FredrikR skrev:
Talade med en låsfirma i stan idag, och dom ville inte kännas vid att dom var ansvariga som säljare av låsen, och dom utövade inga påtryckningar mot ASSA, däremot tyckte han jag talade med att jag självklart skulle ligga på ASSA.
Det känns annars som det vore rätt väg att gå. Låsfirman i egenskap av säljare har enligt konsumentköpslagen skyldighet att se till att varan de har sålt motsvarar vad som är utlovat och kan förväntas av den.
 
BobbyEwing skrev:
Det känns annars som det vore rätt väg att gå. Låsfirman i egenskap av säljare har enligt konsumentköpslagen skyldighet att se till att varan de har sålt motsvarar vad som är utlovat och kan förväntas av den.
Det lär vara svårt att hävda konsumentköpslagen gentemot låsfirman. De har sålt en låskista i klass 3 som är godkänd. Ingen kan hävda att en låsfirma eller handlare i annan branch ska gå igenom alla sina produkter för att kontrollera ev. möjligheter till manupilation. Vad som ytterligare försvårar är att försäkringsbolagen tycker att det är en säker produkt om man kompleterar med ett bleck. Detta bleck tillhandahåller Assa gratis, och då nöjer sig alla parter utom kunden sig med det. Och så länge inte försäkringsbolagen får punga ut en massa kulor om det skulle bli en våg av inbrott, så är utsikten till nya lås obefintlig.

Enda chansen är att knappen skulle krångla, då kan man reklamera.
 
Dock säger lagen att varan ska anses felaktig om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Tycker det är ganska uppenbart att man med fog kan förutsätta att ett lås inte ska gå att öppna på mindre än en minut utan nyckel. Att en återförsäljare av en produkt väljer att lita på att produkten är testad och felfri av någon annan är inte köparens problem, säljaren är ändå juridiskt ansvarig för att produkten han säljer är korrekt.

Att ASSA väljer att erbjuda avhjälpande av felet genom låsblecket är en sak, men köparen har även rätt att häva köpet om det är av väsentlig betydelse, eller erhålla prisavdrag motsvarande kostnaden för att avhjälpa det på ett för henne tillfredsställande sätt. Att "alla parter utom kunden" nöjer sig är inte tillfredsställande, då det i ett köp bara finns två parter: säljaren och kunden. Säljaren äger att se till att varan köparen har köpt fungerar som utlovat och som man kan förvänta sig.
 
JPM skrev:
Det lär vara svårt att hävda konsumentköpslagen gentemot låsfirman. De har sålt en låskista i klass 3 som är godkänd. Ingen kan hävda att en låsfirma eller handlare i annan branch ska gå igenom alla sina produkter för att kontrollera ev. möjligheter till manupilation. Vad som ytterligare försvårar är att försäkringsbolagen tycker att det är en säker produkt om man kompleterar med ett bleck. Detta bleck tillhandahåller Assa gratis, och då nöjer sig alla parter utom kunden sig med det. Och så länge inte försäkringsbolagen får punga ut en massa kulor om det skulle bli en våg av inbrott, så är utsikten till nya lås obefintlig.

Enda chansen är att knappen skulle krångla, då kan man reklamera.
Frågan är väl om försäkringsbolagen tycker det är en säker produkt efter omcertifieringen.

Bobby
Jag håller med om att låsfirman som sålt låset ska lösa problemet, eftersom det är som som sålt det, hur dom sen gör gentemot ASSA är inte mitt problem.
Dock anser jag att ASSA ska få fixa detta.
Konsumentvägledningen och ARN får väl tycka till i fallet snart.
 
JPM skrev:
Enda chansen är att knappen skulle krångla, då kan man reklamera.
Jag har försökt reklamera krånglande knapp sen i våras. Dörrfabrikanten har skickat vidare till ASSA som ska se till att en lokal låssmed hör av sig till mig. Det har fortfarande inte hänt. Nu avvaktar jag vad som händer på EVO-fronten innan jag klagar igen. Jag vill ju inte riskera att få ett nytt lås innan problemen är åtgärdade.
 
A
FredrikR skrev:
Frågan är väl om försäkringsbolagen tycker det är en säker produkt efter omcertifieringen.
Till syvende och sist är det inte försäkringsbolagen som ska avgöra egentligen utan det är kunden. Att mitt försäkringsbolag täcker skadan om det skulle bli ett inbrott är såklart önskvärt, men först och främst har jag lås i min dörr för att jag inte vill ha inbrott alls, oavsett vad försäkringsbolaget täcker.

