Hej!

Jag totalrenoverar en lägenhet och skall måla om fyra av fem rum på totalt runt 65 m2, den målade ytan beräknar jag till ungefär 200 m2

Eftersom gamla mattor är utrivna och trägolv skall in överallt, taklister saknas, golvlister skall vara vita (liksom tak och väggar) och det bara finns ett fönster och en dörr per rum (förutom hallen som är lite trixigare, många dörrar där...) funderar jag på att helt enkelt sprutmåla skiten istället.

Jag har googlat lite, sökt och läst lite här och det som verkar vara de uppfattningar som kommit fram är följande:

1. Det går fortare än att rolla
2. Det kan ge bättre resultat än att rolla om man är snål med färgen och sprutar två gånger minst.
3. Man måste inte ha förkunskaper
4. Det blir ingen dimma om man hyr en riktig målarspruta istället för en tryckluftsdriven
5. Det går snarare mindre än mer färg
6. Det är en bitch att maska allt, i mitt fall känns det som att maska ett dörrhål och ett fönster per rum borde gå på en timme per rum, alla kontakter är nedskruvade och skall bytas, taklister saknas, golvlister är borta i två av tre rum, i det tredje skall de vara kvar och vita.

Så - ni som har testat - vad skulle ni gjort? Sprutat eller rollat?
/Peo
 
Det är nog mycket extra förberedelser innan du kan börja sprutmåla (hyra prylar etc) så totalt sett tror jag det blir mycket svårt att vinna någon tid jämfört med att rolla.

Det går ju väldigt fort att rolla några rum. Tak gillar jag dock inte, förstör nacken totalt!
 
Det låter ju onekligen som en smash, hole-in-one, för sprutan.
Vet inte vad du har för uthyrare i närheten, men om jag var du hade jag gått och hyrt något liknanade den här: http://www.blocket.se/vi/18051939.htm?ca=11_s&last=1
Spruta går fort, och är rätt skoj. (ett tag iaf)
Se till att du har någonstans att rengöra sprutan ordentligt!

Sen att du får samma färg på tak&vägg (och socklarna??)är väl en annan sak.
Just golvsocklarna hade jag dock inte haft kvar. Där ska de va snickerifärg. Basta!

Var försiktig kring eluttag etc, maska nog som fan - färgen kryper in överallt.
Ett par skyddsglasögon när du målar taket, och ett dammskydd över munnen at all times.
 
injonil skrev:
Det är nog mycket extra förberedelser innan du kan börja sprutmåla (hyra prylar etc) så totalt sett tror jag det blir mycket svårt att vinna någon tid jämfört med att rolla.
Vilka förberedelser pratar vi om utöver hyra prylarna, rengöring och maskning?

/peo
 
peoe skrev:
Vilka förberedelser pratar vi om utöver hyra prylarna, rengöring och maskning?

/peo
Nada.
 
Låter ju jättesmidigt! Vilken typ av färg hade du tänkt att du skulle måla med?
Takfärg, väggfärg eller en halvblank snickerifärg för golvlisterna? Kommer nog se lite kladdigt ut om du byter färg mitt i allt sprutande.
 
peoe skrev:
Vilka förberedelser pratar vi om utöver hyra prylarna, rengöring och maskning?

/peo
Det går väl att rolla minst ett par rum på den tiden det tar att göra ovannämnda uppgifter?!

Att det sen är roligare att spruta än att rolla är ju en annan sak, men någon tidsvinst har jag fortfarande svårt att se att det skulle bli.
 
injonil skrev:
Det går väl att rolla minst ett par rum på den tiden det tar att göra ovannämnda uppgifter?!

Att det sen är roligare att spruta än att rolla är ju en annan sak, men någon tidsvinst har jag fortfarande svårt att se att det skulle bli.
Det där beror lite på logistik osv.

Färg:
Färgen måste du köpa. Har du inte rulle, skaft och pensel måste du köpa det med, för att rolla.
För att spruta: Har du lite flax ligger uthyrarstället i närheten.

Förberedelser:
Bära in färgen i lägenheten måste du.
Verktyg för att rulla ska också in.
Ska du spruta så ska sprutan in istället.

Än så länge minimal tidsförlust

För att rolla så börjar du med att spara upp rummen med penseln, sen rulla på.
För att spruta börjar du med att maskera vad som skall maskeras.
Tiden för dessa moment är ungefär likvärdiga, iom att du hade så lite att maskera.

Spruta på... går dubbelt så fort som att rolla, med finare yta.

Är du snål, så tvättar du ur verktygen. Det tar en stund att tvätta ur en rulle för hand... ;)

För att rengöra sprutan tar du en tom, ren hink och fyller med vatten.
Sätter sprutans sil/upptagningsrör i hinken och spolar igenom den ordentligt.
Byter vatten 2-3ggr, ev något extra byte med små skvättar på slutet, beror lite på hur mycket som sitter kvar i silen när du sätter ner den i vattnet.

Done deal.
Tidsmässigt är det, i mitt tycke, likvärdigt / med fördel för sprutan.
Och 5ggr roligare och lättsammare.

Vad gäller glans på färgen så ser väl väggfärg runt glans7 (t.ex Scotte) minst dåligt ut, även som takfärg.
Men jag insisterar på att INTE måla socklar och ev. lister med samma färg som vägg/tak.
Det ser bara fördjävligt ut...
 
du kan inte ha samma färg på vägg som snickerier,rolla vägg och tak använd riktig roller och bra skaft,sen pensla snickerierna.
d,s tak skall du ha helmatt färg ,vägg 7% glans och snickeri en snickerilack.
men kulören kan du ha exakt samma på hela skiten
 
nybyggd skrev:
du kan inte ha samma färg på vägg som snickerier,rolla vägg och tak använd riktig roller och bra skaft,sen pensla snickerierna.
d,s tak skall du ha helmatt färg ,vägg 7% glans och snickeri en snickerilack.
men kulören kan du ha exakt samma på hela skiten
Men iom att han ville spruta alltihop, tycker iaf jag att en väggfärg runt glans 7 ser MINST DÅLIGT ut, som kombinerad tak/väggfärg.
 
Blir det någon "kvalitets"-skillnad på att rolla eller spruta? Är det stor skillnad på att rolla med märkes roller än en från t.ex ÖB?
 
Scotte 5.

Helt överlägsen som både tak och väggfärg.
Att sedan säga att ytan blir bättre om man sprutar väggarna är f--imej det dummaste jag hört sen Dacke gick i kortbrallor.
Hade jag varit i dina kläder hade jag fått tag på nån händig polare som kan sköta sprutan, sen hade jag själv efterrulaat med rulle. En helt slät yta kommer kännas som oxfile som man kör i mixern och sen dricker upp den.
 
  • Gilla
MolofO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.