Vi har ett 1800-tals timmerhus där vi håller på att dränera grunden. Dräneringsdiket är nu grävt och frambaxat (mycket och stora sten under jorden). Inuti huset skall vi gräva ur, lägga makadam mm och isolering och sedan gjuta en platta, på vilken vi tänkter regla upp ett trägolv. Detta på rekommendation av Anticimex. När man läser om hur en torpargrund skall hanteras, ser man ofta att man skall isolera i marken utanför (sten-)grunden.

Har någon en idé om hur man kan göra det, när grunden består av större och mindre stenblock, av vilka en del närmast är att beteckna som klippor? Förutsättningarna i vårt fall indikeras här: http://elajsa.mine.nu/~lisa/Landet/Landet.htm

På förhand tack för tips och synpunkter!
 
Tack för länken - den var intressant, även om den inte alls svarade på min fråga. Det är alltså inte isolering av grunden inuti huset som jag frågar efter, utan av utsidan/marken utanför husets grund.

En sådan isolering rekommenderas på flera ställen, men vi kan inte komma på hur man lämpligen skulle kunna göra den.
 
Ja, det var väl inte ett svar på din fråga utan närmast en kommentar av era planer att lägga makadam, isolering och gjuta platta.
 
Hoppas att ni inte får sättningar p.g.a. ni har tagit bort stenar som höll grunden på plats!Det hände nämligen vid mitt hus. Insåg långt senare att dom stenar som låg runt grunden var en slags dränering och att jag förmodligen dränerade helt i onödan......... Då hade redan ena långsidan sjunkit och dörröppningar blivit skeva.....OK, jag har lerjord o en annan typ av hus, så låt oss hoppas att detta inte händer er. Vad fick er att anse att en dränering var nödvändig? Hur har huset klarat sig alla dessa år utan dränering?

Jag har inget svar på din fråga, men gäller det ett gammalt hus så ska man vara försiktig med att kopiera dom åtgärder som görs på nyare hus. En torpargrund av den typ som ni har är en helt annan grej än en torpargrund i ett nyare hus! En grund byggd av stenar är en helt annan grej än en murad cementgrund, etc.

Fundera över varför ni vill isolera grunden. Vilket problem vill ni lösa och vad för slags effekt förväntar ni er av isoleringen. Tänk på att natursten inte suger fukt men att de magasinerar solvärme väldigt bra.

PS. I denna tråd beskriver signaturen Stensma hur man också kan göra med en gammal husgrund
http://www.byggahus.se/forum/isolering/84576-jaemfoerelse-av-isoleringsmaterialen.html
 
Redigerat:
Som den signaturen beskriver är ungefär som vi har gjort i vårt hus. Vi har dock ett kryputrymme under golvet.
 
Det problem vi vill lösa med en grundlig dränering är att jorden under huset är oerhört våt. Vi verkar nästan ha en källåder under huset! Vi vet inte om det var så när man byggde huset - inte särskilt troligt - eller om någon förutsättning har ändrat under de senaste 100 åren. Det senare är troligast. Det har bl a byggts och byggts om vägar på ömse sidor om tomten (väg har flyttats).

Golvet var uppruttet, syllen kraftigt fuktskadad på vissa ställen. Kraftig mögellukt och stor påväxt av diverse rötsvampar. Inget utrymme för luft under golvkonstruktionen, eftersom torpargrunden är mycket låg.

Våra åtgärder syftar till två saker; 1) att stoppa inflödet av fukt utfrån - därav dräneringen av marken utanför husets grund. 2) hindra normal markfukt att komma upp i golvkonstruktionen. Det normala är att man då gräver bort matjord och istället lägger kapillärbrytande skikt.

Det finns olika åsikter om luftning eller icke-luftning av utrymmet under golvet. I vårt fall finns det alltså inte utrymme för det rekommenderade avståndet 40 cm till markyta under golvkonstruktionen. Skulle vi gräva oss ned under huset för att få det, så skulle stengrunden i princip stå på en "pelare" av lera. Vi tror inte det är en bra och stabil lösning!

De stora stenar som vi har tagit bort är med största sannolikhet bokstavligen ett stenröse - naturligt - under jord. Motsvarande stenar finns inte på andra sidan av huset.

Vi har valt att lägga dräneringen av krossad makadam stl 16-30, istället för av t ex isodrän eller natursingel, för att få en större friktion och därmed motstånd mot jordrörelser. Grunden har sedan tidigare, mycket tidigare, satt sig ordentligt på ena sidan och vi vill inte gärna ha mer av den saken!

Vi vill visserligen renovera skonsamt, men tycker inte det är ett självändamål att bevara en gammal konstruktion, vars överlevnad egentligen är beroende av ett gammalt sätt att leva (ständigt varm skorstensstock). För att både få en stabil och torr grund och ett rimligt angenämt inomhusklimat utan golvdrag, så väljer vi att gjuta platta som Anticimex rekommenderade. Vi får se det som "markbearbetning"!

