Det finns väl två sätt

1. Antingen väljer man vilken armatur och ljuskälla man vill ha först, och bygger sedan efter tillverkarens anvisningar.

2. Eller så köper man armatur efter att byggnationen är färdig, och får då välja en armatur som enligt anvisningarna går att montera i det tak man byggt.

Med alternativ två blir man ju väldigt begränsad vid val av armatur
 
Om man tittar på maxel.se så har dom enbart armaturstorlekar, inte vilket säkerhetsavstånd dom kräver eller volym kring armaturen.

Antar att det inte är en direkt exakt vetenskap utan snarare beror på vilken värmeavledningsförmåga omgivningen har.

Jag har iaf bestämt mig för hur jag ska göra nu. Det blir en samling kompromisser.

Jag har insett fördelarna med gipstak, det är billigt och brinner inte (pappret på gipset brinner väll?)

Jag kommer att såga hål i mitt befintliga tak och fälla in säkerhetsburkar som är ca 35x35x15cm. Sen reglar jag upp med 21mm reglar och sätter sen gips på alltihopa. Gör sen hål i gipset och fäster armaturerna i gipset.

Är det någon fara med pappret på ovansidan av gipstaket? Det blir antagligen antändingsvänliga flikar när man sågar i det.
 
Maxel rekommenderar i princip alltid infällnadsbox av aluminium.

Hur kommer du att göra för att inte få huset fullt av sågspån? :)
 
declint skrev:
Om man tittar på maxel.se så har dom enbart armaturstorlekar, inte vilket säkerhetsavstånd dom kräver eller volym kring armaturen.

Antar att det inte är en direkt exakt vetenskap utan snarare beror på vilken värmeavledningsförmåga omgivningen har.

Jag har iaf bestämt mig för hur jag ska göra nu. Det blir en samling kompromisser.

Jag har insett fördelarna med gipstak, det är billigt och brinner inte (pappret på gipset brinner väll?)

Jag kommer att såga hål i mitt befintliga tak och fälla in säkerhetsburkar som är ca 35x35x15cm. Sen reglar jag upp med 21mm reglar och sätter sen gips på alltihopa. Gör sen hål i gipset och fäster armaturerna i gipset.

Är det någon fara med pappret på ovansidan av gipstaket? Det blir antagligen antändingsvänliga flikar när man sågar i det.

http://www.maxel.se/admin/files/20080829083307.pdf
 
Rikard Ågren skrev:
Maxel rekommenderar i princip alltid infällnadsbox av aluminium.

Hur kommer du att göra för att inte få huset fullt av sågspån? :)

Jag tar på mig min målardräkt som är näst intill tät. Sen sågar jag upp hål i taket med en sticksåg, i med isolering och sen i med burkarna. Sen är det väll bara att ta fram sopskyffeln :)
 
Låter som ett härligt jobb! Jag här tömt några väggar på sågspån här under renoveringen. Man får dammtorka hela huset efteråt! :)
 
Jag gjorde en sådan operation i vårt kök. Isoleringen i mellanbjälklaget var torv. Jag fick öppna taket dels för spottarna, dels ett helt fack för att fälla in en stålbalk. Totalt kom det ner ca 1 kbm torv, det kändes som det mesta hammnade i nacken innanför tröjan.

Det tips jag kan komma med är att innan jag började såga ett spothål (körde med 40x 40 cm burkar från Lumiance), så satte jag fast 4 krokar i taket runt hålet, och hängde sedan en sådan där blå fiberförstärkt IKEA väska under. Genom detta blev det lite mindre dammspridning i huset.

En pryl som troligen kan vara bra i sammanhanget såg jag lite för sent hos maskinuthyrningen. De hade en "renluftsvägg" tror jag det kallades. Det var en vägg på ca 1,5 kvm med fläktar och filter i, den suger tydligen i sig det mesta dammet om man sätter den nära arbetsstället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.