Kollegans svåger gav ut en bok (Den hemlige kocken) för ett tag sedan och startade därefter den här sajten. Välbehövligt! Fy fan vad skit man har satt i sig...

...fram tills nu.

http://www.aktavara.org/
 
Ja, vill man veta vad man äter så får man utgå från basvaror som har gått den kortaste vägen till butikhyllan ... men det är inte så lätt .
Rå kött i Skåne har kört en runda genom Västerås eller över Östersjön. Endast potatis och äpplen skryter med svensk hemmaadress i min ICA. Jag har inte rest så mycket som min mat :).
Det finns lukt av färsk smör som man kan droppa i. Inte många vet/ minns hur det färska smöret luktar i verkligheten. Inte heller hur nybakat bröd luktar om man inte bor vid en bageri. När man luktar på brödskivan idag så är det oftast för att kolla om den inte luktar mögel :).
Wisky entusiaster tror att deras favoritdryck fick sin smak och färg från en gammal ektunna. Tunnornas flavör ersattes i mycket stor del av en laboratoriehylla med små flaskor märkta med E- nr. Wiskyprovningar skulle dock vara mindre roliga om man fick gissa E-nr som ger den rökiga eftersmaken :).

För länge sen har jag sett en KalleAnka film. Kalle jobbade på en krigsmateriellfabrik. Hans lunch i denna kristid bestod av en brödskiva som sågades med en fogsvans och sprayades med doft från sprayburk märkt "Skinka" alt. "Ost". Då var det tänkt som ett skämt. Inget att skratta åt idag för det liknar för mycket dagens verklighet .
Det enda säkra att undvika sätta i sej skitt är att minska inköp av prefabricerat och handla mer råvaror ... så länge dom finns kvar :)
gaia
 
Men bara för att det är ett E märke behöver det inte betyda onaturligt. Tex är betakaroten E 160 a (färgämnet i morötter tror jag) bara orange färg. Guld har också en egen E-kod och det är ju inte särskilt processat ;)

Men visst det behövs omtanke och kunskap om råvaror och deras tillagning. I USA är det extremt åt andra hållet då man inte kan få tag i riktiga basingredienser utan bara bearbetat. I Sverige tycker jag vi har det bra och ligger på en lagom nivå. Felix, findus osv ökar ju dock allt eftersom så folk blir ju latare.
 
Jag vet inte om vi är latare, men det är ju definitivt så att det är fruktansvärt lönsamt att sälja vad för mög som helst och kalla det för mat. Och de allra värsta bovarna är inte sällan de med flest fjällsjöar, orkidéer, utrotningshotade djur och blommande ängar på sina förpackningar och i reklamen.

Jag försöker vara medveten om vad jag köper, men det är svårt många gånger att hitta mat som är "bra" om den inte skall kosta skjortan och lite till. En hel del extra tid tar det också, eftersom livsmedelsföretagen idag är så fula.

Man kan t.ex. hitta ost i butiken med fina vackra förpackningar att detta är levererat av "grannkommunens" ost. Men, de har bara packat den, osten kom från början från Tyskland om man läser all text på förpackningen. Och när osten egentligen tillverkades står det inget om, bara när den packades i grannkommunen, och när den förväntas bli otjänlig som människoföda.
 
Hej Swetrot och alla andra ostmänniskor...

Jag har varit i ostbranschen i halva mitt liv och en sak är helt säker.

Ost är alldeles på tok för billigt! Ett så bra livsmedel som det är och sen dessa låga priser.

Sen att ost kommer från höger och vänster med tyngdpunkt på Tyskland / Holland när vi pratar hårdost är tyvärr bara politik som avgör. Europaproducenterna dumpar sina överskott till Skandinavien. Detta gör ju att en svensk konsument ondgör sig när en prima svensk ost kostar 70 spänn och Gouda från holland 39.90...

Men ost är gott...:)

Vad som retar mig är prisgnället på mat. Idag ska ALLT vara lågpris och jättebilligt. "Ingen" vill betala för bra mat. Morötter ska kosta 50 öre kg och mjölken 5 spänn. Potatis över 2.90 är dyrt. Mjöl för 6 kr kg är dyrt, ost för 59.90 är dyrt...

Men att köpa Chips för 70 kr kg, Godis för 80 kr kg, Läsk för 15 kr/l och värsta exemplet av alla, flaskvatten för 10-15 kr litern när kranvatten kostar ett öre för samma mängd. DET går minsann bra att betala för.

Men den svenska bonden ska pinas ihjäl. Gissa hur många ton morötter en bonde måste sälja för att få ihop till en tank diesel till traktorn...helt sjukt.

