Jahapp..då har man snart kommit dithän att det är dax att bygga sig ett kök.

Har beställt helt kvistfri pärlspont i grövre tjocklek än det vanliga för att få lite rustik känsla i luckorna.

Tanken är att det ska bli ett kök i gammal grov bonnstil utan direkta krav på att det ska vara helt perfekt a´la Marbodalkök med tusendels mm passform.

Stommen ska byggas på plats i rejält virke, likaså ska hyllplan vara massiva. Där har jag överskott på golvvirke som ska användas. Vi har tunga glas....:)

Men luckorna har jag lite funderingar kring hur jag ska tillverka dem. Ska jag helt enkelt knacka ihop Pärlsponten och bygga en fyrkantsram på insidan och vara nöjd med detta?

Eller ska jag köpa någon rolig Festoolmaskin a´la domino för att binda ihop virket på ett krångligare sätt?

Egentligen är jag sugen på det och frugan har ju inte en susning om den behövs eller inte och med argumentet att det blir ett billigt kök när man gör det själv så finns här ett gyllene tillfälle till en Domino i familjebudgeten.

Kanske ska jag använda dominofräsen för att sätta ihop ramen innanför luckan....:)

Hur skulle ni göra?
 
Först, dominon är grym. Dundergrym. Jag la ut 9 jäkla lappar på den och ångrar det inte en sekund.

Men, egentligen behöver du ingen domino. ;)

Vill du ha det rustikt så skulle jag absolut inte sätta en ram runt luckan, utan köra pärlspont hela vägen ut. Då kan du fräsa in stöd i forma av ett Z på baksidan, det har du säkert sett förut. Så skulle nog jag ha gjort. Vill du prompt ha en ram, så visst, då går det lättare med en domino...
 
Redigerat:
Precis det svaret jag önskade!

Nä, någon ram på utsidan blir det inte tal om! Men man kan väl Dominofräsa ramen på baksidan med...:)

Det hela handlar nog inte om köket egentligen. Det är maskinen tror jag !
 
Du måste ha en Domino. Det går inte annars. De använde Domino för hundra år sedan när de byggde kök av pärlspontad panel. Detta är den bistra sanningen.
 
Det här blir bättre och bättre!

Är det nödvändigt med en Festool Kapex geringssåg med? Det känns så.

Nämen allvarligt talat. Jag är ju mer grovbyggare ( sicket skryt, vissa skulle säga klåpare kanske...:) ) än skåpsnidare. Det jag gjort i möbelväg är en utegrupp samt ett nyckelskåp i slöjden.

Det kan väl inte vara så märkvärdigt att smacka ihop en sådant här kök? Jag hatar liksom att gå till Ikea/Kvik/Marbodal och köpa ett färdigt kök för allt mellan 25.000 till himlen i summor.

För det får man samma sketna vita laminatstommar överallt. Har de lyxat till det för 10.000 extra bjuder de på en träimitaton i stommen. Samma skit ändå.

Skåpluckorna kan väl vara fina...men samma sak där. Maskinfrästa stendöda luckor.

Nä tack. Det är inte min grej känner jag. Om jag så ska behöva köpa Festoolgrejer för 100.000 för att få ihop mitt kök så gör jag hellre det.

Mattiasp, tack för historielektionen! Att jag inte läst på riktigt om svensk allmogehantverk skäms jag för!

Man lär så länge man lever.
 
25.000 räckte inte långt i mitt fall för några år sedan när jag köpte ett Smedstorps kök. Lägger du 50.000 på material så kan du lungt lägga resterande 100.000 på vertygen och dessutom ha en himla massa kul under tiden. Själv fick jag nöja mig med att titta på när svärfar snickrade. (Frun tyckte det var säkrare att jag höll mig på jobbet istället.)
 
Kul att fler tänker ägna sig åt pärlspåntskök. Skrev alldeles nyligen under Byggnadsvård här om planerna på ett sådant kök. Gysinge tillverkar en fungerande replika av den första Dominon i mässing och gjutjärn med Systainer i bleckplåt, den kanske passar... Nej, för dörrarna tror jag inte att man behöver någon Domino, men köp den för säkerhets skulle för stommarna... Z-metoden är bra och har fungerat drygt hundra år på landet hos oss. Finns många olika varianter på den.

Jag förstår att man i ett modernt hus vill ha ett modernt kök (eller gör jag det?) men i ett gammalt hus? Inte en spånskiva tack! Hos oss är stapelvaran i originalköket (nja, det tillkom väl sisådär 20 år efteråt) redig hyvlad 1-1/4" spåntad bräda och pärlspånt. Ett sånt kök blir inte värst dyrt, och är otroligt kul att bygga. Behöver komplettera själv så småningom.

Vill du kan jag försöka posta bilder till helgen av våra gamla skåp.

