Hej på er... Har precis köpt tomt ute på landet och ska bygga hus till våren. Önskar få reda på vilken värmekälla som ni tycker är kostnadseffektivast samt fördelaktigast. Huset kommer att installeras med golvärme i alla rum och braskamin i vardagsrummet. Jag har hört om bergvärme, men tycker att det är en dyr investering. Vet inte så mycket om jordvärme eller andra värmekällor. Vilket skulle ni rekomendera och var hittar jag info på nätet.? Man tackar i förväg...
 
Detta forum är utmärkt men det finns andra
http://www.varmepumpsforum.com (värmepumpar luftluft, luftvatten, mark-bergvärme, frånluft, sjövärme och solvärme, pellets)

Mest om pellets http://www.pellets.info även om ved och solvärme.

Jag lovar du kommer inte att få det lätt att bestämma dig :)
 
Om du köpt tomt ute på landet och tomten är hyfsat stor så är ju helt klart jordvärme en alterantiv värmekälla som är betydligt billigare än att borra bergvärme.

Värmepumpen är den samma och du utvinner i stort sett lika mycket energi ur jordvärme som ur ett borrhål.
Dock så har bergvärme en jämnare temperatur differans, medans jordvärmen varierar mer i temperatur beroende på klimat skillnader (sommar/vinter).

Detta bygger på att man gräver ner en polyetenslang ca. 1 meter under marken, med minst 1,5 meters mellanrum, placeringen av slangen avgörs oftast av tomtens utformning och slangens längd varierar mellan 300-800 meter.

Nu vet jag inte var du bor och hur stort hus du har för avsikt att bygga, men ju mer slang du får ner i marken desto effektivare kommer värmepumpen att kunna arbeta utan att nyttja spetsvärme från elpatronen.

Kostnadsmässigt effektivast är ju att gräva ner slangen i samband med att du schaktar för grunden, då kan grävaren ta detta samtidigt...

Se tex.
www.ctcvarme.se
www.nibe.nu
www.thermia.se

För mer info kring skillnader mellan olika typer av värmepumpar...


Lycka till!
 
Ved är sannolikt det billigaste alternativet. Men det kräver en hel del arbete! Veden ska huggas, kapas, klyvas, staplas, bäras in och tändas. Äger du ej egen skog så får du köpa veden. Ved kan köpas kapad och klyven eller bara huggen i stock. Köpa huggen ved är ganska så billigt, men då är det mycket arbete innan den är eldningsfärdig... Färdig kapad och klyven ved kostar idag ~300-400 kr per kubik beroende på längd och vad förslags träd det är. Till ett nytt normalt hus går det åt en 20-30 kubik. Men som sagt va, mycket jobb....
 
Vet inte vad som är kostnadseffektivast, men iom att du behöver ventilation också i en nybyggd tät kåk så röstar jag på ComfortZone:s FLVP (5kW), då har du både vent. och värmekälla i samma maskin.
 
kör själv golvvärme kl1800-0800 med timmer 4500watts el patron 86kvm garage 600mm lösull i taket 23.5 cm i väggarna och ca 25 cm i golvet cellplast blå 18 cm betongplatta 53 cm kantbalk isolerad med 50 mm utvändigt mot syll +1200mm utåt jag har 18.5 grad varmt förra vintern januari bränner jag inte mer än 1250 kvh timmar på en månad ink 7.5 hk kompressor ok 16 lysrörsarmaturer 3.2 tons billyft tycker jag e överkomligt
 
Ved = Absolut billigast (Men besvärligast), Att satsa på 1-2 vedkaminer (Typ kakelugnar helst, alltså med stor värmelagrande massa) tycker jag absolut du skall göra. Varför inte en modern liten "vedspis" typ "Viking 30" eller liknande i köket och en modern kakelugn i ett större rum. Då har du alltid möjlighet att elda med ved och sitter säker vid strömavbrott...

Sen är det där med bekvämlighet/kostnad. Skall du ha vattenburen värme så tycker jag en pelletspanna är en vettig lösning (Kanske i kombination med acktank med sol-slinga och elpatron som backup)
 
Gödsla lite med solpaneler, uppvärmning kan väl knappast bli billigare än gratis ;)
 
Danne031 skrev:
Gödsla lite med solpaneler, uppvärmning kan väl knappast bli billigare än gratis ;)
Nja solpaneler med tillbehör och installation är knappast gratis...Men ett bra komplement framför allt för varmvatten sommartid om man annars kör ved... räkna inte med mycket mer än 600kWh / kvm och år....En anläggning på 8m2 (Relativt stor) ger då 4800kWh, och mestadels då på sommaren. Lite bättre kalkyl kan man få om man har ett fritidshus man vill hålla på plusgrader i inomhus (5-10 grader) när man inte är där höst och vår, då kan solfångaren vara ett bra komplement till el(speciellt med vaccumrör) . Men med alla prylar som skall till lär det kosta kanske 50 000 pix. + Underhåll, glykolbyte, ett och annat trasigt vaccumrör, el till cirkpump tillkommer förstås. Så om man redan har pellets för 0,5 pix/kWh och skall komplettera med sol så kostar det kanske 10 pix per kWh, i investering = 5% kalkylränta för break even / mao 20 Års payback.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.