Hej!

Vi håller på att renovera köket och just nu funderar vi över stänkskydd. Vi har nu fastnat för alternativet att ha en träbeklädd vägg hela vägen upp till taket!

Vi har nämligen ett vitt högblankt kök med svart granitskiva (ganska hårt och kallt). På golvet har vi ekparkett och funerar nu på att sätta ekparkett på hela väggen ovanför köksbänken (vi har en lång bänk och alla högskåp samlade på en annan vägg). Vi har endast 2 överskåp men väggen bryts även upp av ett fönster och en fläkt.

Jag är helt insnöad på att ha trä på väggen, jag tycker det ger ett så "varmt" intryck!! Vad säger ni?? Tror ni ekparkett håller som den är eller behöver den ytbehandlas? Den parkett vi har på golvet är mattlackad och jag skulle gärna vilja ha samma för att det ska bli enhetligt.

Tips? Idéer? Något jag missar?
 
Mycket snyggt med trä. Precis som du säger, en varm känsla.
Men det kommer att krävas en del fortlöpande underhåll av dej.
Du bör vaxbehandla alla fogar vid monteringen så att du inte får in vatten i skarvarna. + vax på ytan, speciellt den nedre decimetern.
Alt. oljebehandla regält i alla skarvar innan mont. och på själva ytan så klart.
Underhåll regelbundet så skall det klara sig.
Vilket som är bäst, olja eller vax vet jag inte.

En variant kan vara att sätta en antireflexbehandlad glasskiva framför som stänkskydd. Men då missar du träkänslan.
 
Det är ju självklart risk att det blir fuktskada i fogarna ... men du kanske klarar det om du lägger på ett par lager lack ..?
 
Hejsan!

Jag funderar på att täta fogarna på nåt sätt, kanske ett lager matt lack också. Sedan som "nödlösning" ifall det blir väldigt fult vid spisen så borde man väl kunna täcka med exv. en skiva rostfritt ifall det blir alldeles för fult??

Dessutom ska tilläggas att parkett faktiskt är ett ganska "billigt" alternativ (den vi har på golvet kostar 370:-/kvm) i jämförelse med exv kakel som lätt sticker upp mot 1000:-/kvm... Så jag känner att jag vågar ta en liten risk.... :)

Glasskiva tror jag också tar bort den varma känslan jag vill åt!

Men ni håller i alla fall med mig om att det är snyggt? Jag är inte helt vrickad alltså???:p
 
Kör du med plank-parkett så varför inte. Den "vanliga" trestavsparketten ger för mycket golvkänsla anser jag.

Är ni intresserade av alternativa stänkskydd så ta en titt på enamello
Länk här och här
 
Finns det inte MDF med ekfaner på också?
Om jag skulle klä väggen med trä, vilket jag också har funderat på, så skulle jag vilja ha så få skarvar som möjligt. Alltså borde faner, eller skiva med faner vara en bra lösning. Och sedan får man väl lacka eller olja som om det vore en båt. Jag skulle nog också kolla på de fanerade skivor som ingår i skjutdörrar.
Sist vi var på IKEA sålde de garderobsdörrar på fyndavdelningen för nästan inga pengar alls. En Nexus ek högskåpslucka liggande kanske är väldigt billigt i sammanhanget.
 
Hemmakatten
Fanér på skiva låter bra. Vi har en del väggar i vårt hus klädda med valnötsfanér. Det är mycket snyggt, inga skarvar utan hela skivor. Valnötsfanéren ligger på 22mm furu. Vi beställde våra skivor på snickeri och om man skall ha en skiva vid köksbänken behöver det säkert inte vara lika tjockt.
 
Det finns ju annars en hel del kakel som SER UT som trä....
Då är hela fuktproblemet ur världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.