Ovanpå plattan kommer vi att lägga ett flytande trägolv på Platon-matta eller motsvarande, med breda golvbrädor på reglar - och en smula isolering under.
 
Redigerat:
Vi ser det heller inte som ett självändamål att bevara en gammal konstruktion, däremot brukar man avråda från att gjuta platta i gamla hus då det förändrar förutsättningen för huset ganska drastiskt. Risken är att man till exempel skadar timmerstommen. Nåväl, hos oss var det skadefritt och torrt och fint, så för oss fungerar det att ha kvar grunden i princip som den är. Dock måste jag ju påpeka att en gammal grund inte enbart fungerar på grund av en varm murstensstock, i så fall skulle alla gamla hus vara betydligt mer skadade än vad de är.
 
Ja, naturligtvis måste du påpeka... Visst, inte alla gamla hus är skadade. Förutsättningarna är olika för olika hus.

Principiellt är det dock ostridigt att konstruktionen fungerade rimligt bra pga att skorstenststocken höll golvkonstruktionen varmare och därmed torrare - i synnerhet där golvkonstruktionen mer eller mindre låg direkt på marken (som i vårt fall). Det är logiskt och det konstateras i de flesta texter om gamla hus. Idag simulerar vi ofta skorstensstockens funktion med avfuktare eller genom att hålla torpargrunden varm på annat sätt än genom att elda.

Förr accepterade man dessutom att låta golvkonstruktionen ruttna långsamt. Man bytte den när den var upprutten. Idag vill vi inte ha mögel och röta i våra bostäder.

Tack alla, för alla kommentarer och goda råd! Jag frågade efter om någon visste hur man lämpligen skulle isolera marken utanför grunden, men kan konstatera att vi inte fick några tips i den vägen. Vi har nu lagt igen den aktuella delen av dräneringsdiket och har avstått från markisolering, eftersom det inte verkar vara görligt med våra förutsättningar.
 
Synd att du inte fick svar på den fråga du ställde och tack för dina förtydliganden angående grunden!

Som du beskriver , låter det mycket likt de problem som jag har: fukt, lerjord, sättningar, ruttna golv som ligger i princip direkt på marken....... Skillnaden är att mitt hus har tegelväggar och inte timmer. Än så länge uthärdar jag med problemen som dom är, men förr eller senare måste golvet bort och grunden grävas ut.

Fascinerande att det tycks finnas två helt motsatta uppfattningar om vad som är bäst att göra med ett sådant golv: Vissa säger att gjutning är enda sättet att undvika framtida problem med fukt, andra säger att gjutning är ett säkert sätt att få problem med fukt. Så här långt tycker jag gjutningsmotsåndarnas argument verkar rimliga och övertygande. Måste erkänna att jag inte har helt klart för sig vilka gjutningsförespråkarnas argument egentligen är, förutom att anticimex rekommenderar denna metod. Vore kanske något för Byggahus att skriva en artikel om.

Hur som helst, så hoppas jag att resultatet med er renovering blir lyckad!;)
 
Tack för välgångsönskningarna!

Ett litet förtydligande: Vi väljer alltså att gjuta en platta, inte för att vi tror det blir torrare med en sådan, utan för att vi tror att det blir stabilare.

Vi måste under alla omständigheter gräva oss ner ganska långt under stengrundens nivå för att få bort matjord och få plats med det kapillärbrytande lager som skall in. Trots att vi även under golvet tänker lägga samma sorts grova makadam som i dräneringen ute, så vågar vi inte lita på att makadamen håller "lerpelaren" under stengrunden på plats. Alltså en platta som som håller emot eventuella jordrörelser. När vi ändå gjuter kan vi lika gärna lägga isolering också.

Vi funderar fortfarande på hur högt upp mot stengrunden som vi skall lägga gjutningen. Spontant känns det som att det vore bra att inte gjuta ända upp. Möjligen kan då stengrunden ventilera syllen bättre. Å andra sidan skall vi lägga en "Platon"-matta som också skapar en viss ventilation. Dessutom har grunden satt sig kanske 10-15cm på ena sidan av huset, så hur vi än gör blir det olika!

Som sagt; vi funderar fortfarande på detta. Det är fel rubrik här, för att ta upp frågan, så jag förstår om jag måste ställa den under en annan rubrik.
 
OK, stabiliseringen var en viktig aspekt som jag inte hade tänkt på. Kanske jag också får problem med att få plats med alla kapillärbrytande och isolerande skikt, för jag har verkligen inte mycket till grund och skulle inte våga gräva djupare än stenarna......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.