Hej!

Undrar om det finns någon som kan tipsa om några bra buskar man kan sätta i en slänt? Det får gärna vara buskar som växer upp till ett par meters höjd och de får gärna vara just "buskiga" och naturliga. Jag vill inte hålla efter dem för mycket, någon klippning om året kanske. Insynsskyddet är viktigt, helst året om om det finns några sådana...

Läget är soligt fram till 10 - 17-tiden, sen skuggar huset slänten (vår/sommar). Jorden är nog ganska lerig, om jag som lekman kan avgöra det. ::)  Det är iallafalla mycket vatten som kommer ur slänten, så det vore bra med buskar som gillar fukt. Buskarna skall täcka en sträcka på 30 meter.

Jag blir jätteglad om någon kan tipsa om något bra!

Trevlig helg!

//Helena
 
Hm, är du säker på att det är så fuktigt? Du säger att vatten rinner ut ur slänten och det brukar just vara problemet med slänter, vattnet rinner bort...så det är inte så säkert att det är det mest fuktälskande buskarna du ska ha.

Häggmispel är tålig, anspråkslös och vacker utan mycket skötsel. De blir mer än 2 meter. Vresrosor (rosa rugosa-gruppen) är tåliga och tacksamma men olika sorter blir olika höga, fråga trädgårdshandlaren. Rosor i allmänhet gillar lerhaltig jord.
Borde kunna komma på mer men känner att läggdags närmar sig...
 
borde inte vanlig syren funka fint här.. ;)
 
Joo...syren är i o f s inte särskilt snabb i starten men å andra sidan brukar man kunna köpa hyfsat stora till ganska hyfsat pris.
 
Hur snabbt växer thuja eg?
 
Den växer snabbt men tar lätt överhanden om den inte putsas och ses över. I mindre villaträdgård måste man ofta klippa den 1-2 ggr/året så då blir det inte något så lättskött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.