Hur har du tänkt kring bänkskivor? Kolmårdsmarmor?
 
Redigerat:
http://svendsensfarg.se/bilder/kolnaskok_exempel/kolnas_62_stor.jpg

Det där köket sitter i mitt gamla hus som jag sålde för ett år sen. inte jag på bilden...:)

Som bänkskiva tänker jag göra precis samma sak som jag gjorde då.

Tog helt enkelt Byggmax andrasortering av golvplank och linoljade dem. Restmaterial från golvet. Bredvid spisen körde jag med en kvm kakel för att kunna ställa av pannor och grytor.

Sinken fällde jag in i golvplanken...

För att kunna arbeta ibland på bänkskivorna så tillverkade jag tre st stora skärbrädor som sköts in i stommen. Syns till vänster om den fula diskmaskinen som sedan bilden togs byttes ut. Dessa kunde man använda och lägga på träplanken de gånger storbaket skulle göras. Vilket aldrig hände....:)

http://svendsensfarg.se/bilder/kolnaskok_exempel/kolnas_60_stor.jpg

Så istället för en svindyr bänkskiva för massor av tusenlappar löste jag problemet med virke som var värt max 100 spänn.

En kul detalj som jag upptäckte efter att jag var klar var att två av plankorna som jag använde var syskonparet från sågningen så varenda kvist och liknande mönster passade exakt i varandra. utan någon som helst planering så ibland får man till en läcker detalj bara på slump.

Det köket blev fint och var väl egentligen mer en möbel än kök kanske...men läckert med dimljus osv. Samt handmålat med filmjölk och linoljefärger.

Dyrt.....Nej. Dyrare än det jag tänker bygga nu? Jajamen.

Vill jag se bilder av ert kök? Japp! Det vill jag!
 
Redigerat:
Kan någon förklara "Z-metoden"?
 
phl>Man sätter ramvirke i Z-form på baksidan av luckan. Dr Jerkyll förklarade det ovan. Jag föredrar det på portar etc.

/Kent
 
Ah, greppade inte hur något på baksidan kunde bli ett Z... Drog aldrig parallellen köksluckor - uthusdörrar =)
 
På nån lucka tror jag det bara är två tvärreglar, men på nån är det nog ett Z.
 
Så...då har jag beställt pärlspont! Det blev 95x22 för att få det lite rejälare än det vanliga 12 mm som finns att tillgå normalt.

Få se nu om tillverkaren kan få fram så kvistrent som möjligt. Det kan aldrig vara fel att bygga lite grovt är min paroll. Sen med stommar gjorda av överblivna golvplank så ska det här nog gå bra. Har expertpanelen någon annan åsikt?

Givetvis ska det få ligga till sig och torka långsamt i det kommande köket. Frun kommer bli så glad över en virkeshög just där.

Det är riktigt skoj att göra grejerna själv och dessutom blir det nog ett av de billigare köken någonsin skulle jag tro.

Även om det skulle behövas en Domino....:)
 
Redigerat:
Men du har ju en MEMA...

Jag undrar hur tjocka du tänker ha planken i stommarna.

Pärlspånt i den tjockleken är jättetrevlig. Tror vi har hyvlad 3/4".

Det låter hur roligt som helst, lär inte vara där på några år själv, men det är väl bara att vänta, eller nja, bygga sig framåt...

Glömde kameran sist, ska försöka få med den till helgen.
 
Stommarna kommer att bli byggda av golvplank med 28x150 eller nåt i den stilen.
De är ju spårade i undersidan som golv alltid är men i sidostycken plus översidan av stommarna spelar ju det ingen roll. Däremot i nederdelen samt hyllplanen..så där kommer jag helt enkelt använda plank som jag hyvlar ner i dimension tills spåren är borta. Tror ingen kommer märka dimensionsskillnaden mellan gavlar och den tunnare nederdelen.

Jag vill ju ha ett "grovt" kök och tanken på dominon har försvunnit för just detta projekt. Det blir reglar i sidorna som hyllplanen får vila på. Ska fixa lite handsmidda småspikar så det blir lite snygga infästningar.

Vi får se hur det blir, här kommer det att byggas lite på fri hand allt eftersom. Efter en grovritning på hur det ska se ut med storlekar på skåpen samt placering av maskinerna. Jag tror inte att de på den tiden man byggde sina kök hemma själv satt framför datorn och ritade exakt i Sketch-Up eller vad programmet heter.

Hoppas det blir bra, om inte så är det inte mer pengar investerat än att jag kan såga ved av rubbet utan dåligt samvete. Budgeten ligger lååångt under 10 lax för detta. Pärlspont för 2-3.000 kr max och lite spik samt färg. Golvplanken har jag liggande och det är inte många kronor för den. Tillkommer gör väl lite handtag och gångjärn men billigt blir det med all sannolikhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.