Om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta kan jag ha åsikter om, oavsett vad försärkingsbolaget tycker, de får ha sin åsikt om de vill, men den är underordnad min åsikt. Deras åsikt har enbart med ersättning vid eventuellt inbrott att göra, den behöver inte ha med att göra vad jag själv förväntar mig av ett lås
 
En fråga till ACS: har du några bilder på det isärplockade låset - vore kul att se hur det ser ut, så man slipper att skruva isär själv :)

/Fredda
 
bra-bygg
Självklart, det jag menar är att ASSA borde få väldigt väldigt svårt att INTE byta ut allas lås om nu inte omcertifieringen av låset går ASSAs väg.
 
Om låset går sönder under garantitiden så blir det väl ersatt av den nya typen?
Hur får man ett lås att gå sönder?
 
A
FredrikR skrev:
bra-bygg
Självklart, det jag menar är att ASSA borde få väldigt väldigt svårt att INTE byta ut allas lås om nu inte omcertifieringen av låset går ASSAs väg.
Ok, då håller jag med.
 
Blecket har förresten runda hörn på bilden - är det ändrat?
 
bra-byggare skrev:
Till syvende och sist är det inte försäkringsbolagen som ska avgöra egentligen utan det är kunden. Att mitt försäkringsbolag täcker skadan om det skulle bli ett inbrott är såklart önskvärt, men först och främst har jag lås i min dörr för att jag inte vill ha inbrott alls, oavsett vad försäkringsbolaget täcker.

Om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta kan jag ha åsikter om, oavsett vad försärkingsbolaget tycker, de får ha sin åsikt om de vill, men den är underordnad min åsikt. Deras åsikt har enbart med ersättning vid eventuellt inbrott att göra, den behöver inte ha med att göra vad jag själv förväntar mig av ett lås
Inte fullt rätt Föräkringsbolagen är en kravställare och du som kund är en kravställare. Det är först då låsklass 3 har någon betydelse.

Försäkringsbolaget är kravställare i den mening att de säger vilka villkor som måste uppfyllas för att din försäkring skall gälla.
Du som kund är kravställare i det ledet att du har en tydlig klassning att följa för att villkoren skall uppfyllas. Därpå kan du också köpa den produkt som krävs.

Sem skall man veta att vi i sverige har bra mycket tuffare test än de test som finns i EU. Sverige har förhandlat sig till manuell testning. Vilket inte finns i EN- Normen. Där föreskriver man enbart test i maskin.
 
De som certifierar låsen som säkra Svensk brand och säkerhetscertifiering (SBSC) och Svenska Stöldskyddsföreningan (SSF) hur anser de att man ska förfara med de lås som de redan har certifierat som säkra???
Trodde i min enfald att det betydde något att de hade certifierat låset som säkert och uppfyllande gällande krav, men de verkar som om de först nu har vaknat till liv ifrån sin törnrosa sömn och "ska ta fram nya krav."
Men för böveln....i glödheta vad fa... gör man med de lås man har köpt som säkra men är i högsta grad osäkra????
TAG ANSVAR O KRÄV ATT TILLVERKAREN DISTRIBUERAR UPPDATERADE LÅS till köparna.
Deraltae
 
frohike skrev:
Inte fullt rätt Föräkringsbolagen är en kravställare och du som kund är en kravställare. Det är först då låsklass 3 har någon betydelse.

Försäkringsbolaget är kravställare i den mening att de säger vilka villkor som måste uppfyllas för att din försäkring skall gälla.
Du som kund är kravställare i det ledet att du har en tydlig klassning att följa för att villkoren skall uppfyllas. Därpå kan du också köpa den produkt som krävs.

Sem skall man veta att vi i sverige har bra mycket tuffare test än de test som finns i EU. Sverige har förhandlat sig till manuell testning. Vilket inte finns i EN- Normen. Där föreskriver man enbart test i maskin.
Jodå, helt rätt. Försäkringsbolaget ställer krav på mig som försäkringstagare för att försäkringen ska gälla, det är sant. Men det har inget att göra med huruvida något jag köper är att betrakta som felaktigt eller ej. Om jag köper något som marknadsförs som ett av marknadens säkraste lås så förväntar jag mig primärt att det ska försvåra inbrott i mitt hus. Om låset inte gör det så är det självklart att betrakta som felaktigt.

Att vi har bra testning i Sverige är bra. Främst för återförsäljare och tillverkare dock. Genom att ett fristående organ testar låsen så kan en återförsäljare slippa testa produkten själv. Vore låsen inte testade så skulle ju återförsäljarna vara tvungna att göra detta själva då det är de som ansvarar för produkterna de säljer. Tillverkarna tjänar på testerna i form av marknadsföring. Som kund ska du dock oavsett testorgan kunna förlita dig på att det du köper är korrekt och felfritt, vilket ska tillses av konsumentköplagen.
 
3mail skickade till ASSA helpdesk men inge svar än, måste vara få som jobbar, eller hemskt många mail att svara på..? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.