dubbla lönen så ligger man ganska rätt alltså ?
Sen vill väl företagaren tjäna lite pengar på den anställde eller hur?
 
Redigerat:
Man får ju även räkna in lite ytterligare kostnader som sjukfrånvaro, administration (dvs den tid jag som företagare lägger på att hantera den anställdas löner, avtal, planering etc) samt eventuell fortbildning. Vi budgeterar exempelvis 150000 per anställd och år enbart för utbildning, då inklusive bortfall av debitering för de dagar personen är på kurs. Nu krävs väl förvisso inte så mycket och dyr utbildning i alla brancher, men det kan vara något att tänka på om man vill vara en attraktiv arbetsgivare och om man vill att personalen ska förbättras.

Så som alla säger, det är svårt att ha anställda i ett litet företag. Vi hade två konsulter som stod utan uppdrag i 4 veckor förra året vilket innebar ett bortfall i debitering på över 300000, något som känns för ett litet företag.
 
_ap_
Manberg skrev:
Precis! Det är sånna svar jag vill ha!

Vad är det värt för en ensamföretagare att få anlita mig istället för att anställa mig om det är säsongsbetonade jobb? Att bara följa en mall är ju orimligt, Det är ju till viss del sjukdagar, till viss del hur effektiv en anställd är gentemot en anlitad, samt en viss del trygghet i att om man plötsligt får återbud på ett jobb eller inte får matrial i tid eller liknande, så behöver man inte betala sin anlitade på samma sätt som den anställda beroende på vad man kommit överrens om. Även oförutsedda utgifter i form av verktyg kan man ju ta med..

250:- i timmen, är det rimligt?
Om du har som affärsidé att hyra ut dig? då räcker några 250:- aldrig om du nu inte jobbar 2500 timmar/år.
 
Kanske ngt sent svar på tråden, men generellt så kan man räkna
1,6 x timlönen. Då hamnar ganska rätt i budgetering för personalkostnad.
Observera att detta är då inget oförutsett händer, tex långvarig eller ofta sjukbortfall.
Själv har jag 4st anställda som jobbar på annan ort än företagets, så då måste
jag även budgetera in traktamente i offerterna för att täcka kostnaderna, samt
extra bensin, extra slitage osv,. Men det är en annan fråga :)

Tänk även på att olika jobb sliter olika mycket på verktyg, kläder mm
Summa summarum; Ingen offert är den andra lik.

Mvh
Ekonomen
 
Manberg skrev:
Du kan nog räkna upp lite till. Vi betalar 285kr + moms för en inhyrd kille här på företaget och det anser vi är "billigt".

Tänk på att om du skall F-skatta och hyra ut dig själv till arbetsgivaren så måste du ha vinst i företaget för att täcka upp om dom skickar hem dig.

Med nu rådande finanskris så blir du ju hemskickad samma dag om företaget börjar knaka.
 
På mitt jobb (stor arbetsgivare) har vi 1,6 som faktor. Denna är FAKTISK på den senaste 6-månadersperioden. Den innehåller ett visst mått av sjuklön, minimum av arbetskläder mm. Inga bilar/verktyg.
 
Det är få som jobbar för 120kr/timmen idag, i alla fall om man ser till hantverkare. Då är det snarare 170kr/timmen som gäller (Månadslön runt 28.000kr). 170 * 1,6 är 272kr så 285kr/timmen är inte så dumt för att veta att man inte tar några risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.