Mjölken är för billig. Kan svenska barnfamiljer köpa Coca-Cola i storpack för 50 spänn varenda helg kan de gott pröjsa 15 kr litern för mjölken med. Men då gnälls det direkt. Helt vansinnigt.

Nu ska jag ta min hjärtmedicin, jag blir så vansinnig på svensk matpolitik och svenskarnas inställning till vad som är värt att betala för.

Bäst jag slutar så jag inte åker på hjärtattack!
 
Jag står på din sida Cheesus.

Synd bara att man i mitt fall måste till saluhallen mitt i Gbg för att lyckas få tag på bra råvaror på ett och samma ställe.
 
v-g skrev:
Men bara för att det är ett E märke behöver det inte betyda onaturligt. Tex är betakaroten E 160 a (färgämnet i morötter tror jag) bara orange färg. Guld har också en egen E-kod och det är ju inte särskilt processat ;)
Om jag hitar betacaroten i morotter och guld i min ring så är det ju helt OK :). Jag blir bara oroad om jag hittar guld i morotter och min guldring färgad med betacaroten :). Tycker inte om att hitta konstiga tillsatser där dom skall ersätta äkta vara. Även om tillsatser är naturliga så blandas dom in i processen ... inte av naturen ...och kanske i övernaturliga mängder? Nu ska jag försöka bli bättre på att läsa innehållsdeklarationer fast ibland är det så finstilt så man blir irriterad. Ännu mer irriterande är att jag vet så lite om det hela.
Såg en gång hur man tillverkade någon sorts varmkorv - korvsmeten hade filmjölkens färg och konsistens. Då krävs det ju en massa tillsatser för att sörjan ska se ut som korv och smaka som sådan. I detta fall behöver jag inte läsa om vad den innehåller :)
gaia
 
Roligt citat från Äkta Vara:

"...men det enda närproducerade jag finner är lokaltidningarna."

efter att ha sett Hemköps billboard "Ekologiskt och närproducerat. Fattas bara annat." i entrén men inte funnit något i själva butiken
http://aktavara.org/News.aspx?r_id=5922
 
Jag har som sagt varit i livsmedelsbranschen under lång tid. Köttfärsskandalen är väl ingenting i jämförelse mot vad jag sett. Jag har inte kritvitt samvete jag heller....

Vad sägs om en av de "fina" butikerna i Sthlm där killen i charken när kasslern gick ut i datum och blev simmig och äcklig helt enkelt slängde den i diskhon och diskade av slemmet och sen packade om det som färskvara.
Grillad kyckling som legat i 4-5 dagar i kylen, kryddas om och grillas en vända till och kallas för "Svennes specialkyckling". Varpå kärringarna blev som galna i den goda kycklingen.

Hur många ton med utgångna varor som säljs mellan butiker anar ni inte. Du hjälper mig och jag hjälper dig är parollen.
Den som tror att livsmedelshandeln är en fin och ärlig bransch är ute och seglar ordentligt. Det svartas nåt grymt i även de etablerade stora butikerna. Gå in ii bokföringen och kolla hur det ser ut och fråga sen hur det kommer sig att handlarn har en Ferrari som pendlarbil...han har inte råd med det officiellt.

Nu kanske någon tror att jag överdriver...jag har mer på lager. Massor!

Det är en marknad så svart och smutsig så det får restaurang och pizzakillarna att verka som om de var anställda av skattmasen och livsmedelsinspektören.
 
Det är ju en sida av saken. Sedan finns det ju företag som faktiskt sköter sig och tillverkar varor av färska råvaror med hög kvalitet och gott hantverkskunnande.

Problemet i mångt är att folk inte vill betala för god mat. Dom som är intresserade av mat gör det men inte andra. Lyfter man blicken lite och köper bra produkter så inser man snart att den är mycket godare men bara lite dyrare.

Vad man kan vinna på att välja högre kvalitet på charkvaror tex. är mindre stekförluster och mindre salt.

Även jag blir upprörd av svensk matpolitik och det finns mycket fult i livsmedelsbranchen men det är bara att försöka få bort dessa aktörer genom att handla "äkta vara" själv och kunna tänka sig att betala lite mer för en bra produkt och kanske försöka dra ner på dyra lättvarianter, chips, cola och cigg.

För 30 år sedan lade ett hushåll ca 25% av inkomsten på livsmedel. Idag är den siffran under 7%. Det går till platt-tv och utlandssemester och ny bil osv och så blir folk upprörda när livsmedelsföretagen producerar billiga varor med "tvivelaktiga" metoder.
 
