Läste någonstans ang detta med isolationsmätningen skulle mätas med speciella instrument. Läser nu igenom inmätningsprotokollet för T2-blå 20 och där finns inte ens plats förr ifyllnad av vilket instrument man har mätt med. :-/ Detta är ju normalt att man alltid fyller i vid all typ av inmätning varför inte här om det nu ställs krav på ev mätspänning mm.??
 
Denna mätning är till för garantin ska gälla.
Då du själv hade tänkt fylla i detta papper som behörig elinstallatör så kan man fråga sig vad du skriver på raden med firmanamn, montör och telefon till firma....
En elektriker har alltid tillgång till megger!
Lägg du golvet över jordfelsbrytare om du känner dig hemma med el, men garantin på 12 år kan du tyvärr glömma utan behörighet ::)
 
Vad vet du om vem som mäter min slinga och skriver på pappret?? Jag sitter och läser i anvisningen bara. Det får jag väll göra utan att garantin försvinner?? Jag bara reagerade på detta då i alla typer av mätprotokoll jag har stött på som har något med ISO att göra så ska all info om instrument föras in. Märke, Typ, Pn, Sn, senast kalibrerad mm. Påpekade detta när jag ringde Thorin av då jag inte kunde se om det va en 20W kabel eller 10W kabel jag fått hem. Och då va bara svaret den brukar mätas med 500V eller va det 1000V. Detta gör mig fundersam på hur elekrikern sedan mäter kabeln när han ska göra det.
 
Nä..- det vet jag inte, men jag tolkade dig så !
Gällande om det skall finnas med info om instrumentet på garantipappret kan jag inte svara på, men en installationsprovare är kalibrerad från start och skall göras om med jämna mellanrum.
Det är inget "krav" på mätspänning utan det är så det utförs helt enkelt....
500V mellan fas/nolla - jord på kabeln för att se att ingen ström "kryper iväg" under "arbetstryck".
Det kan visa sig att en vanlig ohmmätning visar fina värden enligt kabeltillverkarens tabell.Men när kabeln "meggas" kryper det under 0.5Mohm !

Rörande vilken kabel du fått så skrev du nåt om 10 eller 20 Watt...Den kabel du skall ha är med största sanolikhet 10W / meter.Och är förläggningsytan 2 kvadrat så blir det 20 meter vid 10 cc = 200 W osv...

Fick du svar på dina frågor ? :p
 
Jepp nu blev det lite klarare. Men tycker att det är konstigt att det inte står något ang. mätspänning då som du säger det kan visa helt olika saker om man mäter med för klena grejer. Men för mig som gammal televerkare så innebär en meggning allt från 80V upp till en riktigt gammal vevmegger som kunde elda upp hus om man inte aktade sig. Därav min fråga om krav. kravet borde om jag fattat dig rätt när du skriver
se att ingen ström "kryper iväg" under "arbetstryck".
så borde detta ge min mätspänning på 230V då detta är driftspänningen. Men all utrustning och kabel godkänns ju för 500V så därav 500V mätningen kan jag tänka mig.
 
Kabeln bör ju meggas av säkerhetsskäl, snarare än för garantins skull.

Ett ev. isolationsfel visar sig helt enkelt inte vid så låga spänningar som en vanlig multimeter använder för att mäta med.
 
Kabeln bör ju meggas av säkerhetsskäl, snarare än för garantins skull.
Självklart är det så. :)
Hur ser det ut i allmänhet vid elinstalationer? Gör man riktiga isolationsmätningar vid alla jobb? Funderar bara för att jag vet att engelsmän som va här och jobbade skulle enligt dem själva alltid göra kortslutningstest för att visa att anläggningen höll för sådana fel. Detta inebär i vissa anläggningar ganska stora problem när de är designade lite på gränsen eller andra komplikationer.

Glömde även svara ang vilken kabel jag fått. Som tur va så va det 20W kabeln som kom då det va den som va beställd då denna ska gjutas in i plattan. Det lustiga med detta va att kabeln inte har en märkning som lätt kan läsas av typ mm. Rådet jag fick va att ohm mäta och se typen på det viset. Och det va som tur rätt kabel.. ;D ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.