Hej!

Man kan köpa vitlaserad eller vitvaxad panel i butik.
Hur funkar det att måla över/om denna typ av vitvaxad panel?
//Simp
 
Ingen som har kunskap i detta?
 
Hade varit kul om någon har kunskap om detta...
för det har varken byggmax eller hornbach.

Byggmax tjejen såg ingen anledning att bry sig, för när det var dax att måla så byter man istället panelen...
 
Vad är panel?

Jag köpte Siljanpanel för mitt kökstak, klassisk rak ingen pärlspont. Den är "vitlaserad" fast egentligen bara blaskigt lackad. Funkar hur bar som helst, lacken är vattenbaserad så det är bara att pensla på en annan vattenbaserad färg den dagen man vill ha ett helvitt tak eller liknande.

Att det blev just Siljan var för att min brägård hade ett lager felbeställt så jag fick ett bra pris. Prata med en RIKTIG brägård. Allt finns, och all kunskap likaså. Och köp gips mm på Byggmax.
 
går inte o måla på vax. slipa ner det kanske är för knepigt om det tex är pärlspont.
byt panel .
 
Prova på något undangömt ställe om inte Faxe Trärens tar vaxet.
 
Tog tag i det och ringde Moelven som tillverkar panelen.

Det är en vatten baserad vax som skall vara helt ok att måla över. "man kan med fördel rugga upp ytan lite".

Dom hade dock ingen dokumentation på denna information...

//S
 
Jag säger chansa inte. Kolla med siljan om inte annat, dom har en mer traditionell behandling. Skiljer kanske lite i glans men jag ryser när jag tänker på hur färgen drar ihop sig i små droppar den dagen du ska måla din vaxade panel.

Men så är jag ingen målare ;-)
 
Det viktiga är att du tvättar av ordentligt med ett avfettningsmedel, sedan mattar du ner ytan med fint slippapper/slipsvamp. Tvätta med målartvätt för att få bort allt slipdamm. Efter det kvistlack, viktigt är att låta kvistlacken torka ordentligt. När kvistlacken är torr grundar du med en snickerislip. Och sist men inte minst färdigstryker du två gånger med valfri snickerifärg.
 
tjo....mycket slit på 65kvm tak

byggmax tjejens lösning kanske inte var så dum ändå. "Byta panel istället för att måla om."
 
Nej det var nog ingen dum idé hon kläckte ur sig. Ta en öl och fundera på saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.