Jag tycker det finns tre steg i matens pristrappa.

1: Jättebilligt, typ Euroshopper, x-tra, Eldorado, ÖB & Lidl.

2: Märkesvaror som är 100-200% dyrare

3: Kvalitetsvaror som tenderar att springa upp 50-100% till.

Det är helt enkelt inte lite dyrare att köpa något väsentligt bättre, utan det brukar sticka iväg ordentligt.

Det man får göra är att prioritera de saker där man inte vill att det skall fuskas så mycket. Charkprodukter får gärna vara kvalitetsvara, men gröna oliver på burk är det inte så stor kvalitetsskillnad på mellan billig och svindyr.
 
Det är helt rätt som Swetrot säger om prisklasser.

Dock är det helt fantastiskt att se t.ex Euroshopper-gurka. Gurkan har väl inte en susning om den kommer heta Euroshopper och enda skillnaden kanske är krökningen. Vem bryr sig?

Det gäller att testa sig fram. Jag har under mina år i livsmedelsbranschen gjort åtskilliga blindtester och man blir förvånad över varumärkets kraft.

Till exempel så blindtestade vi Corn-Flakes av 5 olika märken där givetvis Kellog´s fanns med. King of flakes you know....

Där var Eldorado, Bruggen, Ica´s och Coops egna samt Kellogs. Helt tvärsäkert avgjorde jag att de största finaste flingorna var Kellog´s och listade sen lite efter vad jag trodde. Men solklart var det ju Kellog´s som är störst, sprödast och finast smak.

Torsk! Eldorado´s var bäst och jag tror vi var tio personer som testade och alla tog Eldorados flingor. Alla trodde det var Kellog´s...
Likadant var det med kaviar.
 
Glöm inte att euroshopper eller eldorado kan lika väl vara mamma scans "fulare" köttbullar eller motsvarande. Dvs andra sortering eller liknande.

Kan ta ett exempel vi har testat all fryst wok som finns, tom att bland till egen av löst köpta grönsaker. Euroshopper klår alla dessa i pris & enkelhet och smak, vad betalar man då för om man köper findus/felix annat än deras vinst?

Det jag håller med Cheesus till hundra procent är mjölkpriset och argmentationen om cola. Kan säga att det var rätt träffande på vår familj ;)

Tyvärr så är det inte bonden som tjänar på ökat mjölkpris, min far&mor var bonde för dryga 15 år sen och sen dess har mjölkpriset sjunkit trots rejält ökande krav. Här finns snart inte en bonde kvar :(

Köper lokalt kött så ofta det går och visst fasen är det skillnad även om styckningen kanske inte är 100% men smaken är ofta mycket bättre. Med lokalt kött menar jag då en halv/hel gris från en farm inte "lokalt producerat" i affären ;)

Men makaroner? Där kvittar det nog om man köper ES/Eldorado eller whatever jag tror inte vetet är mer plågat i billiga än i dyra produkter. Mätt är man bara i 5 minuter ändå. Samma med gurkan, är den mjuk så är den kass annars så spelar väl böjen ingen roll, iaf inte för min del.
 
För att inte tala om tramset med kräftor...lika kul varenda år att titta på testerna och se de olika betygen när man vet att enda skillnaden är kartongerna de är packade i.

Alla dessa "EMV" Egna MärkesVaror som tillverkas i samma fabriker som "fina" märket. Stockmos tillverkar bland annat Eldoradosaft och Ica´s saft. Exakt samma vara fast i olika förpackningar.

Jag tycker ärligt talat ganska synd om svenska konsumenter. Under mina år i livsmedelsbranschen på grossistsidan har jag sett mer än vad som är nyttigt.

Aceton är bra när man ska märka om varor med utgångna varor.... Pytt i panna i egenpacken i charkdisken är ju givetvis gjort på färska varor? Eller?

Ujujuj vad man sett....
 
Jag kommer just från affären där det skulle inköpas äppelmos som kära hustrun skrivit upp på lappen. (Vårt eget äppelmos tycker hon är för gott och fint för att äta till vardags...)

Önos Mor Annas är ju något som man förknippar med kvalitet. Läser på etiketten och konstaterar att det var 74% äpplen i det äppelmoset. Inte så illa tänkte jag.

Såg sedan Euroshoppers burk som kostar hälften så mycket och läser på den. Andelen äpplen i deras äppelmos var 92%. Det är knappt så mitt eget äppelmos innehåller så mycket äpplen. Önos fick stå kvar i hyllan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.