På slutbesiktningen konstaterades att duschen i lilla badrummet var "felmonterad". Den var monterad för en duschkabin 90cm när jag hade beställt en 80cm. Det beslutades att duschkabinen skulle bytas ut och att husföretaget och entreprenaden skulle utvärdera vems fel det var. (Står på protokollet).
Nu 6 månader efteråt står jag fortfarande utan duschkabin trots otaliga påminnelser. Jag vet att entreprenören tog med sig kabinen.
Nu har min sambo och jag tröttnat så vi la en beställning själva på en ny kabin för 5000:-.
Jag har försökt få entreprenören att betala den eller lämna tillbaks den andra så vi kan sälja den men får ingen respons. Husföretaget vill inte ens diskutera frågan...

Hur går jag tillväga för att få pengar för detta?
 
Om du hade agerat helt korekt så skulle du ha skrivit ett brev till entrepenören och meddelat att du hade för avsikt att själv åtgärda felet på deras bekostnad. Du skulle ha givit dem typ. 2 veckor att rätta sig, och det är viktigt att detta är skriftligen.

Du skriver inte vad det var för typ av avtal du hade med byggarna. Om det var totalentrepenad så är ju ansvarsfrågan enkel. Det finns bara ett företag som kan vara ansvarigt.

Om det var en delad entrepenad så blir det genast mer komplicerat. Formuleringen i protokollet om att man skulle utreda vems felet var, tyder på att du hade någon form av delad entrepenad. I så fall är det troligen antingen husföretaget, eller byggentrepnadfirman (de som monterar ihop huset) eller VVS firman som gjort fel, alla kommer att skyllla på varandra, och ev. kommer de att kunna dra in både plattsättare och el firman som tänkbara skyldiga. Och givetvis firman som gjöt plattan.

I nuläget så kan du fortfarande skriva till dem och begära ersättning för dina utlägg. Formulera det som en faktura. Om de inte skriftligen bestrider fakturan, men inte betalar, så kan du själv gå till kronofogden och få den indriven.

Om de bestrider fakturan så måste du stämma firman och det är nog tveksamt om det är lönt för detta belopp.
 
Precis som Hempularen beskriver är det tyvärr.

Men, om man nu känner för att vara lite innovativ tillbaka och ge dem lite bekymmer så kan de faktiskt inte hur som helst ta saker från ditt hus. Sådant kallas enligt lagen för stöld, och det kan vara idé att sätta press på den som tog med sig duschkabinen genom att hota med polisanmälan för det. Avtal och fastighetsjuridik är nästan aldrig till gagn för den som drabbats av något, men brottsmål brukar de inte kunna klara sig undan.

När du är färdig med dem får du gärna berätta vad det är för typer som vi inte skall anlita.
 
Tack för era svar.
Är det inte dags att någon slår näven i bordet och renoverar denna branch nerifrån och upp.
Är så j-la trött på allt. Det är äckligt vad mycket bluff och båg som görs och hur vanliga konsumenter utnyttjas för eget vinnande...
Det borde vara en regeringsak att se över detta. Så mycket strul som vi råkat ut för i detta bygge önskar jag knappt min värsta fiende.
 
Liverpool73 skrev:
Det beslutades att duschkabinen skulle bytas ut och att husföretaget och entreprenaden skulle utvärdera vems fel det var. (Står på protokollet).
..................................................

Hur går jag tillväga för att få pengar för detta?

Den viktigaste läxan att lära av denna, och många liknande situationer:
Håll inne pengar tills ALLT är rätt.

Utan innehållna medel så kan man sparka sig trött.

Om det, som i ditt fall, är oklart vem som är skyldig till felet, håll inne pengar för båda tills de löst ansvarsfrågan.
 
I detta projekt är det ingen idé att vänta till något löser sig. Det finns INGEN som bryr sig och det är INGEN som tar ansvar. Du kan mail, ringa skicka smsa...det händer INGENTING.
Jag gick på Swetrot´s idé. Jag gav dem en faktura (jag skrev fel innan, beloppet är 7800SEK) med 10 dagars betalningsvilkor (nu på måndag), och om det inte betalas så kommer jag polisanmäla honom för stöld.
 
Du vinner nog mer på att göra ett ärende hos kronofogden tror det kostar 800 kr någonting, den kostnaden tar du förståss upp, då driver kronofogden allting åt dig.
 
