Vi kommer antagligen flytta in i vår nybyggda villa innan slutbesiktningen är klar.

Hur fungerar det med hemförsäkring?

Jag pratade just med vårt försäkringsbolag (bor i hyresrätt idag) och enl. dom kan jag inte teckna en villaförsäkring förrän husbygget är helt klart.

& som jag förstår det ingår inte lösöre i byggförsäkringen.

Någon som vet, eller har erfarenhet av liknande situation?
 
Hemförsäkring och Villaförsäkring är två olika saker. I kortform är hemförsäkringen skydd för saker du äger, hyr eller lånar och villaförsäkringen för byggnader på tomten samt trädgård.

Man brukar ha en villaförsäkring under byggnationen som man sedan kompletterar med en hemförsäkring vid inflyttning. Slutbesiktigat eller inte spelar ingen roll.

Förstår inte riktigt vad ditt försäkringsbolag menar då dom säger att du inte kan teckna en villaförsäkring förrän bygget är klart dock. Kan ju vara begreppsförvirring. Vi hade t.ex. villaförsäkring via husleverantören under byggnationen och ett år framåt.
 
Jag kan bara avråda från att flytta in innan slutbesiktning.

1. Om det vid slutbesiktningen framkommer ex. sakdor på parkettgolv, eller annan "fin yta" så blir det svåra bevisfrågor om det är ni eller byggaren som orsakat skadan.

2. Om man vid besiktningen hittar problem som egentligen skall resultera i underkänd besiktning (dvs inte bara godkänd med anmärkningar som är det vanligaste), då finns det risk att ni känner er pressade att påverka besiktniongsmannen att godkänna ialla fall. Ni bor ju redan där.

3. Om vi antar att besiktningen inte blir godkänd, så kan ni glömma alla former av förseningsvite iom. att ni redan bor i huset. Detta gäller även om byggaren tar hela huset utom möjligen ett rum i anspråk för att bygga färdigt, och då finns det risk att han inte har något incitament att göra klart. Processen kan pågå i många år. Sök här på forumet så hittar du flera exempel på byggkatastrofer.

4. Just det du tar upp, innan huset är slutbesiktigat så är det inte ert hus ansvarsmässigt, byggaren ansvarar för huset som sitt eget. Försvinner någon av era tillhörigheter så är det formelt byggaren som ansvarar för det, men iom. att hans försäkrningar troligen inte träcker ett sådant ansvar så blir det i praktiken omöjlight att få ersättning.


Bästa sättet att undvika att ditt bygge blir ett problembarn (förutom genom att välja bra entrepenör osv.) är att se till att allt följer så normala, och avtalsenliga vägar som möjligt. Dvs flytta in i huset när det är besiktigat. Betala i enlighet med betalningsplanen exakt osv.
 
Visste inte att man kunde ha villa och hemförsäkringen var för sig.

En sådan enskild hemförsäkring borde väl isåfall täcka förlust av våra tillhörigheter under det fortsätta byggandet.
Eller?


hempularen skrev:
4. Just det du tar upp, innan huset är slutbesiktigat så är det inte ert hus ansvarsmässigt, byggaren ansvarar för huset som sitt eget. Försvinner någon av era tillhörigheter så är det formelt byggaren som ansvarar för det, men iom. att hans försäkrningar troligen inte träcker ett sådant ansvar så blir det i praktiken omöjlight att få ersättning.
 
Det låter så, men det är bäst du kontollerar det noga med bolaget. Om du har prylarna i ett hus som du rent formellt inte äger, så finns det risk att det räknas som att prylarna finns på annan plats än bostaden (troligen inte så illa, men värt att kolla). Försäkringen täcker ju även sådana platser, men med stora begränsningar.
 
Du kan ha hemförsäkring innan det är slutbesiktigat. Jag har byggt 2 hus och flyttat in bägge gångerna innan slutbesiktning var gjord. Man behöver ju inte ens göra en slutbesiktning och väljer man att inte göra vore det ju jobbigt om man aldrig skulle kunna försäkra sitt hem.
 
din nuvarande hemförsäkring torde täcka en tid in i det nya huset,kolla med ditt bolag.
jag har för mig att det är 45 dagar som den gamla lappar det nya.
är du kollektiv försäkrad så gäller den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.