Hej.

Jag bor i Norra Skåne och behöver tips. Grannhuset ligger ca 1 meter högre än mitt och de ser allt som händer hos mig i min trädgård. Därför har jag beslutat att sätta upp insynsskyddande växter nära tomtgränsen , men inte alldeles upp till eftersom jag är rädd att det kan bli en dispyt.

Jag behöver något som blir ca tre meter högt och tyvärr är det så att tomten är ca 50 meter lång på den sidan, så det vill till att det inte kostar hur mycket som helst.

Jag vill också ha något som växer relativt snabbt och inte grenar ut sig och är prisvärt.

Jag blir jätteglad för alla era råd.

Tack på förhand!
 
Kan du tänka dig att själv bygga en spaljé? Det kanske inte är nödvändigt att bygga en längs hela vägen utan sätta upp olika sjok och komplettera med buskar (syrén, shersmin o liknande) mellan de olika sjoken. Då blir det inte så markerat "ni får inte titta in till oss"-känsla men effekten kan du få ialla fall. Spaljéerna kan på de mest utsatta ställena fyllas med murgröna som i vårt landskap även är helt grönt på vintern. På sommaren täcks de av pipranka, klematis, kaprifol etc.

Murgrönan trivs förträffligt på de här moderna rostiga gallernäten som jag personligen inte är så förtjust i - men det är mycket ekonomiskt alternativ.
 
Hej Yonna.

Ja. Jag har tänkt på det själv att varva buskar och olika former av höga spljeér. Men jag kan inte så mycket om det där, så jag får väl undersöka. Jag såg i går bilder på häck karagan (Sibirisk ärtbuske) som kan bli riktigt höga. Jag vet inte omdet kan vara en idé.

Tack för ditt tips. Jag tycker det verkar bra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.