Jag kan tydligen inte söka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eftersom entreprenören bestridit skulden med en säregen förklaring.
Det är både dumt och idiotiskt att hota oss, men om du vill så kör vi fullt ös tillbaks, vi har inget att förlora vi går ändå snart i konkurs.
Jag får tydligen vända mig direkt till tingsrätten och kräva honom på betalning. Till kronofogden kan man endast vända sig om det inte råder ngn tvist om skulden, Entreprenörens meddelande (hur märkligt det än må vara) så tyder det på att han har en annan åsikt gällande betalning, alltså måste en domstol besluta om betalningsföreläggande, sen kan kronofogden verkställa domen.

http://www.byggahus.se/forum/refere...4-allt-har-gatt-helvete-ingen-tar-ansvar.html
 
Redigerat:
Har du fått klart utrett att den formuleringen verkligen räknas som ett bestridande?
 
Är det Hells Angels som byggt ditt hus?

Jag tolkar iofs formuleringen som att "gör vad du vill, vi kommer ändå inte kunna betala" men det kan ju tänkas stå att fakturan bestrides också...
 
Det är ju onekligen ganska anmärkningasvärt att en av de mer kända hustillverkarna i landet samarbetar med företag som behandlar hustillverkarens kunder på det viset.
 
hempularen skrev:
Har du fått klart utrett att den formuleringen verkligen räknas som ett bestridande?
Enligt min jurist, Ja! Men det är som sagt väldig flummig tolkning...Han nämner inget om duschkabinen.

Så här är det:
Mina problem går lite i varandra.
Varken Byggföretaget eller entreprenören har färdigställt deras åtaganden på slutbesiktningsprotokollet.
Jag har behållit 15 000SEK från bägge parter som det också står i protokollet. Efter 6 månader tröttnade jag på att vänta så jag meddelade dem att jag behåller pengarna och åtgärdar felen själv.
Det som är kvar för entreprenören är således värderat till 15 000SEK. Här ingår en ny duschkabin för 7 000SEK exl arbete plus en massa annat.
Dock så har den duschkabinen som jag köpt genom byggföretaget tagits med/(stulits) av entreprenören som skulle köpa en ny. Det är den duschkabinen jag vill ha betalt för alternativt att han lämnar tilbaks den.
I det svar han gav mig finns också ett krav från hans sida att jag skall betala honom de innestående 15 000SEK för annars lämnar han inte in egenkontrollerna (!!!???) som han är skyldig att göra (nu 7 månader efter inflytt), Han nämner ingenting om duschkabinen.
Jag förklarade i ett nytt meddelande att han är fullständigt oseriös som tar in egenkontrollerna som en förhandlingssak...
Ja, ni förstår vad det är för gubbar jag har att göra med...(med tanke på vad du skrev swetrot)

Pratade med min KA igår. Han har aldrig varit med om något liknande i hela hans liv. Det går inte att prata sans med dem, om man nu får tag på dem vill säga för entrepreören hör ALDRIG av sig som han lovar och går knappt att få tag i...

http://www.byggahus.se/forum/juridi...t-har-jag-aennu-inte-fatt-mitt-slutbevis.html

http://www.byggahus.se/forum/refere...4-allt-har-gatt-helvete-ingen-tar-ansvar.html
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Det är ju onekligen ganska anmärkningasvärt att en av de mer kända hustillverkarna i landet samarbetar med företag som behandlar hustillverkarens kunder på det viset.

...och med tanke på vad som hände 2003 !
Jag känner själv lite obehag när de säger "...det är både dumt och idiotiskt att hota oss."


http://www.byggindustrin.com/nyheter/fangelse-for-byggtorpeder__3096
 
Redigerat:
Då var det ju inte fullt så förvånande.
 
Liverpool73 skrev:
Jag kan tydligen inte söka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eftersom entreprenören bestridit skulden med en säregen förklaring.
Det är både dumt och idiotiskt att hota oss, men om du vill så kör vi fullt ös tillbaks, vi har inget att förlora vi går ändå snart i konkurs....
Att det var samma husfirma inblandad i som i fallet med byggtorpeder som det länkades till ovan låter ju minst sagt otäckt.

Med tanke på artikeln så kan man ju tolka "fullt ös tillbaks" som icke lagliga medel också. Anmäla hotet?

Med planer på konkurs så tycker jag man skall kolla upp Anebyhus på http://www.allabolag.se och lägga namn på vd respektive styrelseledamoöer på minnet då de antagligen lär dyka upp i branchen igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.