Jag tänkte lägga nytt parkettgolv och mistänker att jag då kommer att behöva kapa dörren för att få plats eftersom de flesta golv jag hittar är rätt tjocka. Jag tänkte köpa nya innerdörrar samtidigt, och eftersom jag helst vill köpa formpressade undrar jag om någon vet om de går att sågas av om de blir för långa? För visst är de ihåliga innuti? Jag tänkte behålla de gamla dörrkarmarna så jag misstänker att det inte går att helt enkelt köpa en mindre lång dörr för då hamnar väl "låsdelen" på fel ställe...
 
Standarddörrar finns på var tioende cm så det blir nog svårt att köpa rätt storlek.
I formpressade dörrar brukar det vara ett par cm spån i botten, så det går att kapa bort lite. Om man behöver kapa mer så kan man limma in en träbit i botten (i hålet).
Du kan annars fundera på om det går att göra något åt tröskeln (om dörren inte slår i golvet men tröskeln inte får plats). En variant kan vara att såga bort "läppen" på tröskeln.
 
Jag bytte alla dörrar för ett antal år sedan mot formpressad "spegeldörr" (Anette tror jag modlelen heter). Tre dörrhål på nedervåningen håller inte standardhöjd - troligen en miss man gjorde när väggarna murades. Dörrarna är 15-40 mm lägre än standard.

Runt dörrens kanter finns en träram mellan de pressade träfiberskivorna som utgör fram och baksida. Jag pillade/knackade/hackade ut listen ur botten och sågade av dörren med en fintandad fogsvans. Tejpade också där snittet skulle vara för att få minimalt med flisning.

Det är lite klurigt att få ut listen i botten innan dörren kapas. Men om man kapar minst 15 mm (tror jag) är det lättast att kapa dörren först och frigöra den avsågade listen sedan, för att slutligen återlimma den på den nya platsen.

Är det bara upp till 5-8 mm det handlar om, tror jag det det går att kapa rakt av. Minns dock inte hur tjock listen var....
 
Tack för svaren. Det verkar ju som som det finns sätt att kapa även formpressade dörrar. En del golv tänkte vi eventuellt lägga utan trösklar, så då kan man ju tyvärr inte lösa det på det sättet. :(
 
du har ca 5cm att spela på när du kapar och det gäller alla nya dörrar som är formpressade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.