när ligistungar har fått vara i farten.
Avenbok är kanske ok skall kolla upp lite. Thuja är inte finaste alternativet men vi har hund och har tänkt som ett säkert skydd att sätta ett fårstängsel eller liknande med stora maskor som häcken får växa in i och för att helt slippa se staketet är nog thuja bästa alternativet.
Eller är det någon som har ett bättre alternativ?
 
Jaa Svart Aronia...:D

Mvh
 
sommartorpet3 skrev:
Thuja är inte finaste alternativet men vi har hund och har tänkt som ett säkert skydd att sätta ett fårstängsel eller liknande med stora maskor som häcken får växa in i och för att helt slippa se staketet är nog thuja bästa alternativet.
Har du hund ska du vara försiktig med thuja. Ett par hanhundsbenlyft och thujan dör - i bästa fall blir den brun. Har du en tik brukar det inte bli problem av praktiska orsaker men står häcken ut mot gatan kommer förbipasserande hanhundar lyfta på benet med samma effekt. Detta gäller samtliga vintergröna häckväxter - taxus, buxbom etc.

I min förra trädgård hade jag thujahäck och periodvis två hanhundar. Det funkade utmärkt eftersom jag tränade dem till att inte kissa på häcken. Däremot blev det besvärligare när de hade hanhundskompisar på besök. Då fick jag gå med slangen och duscha/vattna varje planta som kissats på. Vattnas och duschas direkt funkar det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.